וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה אזרחים פלסטינים באמת נהרגו במבצע "צוק איתן"?

כלי תקשורת זרים תוהים לגבי זהות הנפגעים שהגיעו מעזה בשבועות האחרונים, נוכח הפער בין כמות הגברים הצעירים שמתו לעומת יחסם באוכלוסייה. "חמאס הורה להסתיר את זהות המחבלים"

שאכר אבו שווכת, צעיר שנפצע בהפגזה במחנה הפליטים נוסיראת, נח במרתף בעיר עזה - 9 באוגוסט 2014. AP
שאכר אבו שווכת, צעיר שנפצע בהפגזה במחנה הפליטים נוסיראת, נח במרתף בעיר עזה/AP

חודש אחרי תחילת הלחימה ברצועת עזה, עיתונאים ברשת בי-בי-סי ובעיתון "ניו יורק טיימס" מעלים תהיות לגבי מספר הנפגעים במהלך מבצע "צוק איתן". בסוף השבוע פורסם בבי-בי-סי מאמר שבו נכתב כי "יש להיזהר עם נתוני הנפגעים", ובמאמר מקביל בניו יורק טיימס נכתב כי "למרות שמסתמן כי המלחמה מתקרבת לסיומה, הקרב על סטטיסטיקת הנפגעים נמשך במלוא המרץ".

המחלוקת נובעת מהקושי להתאים את הנתונים שמספקים שלל הגורמים הבאים במגע עם תושבי רצועת עזה: משרד הבריאות העזתי (המנוהל בידי ממשלת חמאס), צה"ל והאו"ם (ובפרט נציבות האו"ם לזכויות האדם).

לפי אנתוני רובן, האחראי על הסטטיסטיקות בבי-בי-סי, "אזורי מלחמה אינם מקומות פשוטים לאיסוף נתונים". לדבריו, במהלך השבועות האחרונים, מרבית ארגוני החדשות ליקטו את נתוניהם מנציבות האו"ם לפליטים. לפי דוח שפרסמה הסוכנות ב-6 באוגוסט, במבצע נהרגו 1,849 בני אדם, בהם 1,354 אזרחים (ומתוכם - 415 ילדים ו-214 נשים). מתוך כלל ההרוגים, לא ניתן הסבר לשיוכם של 279 מהם. כלומר, לפחות 216 היו חברי ארגוני הטרור השונים.

מלחמה בדרום - כותרות נוספות
מלך ירדן: בלי מדינה פלסטינית תהיה עוד מלחמה
רה"מ נתניהו: "לא ננהל משא ומתן תחת אש"
תיעוד: חיל האוויר מחסל 3 מחבלים במכונית
לייב בלוג: רקטות בדרום, המו"מ בסימן שאלה

הרס במחנה הפלסטינים ברפיח. 4 באוגוסט 2014. AP
הריסות בתים ברפיח, בשבוע שעבר/AP

נתון נוסף העולה מדו"ח האו"ם, מגלה כי לעומת 214 נשים אזרחיות פלסטיניות שנהרגו במבצע "צוק איתן", נהרגו יותר מפי שלושה גברים אזרחים (725). לפי נציבת האו"ם לזכויות האדם, ההפצצות הישראליות – כמו גם של חמאס - היו "חסרות הבחנה". רובן אומר שאם ההפצצות של ישראל אכן בוצעו בצורה חסרת הבחנה, הרי שלא ניתן להסביר את ההפרש בין מספר הגברים שנהרגו למספר הנשים שנהרגו.

בניסיון להסביר את הנתונים, רובן מזכיר מחקר שהוזמן עבור משרד החוץ הנורבגי ב-2009, אשר העלה כי גברים נהרגים יותר במלחמה מאשר נשים. במחקר נסקרו עימותים חמושים בעולם מאז שנות ה-60. עם זאת, עורכי המחקר לא הצליחו לגלות את ההבדל הממוצע בין הגברים ההרוגים והנשים ההרוגות במלחמות שנבדקו.

דובר נציבות האו"ם, מתיאס ברנק, אמר לבי-בי-סי כי הארגון לא יכול לשער מדוע מספר הגברים ההרוגים היה גבוה כל כך. לדבריו, הארגון התמודד עם מספר הרוגים גדול בזמן קצר, והתמקד בעיקר "בתיעוד" ההרוגים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ילד מפנה ספרי קוראן ממסגד בעזה שנהרס בתקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. רויטרס
ילד מפנה ספרי קוראן ממסגד שניזוק בהפצצה בעזה/רויטרס

גם הניו יורק טיימס ניסה לבדוק את הנתונים. ניתוח שעשה העיתון, שהתבסס על 1,431 שמות, העלה כי האוכלוסייה שסביר ביותר שכללה מחבלים (גברים בגיל 20 עד 29) היא גם זו שזכתה לייצוג הרב ביותר במספר ההרוגים הכולל. בני הגילים האלה, המהווים 9% בלבד מ-1.7 מיליון התושבים בעזה, היוו 34% ממספר ההרוגים (שגילם זוהה). מנגד, נשים וילדים מתחת לגיל 15 - שיש את הסבירות הקטנה ביותר שיהוו מטרה - ייצגו רק 33% מההרוגים, בעוד שהן מהוות 71% מכלל האוכלוסייה.

איתן בוכמן מדובר צה"ל מסר לבי-בי-סי כי "חמאס הורה לתושבים להסתיר את זהותם של המחבלים". לדבריו, "חשוב לזכור שגם במבצע עופרת יצוקה, חמאס והארגונים ברצועה טענו שרק 50 מחבלים נהרגו, אך בשנים שלאחר מכן, הודו כי המספר היה 700-600 - מספר זהה כמעט לזה שנמסר בידי צה"ל".

רובן מסכם בכתבתו בבי-בי-סי כי "לא ידוע כמה מההרוגים בעזה הם אזרחים וכמה היו לוחמים. בשום צורה, אין זו אשמתם של עובדי האו"ם שאספו את הנתונים - הסטטיסטיקות שלהם מלוות באזהרות ומתוארות כראשוניות ונתונות לשינוי. אך זה כבר אומר שחלק מהמסקנות שעולות מהן עלולות להיות מוקדמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully