וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד התנגד לחוק ההזנה בכפייה - נתניהו דחה ההצבעה

23.6.2014 / 0:16

לאחר שיש עתיד הבהירה לראש הממשלה שהיא תצביע נגד החוק בקריאה שנייה ושלישית, נדחתה ההצבעה על החוק השנוי במחלוקת. הצלב האדום: "האכלת שובתי רעב בכפייה לעולם אינה מוסרית"

נתניהו ולפיד. טלי מאייר
לפיד דרש, נתניהו נעתר/טלי מאייר

מסתמן כי החוק שאמור לאפשר הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב, שהיה אמור לעלות היום (שני) למליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, יידחה בשבוע. כפי שפורסם אמש לראשונה בחדשות 2 באינטרנט, הדבר התאפשר לאחר שבסיעת יש עתיד ביקשו מראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר זאת כדי לדון בהסתייגויות של חברת הסיעה, ח"כ יפעת קריב. במפלגה איימו כי אם החוק יעלה לדיון היום, חברי יש עתיד יצביעו נגדו.

"שמחתי לשמוע על ההחלטה לאפשר לחברי הכנסת לקיים דיון ציבורי בצורה מעמיקה ורצינית ומקיפה כפי שיש עתיד דרשה", אמרה ח"כ קריב בתגובה להחלטה. היא הוסיפה כי להסתייגויות שהגישה לחוק צריך להתייחס בכובד ראש ו"לא בדיון של שעה וחצי". לדבריה, "זו חקיקה בעלת השפעות לטווח הארוך על החברה והדמוקרטיה הישראלית".

חוק ההזנה בכפייה הוא חוק שנוי במחלוקת אותו מבקש לקדם ראש הממשלה מחשש שאסירים ביטחוניים השובתים רעב בכלא בישראל ימותו, דבר שיצית גל אלימות. החוק נתקל בהתנגדות חריפה מצד רופאים, פוליטיקאים ואנשי רוח. עם זאת, שרת המשפטים ציפי לבני הבהירה שתתמוך בחוק בשל המשמעת הקואליציונית.

עוד בוואלה! חדשות:
קצין בכיר: המבצע נגד חמאס יסתיים בתוך ימים ספורים
"אבו מאזן סיכן את חייו כשיצא נגד החוטפים"
פערים של מאות שקלים: היכן תשלמו ביוקר על קייטנה?

לפני כשבועיים אושר החוק בקריאה ראשונה. 29 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-18 התנגדו לה. למעשה, ההצעה מבקשת להסמיך את נציב בתי הסוהר לפנות לבית המשפט המחוזי בבקשה לקבל היתר למתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב, אם ראה, על סמך חוות דעת של רופא, כי בשל שביתת הרעב קיימת אפשרות ממשית שתיגרם בתוך זמן קצר סכנה חמורה לבריאותו.

באופוזיציה ביקרו בחריפות את החוק, וטענו כי הוא מזכיר את השיטות הנהוגות בכלא גואנטמו. חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) אמר אז: "זו הצעת חוק נוראה, מסוכנת, לא מוסרית, מנוגדת לאתיקה הרפואית ולנורמות הבינלאומיות המקובלות. מדובר פה בעינוי וזה ברור לגמרי. הגוף האנושי הוא הכלי האחרון שיש לאסיר כדי למחות ולהביע התנגדות, ובגוף הזה הוא משתמש כשכלו כל הקיצים וגם את הכלי האחרון הזה אתם רוצים לקחת לו בכוח".

יושבת ראש מפלגת מרצ, זהבה גלאון, אמרה בדיון במליאה: "מה אומרת ממשלת ישראל? מה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח. האסירים הללו נוקטים בכלי הכי לגיטימי במסגרת חופש הביטוי והוא שביתה. ממשלת ישראל מבקשת לשבור שביתה על ידי הזנה בכפייה, אני לא חושבת שיש ממשלה בעולם המערבי שנוהגת באופן הזה".

אמש פרסם הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) הודעה שבה גינה את הצעת החוק. "הארגון מתנגד הן להאכלת עצורים בכפייה והן לטיפול בהם בכפייה, משום שחיוני שרצונות עצירים יכובדו תמיד וכבודם העצמי יישמר. פרקטיקת ההאכלה בכפייה היא פולשנית, מסכנת את שלמות היחיד ואינה הולמת את כבודו", נכתב. בנוסף, כך נכתב, פעולת הזנה בכפייה "מהווה הפרה של כללי אתיקה רפואית מקובלים שזכו להכרה בינלאומית, והדבר עלול להוביל להפרות של הוראות המשפט ההומניטרי הבינלאומי. האכלת שובתי רעב בכפייה לעולם אינה מוסרית".

(עדכון ראשון: 23:50)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully