וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הדיון על נמל בעזה יידחה, בתמורה לפתיחת מעבר רפיח

גורם המעורה בפרטי השיחות בקהיר מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי גובשה נוסחת פשרה, במסגרתה תנהל הרשות הפלסטינית את מעבר רפיח. טרם ברור מתי תשוב המשלחת הישראלית למצרים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

שידור ישיר מרצועת עזה:

LIVE

(צילום: רויטרס)

- דיווח: הדיון על נמל בעזה יידחה, בתמורה לפתיחת מעבר רפיח
- מקור המעורה בשיחות: יידרשו עוד יומיים של מו"מ לפני שתוכרז הפסקת אש
- מקורות מצריים: הפוגה בלחימה - החל מהערב
- טרם ברור מתי תשוב המשלחת הישראלית לקהיר
- גורמים בחמאס: אם תימשך הדחיינות הישראלית - נירה לתל אביב
- אובמה וקמרון קוראים לחדול מידית מהאלימות

נמצאה נוסחת הפשרה להפסקת אש? גורם המעורה בפרטי השיחות שמתנהלות בקהיר אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הושגה הסכמה בקרב המשלחת הפלסטינית, לפיה הדיון בנוגע להקמת נמל ברצועת עזה יידחה, בתמורה לפתיחת מעבר רפיח. לדברי הגורם, פתח וחמאס הסכימו על הפרטים שנוגעים להפעלת המעבר, ועל כך שהוא ינוהל בידי הרשות הפלסטינית.

הדרישה להקמתו של נמל ימי ברצועת עזה עוררה התנגדות עזה הן מצד מצרים והן מצד ישראל. ההתנגדות לדרישה הזו נובעת משני טעמים: האחד ביטחוני והשני מדיני, ומצרים פסלה אותה על הסף עוד לפני שהמשלחת הישראלית הגיעה לקהיר. מבחינה ביטחונית, מובן בקרב הצדדים שהקמת נמל תשמש את חמאס להכנסת אמצעי לחימה מתקדמים לתוך רצועת עזה. מבחינה מדינית, בישראל ובמצרים סבורים כי עצם הדיון בהקמת נמל ימי בעת הזו יהווה הישג אדיר לחמאס.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
מג"ד צנחנים חושף: כך סיכלנו חטיפת חייל בעזה
בשל המצב הביטחוני: נדחתה עצרת השמאל בתל אביב
עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
עשן מיתמר מעל נמל העיר עזה לאחר תקיפת צה"ל. רויטרס
התנגדות עזה בקרב ישראל ומצרים. עשן מיתמר בנמל עזה לאחר הפצצה של צה"ל במהלך המלחמה בדרום/רויטרס

מקור דיפלומטי המעורה בשיחות במצרים אמר אחר הצהריים לסוכנות הידיעות רויטרס כי יידרשו לפחות עוד יומיים של משא ומתן לפני שאפשר יהיה להסכים על הפסקת אש נוספת. לפי הדיווח, נקודה שישראל מתעקשת עליה היא לקבל התחייבות שכל חומרי הבנייה שיישלחו לעזה לא ישמשו את חמאס בכריית מנהרות נוספות – כמו אלה שנחשפו בזמן הלחימה.

מוקדם יותר מסרו מקורות מצריים המעורים במגעים לעיתון הפלסטיני "אל-קודס" כי ישנן הסכמות בלתי כתובות להפוגה בלחימה מצד שני הצדדים החל משעות הערב, במקביל להמשך הדיונים על מתווה מוסכם להפסקת אש ארוכת טווח. "שיגור הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל ותקיפות חיל האוויר הישראלי בתגובה ייפסקו הערב לחלוטין, במקביל לשובה של המשלחת הישראלית למשא ומתן לקהיר להמשך הדיונים על הפסקת אש קבועה". סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס מוסא אבו מרזוק אמר לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאטול" כי הוא מעריך שמחר יחודשו השיחות בקהיר בנוכחות המשלחת הישראלית. עם זאת, מירושלים טרם התקבל לכך אישור רשמי. גורם ביטחוני ישראלי אף טען אחר הצהריים שכל עוד יש אש, ישראל לא תחזור למו"מ בקהיר. "לא מנהלים משא ומתן תחת אש", אמר.

המשלחת הפלסטינית בקהיר: "זכותו של העם הפלסטיני להיות חופשי". צילום מסך
הושגה נוסחת הפשרה? המשלחת הפלסטינית בקהיר/צילום מסך

המקורות שהתראיינו ל"אל קודס" ציינו עוד כי הפלגים המרכזיים בעזה – חמאס והג'יהאד האיסלאמי – עצרו את האש במסגרת רגיעה בלתי מוכרזת, אך קבוצות קטנות ממשיכות עדיין בשיגורים. לפי המקורות, הפלגים עדכנו את מצרים כי הם מחויבים לרגיעה כדי לאפשר את המשך הדיונים סביב מסמך הדרישות הפלסטיניות, "שנשאר המסמך היחיד לדיון לאחר שהיוזמה המצרית בוטלה".

אחד מנציגי הג'יהאד האיסלאמי במשלחת הפלסטינית, חאלד אל-בטש, מסר כי ישנם דיבורים על הפסקת אש למשך 72 שעות נוספות, אך הוסיף שטרם הוחלט על כך.

אובמה וקמרון דנו במשבר ברצועה

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון פרסמו הערב הודעה משותפת בנוגע למצב ברצועה, וקראו לצדדים להפסיק את האלימות באופן מידי. השניים, ששוחחו הערב בטלפון בכמה נושאים, האיצו בישראל ובפלסטינים לפעול על מנת לקדם הפסקת אש ארוכת טווח. "הם מגנים את ירי הרקטות מעזה וקוראים להפסיק את הפעולות העוינות", נמסר בהודעה משותפת שפרסם הבית הלבן. "אובמה וקמרון חוזרים ומחזקים את תמיכתם בזכותה של ישראל להגן על עצמה, תוך שהם מציינים את הצורך של שני הצדדים להימנע מפגיעה בחפים מפשע".

תקיפת חיל האוויר בעיר עזה. 9 באוגוסט 2014. רויטרס
תקיפת צה"ל, היום בעיר עזה/רויטרס

למרות רוחות הפשרה שנושבות מקהיר, חוסר הוודאות בנוגע לסיומה של הלחימה בדרום נותר בעינו. גורמים בחמאס צוטטו היום בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" כאומרים כי אם תוסיף ישראל לדחות את הדרישות שמציגים בפניה הפלסטינים, שיגור הרקטות יימשך. "המשלחת הפלסטינית בשיחות מסרה למתווכים המצרים כי במידה ותימשך הדחיינות הישראלית, היא תעזוב מחר את קהיר, מה שיאפשר לארגונים בשטח להרחיב את טווח הירי עד לתל אביב", מסרו הגורמים.

בכיר חמאס, מושיר אל-מצרי, אמר היום כי "ההתנגדות מוכנה למערכה ארוכה והיום היא מנהלת את הקרב בשלווה". הוא הוסיף כי על מדינות ערב "לפעול לסיכול התכניות הישראליות על ידי תמיכה בדרישות הפלסטיניות". לדבריו, "הדרך להגיע לרגיעה עוברת בהשגת דרישות ההתנגדות עליהן החליטה פה אחד המשלחת הפלסטינית לקהיר".

גם גורמים אחרים בארגון הטרור ניסו לגלות עמידה איתנה מול ישראל. באתר "פלסטין היום" צוטט אחד מדוברי חמאס, פאוזי ברהום, אומר: "אין חזרה לאחור. 'ההתנגדות' תמשיך בכל הכוח". לדבריו, "הולכת השולל וההתעקשות הישראלית לא מועילה לה. 'ההתנגדות' לא תוותר על שום דרישה מהדרישות הפלסטיניות להפסקת האש".

היום: כ-30 רקטות נורו לעבר ישראל

הירי מרצועת עזה התחדש בשעות הבוקר המוקדמות אחרי לילה שקט לחלוטין. מעט לפני 7:00 בבוקר שוגרו מרצועת עזה לשטח ישראל חמש רקטות, והן התפוצצו בתחומי המועצות האזוריות שדות נגב ואשכול. כולן התפוצצו בשטחים פתוחים בלי לגרום לנפגעים או לנזק. אחרי 9:00 שוגרו עוד ארבע רקטות, והן התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול.

בצהריים התפוצצו עוד שתי רקטות, סמוך ליישוב באשכול ובשטח פתוח בשדות נגב. גם במקרים אלה לא נמסר על נפגעים או על נזק. אחרי 14:00 נשמעו שתי אזעקות "צבע אדום" במועצה האזורית חוף אשקלון. שתי הרקטות ששוגרו לאזור התפוצצו בשטח הרצועה. מעט אחרי 15:30 נשמעה שוב אזעקה באשכול, וזמן קצר אחר כך דווח על נפילת רקטה בשטח יישוב במועצה. לא דווח על נפגעים או על נזק. כשעה לאחר מכן נפלו עוד שתי רקטות בשטח המועצה. לא דווח על נפגעים, אך נזק נגרם לתחנת האוטובוסים המרכזית של המועצה. רקטה נוספת התפוצצה בסמוך ליישוב במועצה האזורית שדות נגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בסביבות השעה 20:00 התפוצצו שתי פצצות מרגמה בשטחים פתוחים במועצה האזורית שער הנגב. לא דווח על נפגעים או על נזק. כמה שעות לאחר מכן, נפלה רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. לא דווח על נפגעים או על נזק. בסך הכול, כ-30 רקטות שוגרו לעבר ישראל במהלך היום.

מלחמה בדרום: עדכונים שוטפים

מסגד בשכונת זייתון בעזה שנפגע בתקיפת חיל האוויר. 9 באוגוסט 2014. AP
פלסטינים אוספים ספרי קודש באחד המסגדים שנפגע בתקיפות בעזה/AP

בתגובה להמשך הירי, מאז שעות הלילה תקפו כוחות הצבא כ-60 יעדים ברחבי הרצועה, ובסך הכול יותר ממאה מאז אתמול בבוקר. בין השאר, כך לפי דובר צה"ל, הותקפו שני בתי מפקדים בחמאס, עשרה חדרי פיקוד, שני מתחמי אימונים, אתר לייצור אמצעי לחימה ושבעה בורות שיגור. בשעות הערב אישר דובר צה"ל כי כלי טיס של חיל האוויר חיסלו שלושה פעילי חמאס בדרום הרצועה.

על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", מטוסי חיל האוויר תקפו והרסו גם שלושה מסגדים ושני בתים ברצועה: שני מסגדים במחנה נוסיראת - שם דווח על שלושה הרוגים - ומסגד נוסף בשכונת זייתון בדרום העיר עזה, ובתים בשכונת א-צברה ובבית להיא. בשעות הבוקר המאוחרות דווח כי שני פלסטינים שרכבו על אופנוע במחנה הפליטים אל-מע'אזי במרכז רצועת עזה הותקפו ונהרגו. בנוסף, הופצצו כמה אזורים חקלאיים, בהם בג'בל א-ריס במזרח עזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסגד אל-קסאם, אחד משלושה שניזוקו ברצועה, לפני התקיפה ואחריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

(עדכון ראשון: 14:31)

בהכנת הידיעה השתתפו עמר ויקסלבאום ואילן זלאיט

תקיפת חיל האוויר בעיר עזה. 9 באוגוסט 2014. רויטרס
עשן מיתמר בעזה אחרי אחת התקיפות היום/רויטרס
ילדים פלסטינים בבית בעזה שנפגע כנראה בתקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. רויטרס
ילדים בבית בעזה שנפגע ככל הנראה בתקיפות/רויטרס
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה. דובר צה"ל
תקיפה אווירית של משגר, הלילה ברצועת עזה/דובר צה"ל
בית בשדרות שנפגע מרקטה. 8 באוגוסט 2014. AP
בית בשדרות שניזוק מרקטה ששוגרה אתמול מהרצועה/AP
הפגנה פרו-פלסטינית בקייפטאון, דרום אפריקה. 9 באוגוסט 2014. AP
הפגנה פרו-פלסטינית בקייפטאון, דרום אפריקה/AP
מסגד במחנה הפליטים נוסיראת במרכז הרצועה שנהרס בתקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. רויטרס
מסגד במחנה הפליטים נוסיראת במרכז הרצועה שנהרס בתקיפה/רויטרס
חיילים בשטחי הכינוס בגבול רצועת עזה. אוגוסט 2014. רויטרס
חיילים בשטח כינוס, אתמול סמוך לרצועה/רויטרס
תושבים בעזה מחלצים פריטים מבתיהם ההרוסים אחרי תקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. רויטרס
פלסטיני מחלץ רהיטים מביתו ההרוס בעזה/רויטרס
כיפת ברזל מיירטת מעל שדרות, מבצע צוק איתן, 8 באוגוסט 2014. רויטרס
יירוט רקטה בשמי שדרות, אתמול/רויטרס
תומכי האחים המוסלמים בהפגנה נגד ישראל בעמאן. 8 באוגוסט 2014. רויטרס
תומכי "האחים המוסלמים" מפגינים נגד ישראל, אתמול בעמאן בירת ירדן/רויטרס
הפגנה נגד המבצע הצבאי בעזה במלגה, ספרד. 8 באוגוסט 2014. רויטרס
מפגינים נגד ישראל במלגה, ספרד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully