וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זועבי הורחקה לחצי שנה ממליאת הכנסת ומוועדותיה

29.7.2014 / 14:47

ועדת האתיקה השעתה את הח"כית מהדיונים בשל אמירות בעד רוצחי הנערים ונגד המבצע בעזה. זועבי בתגובה: "נקמנות היא לא תחליף לכללי אתיקה. הוועדה מענישה ציבור שלם שאני מייצגת"

צילם: דוד קורן, גדעון צנטנר, ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

ההתבטאויות - וההשעיה: ועדת האתיקה של הכנסת החליטה היום (שלישי) ברוב קולות להרחיק את חברת הכנסת חנין זועבי (בל"ד) ממליאת הכנסת ומוועדות הכנסת שבהן היא חברה, למעט זכות ההצבעה שלה, החל ממחר. ההחלטה על השעייתה של זועבי התקבלה בעקבות כמה התבטאויות שלה בשבועות האחרונים, בכתב ובעל-פה, על כך שרוצחי הנערים איל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער "אינם טרוריסטים", וכן נגד מבצע "צוק איתן".

עוד בוואלה! חדשות:
קצין בכיר: "על הדרג המדיני להחליט - נכנסים או יוצאים"
צה"ל ממשיך לתקוף: תחנת הכוח של עזה שותקה
5 ההרוגים: "מתנדב שכולו לב", "שטותניק" ו"המלך של המשפחה"

חנין זועבי מציגה את מועמדותה לראשות העיר נצרת, אוגסוט 2013. ערן גילווארג
"תרבות שלטת של גזענות וצורך לשלוט באחר". זועבי/ערן גילווארג

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיש לוועדת האתיקה קובלנה נגד זועבי, ובה ציין כי קיבל פניות רבות המייחסות לה "אמירות הגובלות בהסתה, עידוד לאלימות ותמיכה בארגוני טרור". אדלשטיין הזכיר מאמר של זועבי בערבית שפורסם באינטרנט, ובו היא עודדה את הפלסטינים "להכריז על התנגדות עממית" ו"להטיל מצור על ישראל במקום לשאת ולתת עמה".

כמו כן, עוד בטרם אותרו גופותיהם של שלושת הנערים שנחטפו בגוש עציון, אמרה הח"כית כי החוטפים "נאלצים להשתמש באמצעים האלה עד שישראל תתפכח קצת, עד שהאזרחים של ישראל והחברה הישראלית תתפכח קצת ותרגיש את הסבל של האחר". אדלשטיין התייחס גם לסרטון שתיעד עימות בין זועבי לבין שוטרים במהלך הפגנה בחיפה נגד צה"ל. אחרי הגשתה, ביקשה זועבי לדחות את הקובלנה בטענה כי מדובר ב"תלונה קנטרנית המעידה על תרבות שלטת של גזענות וצורך לשלוט באחר ולדכא את הדעות הפוליטיות שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הגשת דוח מבקר המדינה, מאי 2014. נועם מושקוביץ
קיבל פניות רבות שייחסו לזועבי "אמירות הגובלות בהסתה". יו"ר הכנסת אדלטיין/נועם מושקוביץ

בהחלטת הוועדה נכתב כי היא "מדגישה את זכותם של חברי הכנסת לבטא עמדות שאינן בקונצנזוס ולהביע ביקורת פומבית על הממשלה". ואולם, בהחלטה נאמר גם כי יש "להבחין בין ביקורת ומחאה חריפים אך לגיטימיים לבין עידוד אויבי המדינה, קריאה לפגיעה בישראל ומתן לגיטימציה למעשי טרור נגד אזרחי המדינה. הציבור בישראל, כמו בכל מדינה, מצפה כי חברי הפרלמנט, המצהירים אמונים למדינה, לא יעודדו את הקמים נגדה ואת אלה המבקשים להרוג את חייליה ואזרחיה".

ביום שישי אישר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לפתוח בחקירה פלילית נגד זועבי בגין חשד להסתה לאלימות ולהעלבת עובד ציבור במהלך עימות עם שוטרים בבית משפט השלום בנצרת, שם התנהל באחד האולמות דיון בנוגע לערבים החשודים בהפרות סדר. בעקבות זאת הנחה מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו את ראש אגף החקירות והמודיעין ניצב מני יצחקי לפתוח בהקדם בחקירה פלילית ביחידה להב 433. אתמול קבע וינשטיין כי במסגרת החקירה הפלילית לא ייבחנו התבטאויותיה על כך שחוטפי הנערים אינם טרוריסטים.

עו"ד יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס פתיחת שנת המשפט- ועידת המשפט. בן קלמר
אישר לפתוח בחקירה פלילית. היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין/בן קלמר

וינשטיין טרם החליט אם לאשר למשטרה לחקור את זועבי גם בגין התנהגותה במהלך הפגנה שהתקיימה לפני כשבועיים בחיפה במחאה על מבצע "צוק איתן". במהלך ההפגנה, שבה הונפו דגלי פלסטין ונשמעו קראו נגד המבצע בעזה, נאזקה זועבי למשך כמה דקות בחשד שהפריעה לשוטר במילוי תפקידו. קצין משטרה שנכח במקום הורה לשחררה, ובמשטרה אמרו כי השוטר שאזק את זועבי לא ידע שהיא חברת כנסת. המשטרה מסרה כבר אז כי תפנה ליועץ המשפטי לממשלה בטענה כי חברת הכנסת תקפה שוטר והכשילה אותו.

בעקבות התנהגותה בהפגנה, המאבק נגד חברת הכנסת החריף ובסיעת ישראל ביתנו איימו להגיש הצעת חוק שתקרא לשלול מזועבי את אזרחותה הישראלית. את המהלך הובילה חברת הכנסת פאינה קירשנבאום, שאמרה בשיחה עם וואלה! חדשות: "אי אפשר יותר לקבל את ההסתה שלה נגד מדינת ישראל".

הפגנה נגד מבצע צוק איתן, חיפה. ערן גילווארג
"הכוח שלי הוא ציבור שלם שמאמין בשלום צודק". הפגנה נגד מבצע "צוק איתן" בחיפה/ערן גילווארג

זועבי מסרה בתגובה כי מדובר ב"החלטה פוליטית ללא סמכות", והגדירה אותה "החלטה אנטי-דמוקרטית של טירניות של רוב, להשתקת קול ודעת מיעוט". לדברי חברת הכנסת, "היא נתקבלה באווירה מלחמתית מתלהמת ומבטאת גישה פשיסטית מתנקמת. מדובר במשפט שדה פוליטי ולא בוועדה של אתיקה".

"הוועדה, במקום להגן על זכות הדיבור שלי, ועל חסינותי הפרלמנטרית, פועלת במרץ להתנקם בי בגלל עמדותיי, ולהעניש ציבור שלם, שאני מייצגת" הוסיפה זועבי, "ועדת האתיקה הטילה עלי עונש, והיא מתעלמת מח"כים כמו ליברמן שקראו להרוג אותי, ומקריאות של ח"כים רבים שקראו להרג פלסטינים. החלטת הוועדה היא נקמנות פוליטית לשמה".

זועבי התייחסה בתגובתה גם לשיח הציבורי בתקופת המבצע, ואמר: "כל אדם שפוי חייב להתקומם נגד השתלטות גמורה של הרוח הפשיסטית המתלהמת על השיח הציבורי. הכוח שלי הוא ציבור שלם שמאמין בשלום צודק, בזכויות האדם, בצדק לכל, בשוויון ובזכות המאבק נגד הדיכוי וההרג, המצור והכיבוש. אותו אני מייצגת, ואותו אמשיך לייצג".

היא הוסיפה כי תעתור לבית המשפט העליון נגד החלטת הוועדה, וטענה: "נקמנות היא לא תחליף לכללי אתיקה, ובית דין שדה אינו ראוי להיקרא וועדת אתיקה".

שר החוץ אביגדור ליברמן הגיב להחלטה בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו, וכתב: "את חנין זועבי לא מספיק להרחיק לחצי שנה מדיוני הכנסת - צריך להרחיק אותה מישראל לקטאר, שתצטרף לבוגד ממפלגתה שכבר ברח לשם, עזמי בשארה".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully