וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "ארה"ב ידעה בדיוק כמה נבנה בהתנחלויות בזמן המו"מ"

בריאיון לסוכנות "בלומברג" אמר ראש הממשלה כי הממשל לא הופתע מהבנייה וגם הפלסטינים היו מודעים לתכניות. בתוך כך, הוא החמיא לאובמה על המדיניות בסוריה: "קרן אור באזור אפל"

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. רויטרס
"מעריך את המאמץ שנעשה בסוריה". נתניהו ואובמה/רויטרס

ארצות הברית הטילה את עיקר האחריות לכישלון הסבב האחרון של המשא ומתן הישראלי-פלסטיני על מדיניות הבנייה בהתנחלויות, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען שהאמריקנים כלל לא הופתעו מההכרזות על הרחבת הבנייה כפי שהציגו. בריאיון לסוכנות הידיעות האמריקנית "בלומברג" שהתפרסם היום (שישי), הסביר נתניהו כי בשובו לשולחן המשא ומתן הציגה לו וושינגטון בחירה בין שחרור אסירים להקפאת הבנייה בהתנחלויות, והוא בחר לשחרר אסירים. "הבהרנו לאמריקנים ולפלסטינים בדיוק כמה נבנה, כולל בירושלים", ציין נתניהו. "בנינו בדיוק מה שאמרנו שנבנה בכל שלב. זה לא שהפתענו למישהו בבנייה נוספת".

עוד על תהליך השלום:
אבו מאזן מרגיע: לא נפנה בקרוב לארגוני או"ם נוספים
קרי נפגש עם אבו מאזן: "הדלת לשלום נותרה פתוחה"
נתניהו ללבני: "ייצגת רק את עצמך מול אבו מאזן"

ראש הממשלה הבהיר מי לדעתו אחראי לכישלון התהליך המדיני – יו"ר הרשות הפלסטיני אבו מאזן, שאינו מסוגל או שאינו רוצה, לדברי נתניהו, להתמודד עם סוגיות הליבה של הסכסוך. "תראה מה אני עשיתי. ראשית, נאמתי באוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטה דתית, לפני חמש שנים והכרתי בפתרון שתי המדינות. שנית, ניסיתי הקפאה של עשרה חודשים, ואבו מאזן לא עשה דבר. אחרי כן עשיתי משהו שהיה קשה מכול – שחררתי אסירים טרוריסטים, רוחצים של חפים מפשע. זאת הייתה ההחלטה הקשה ביותר", הוסיף נתניהו, "ומה אבו מאזן עשה? כלום. הוא סירב לתת את הדעת על המאמצים של קרי ולנסות לדון בסוגיות הליבה. הוא פנה לארגוני האו"ם בהפרה בוטה של הסכם אוסלו והסכמי הביניים".

"הרעיון של צעדים חד-צדדים צובר תאוצה"

בריאיון, שהתנהל בלשכתו בירושלים, רמז נתניהו כי הוא שוקל את האפשרות לנקוט צעד חד-צדדי ולהתנתק מחלקים של הגדה המערבית שבעיקרם מלאים באוכלוסייה פלסטינית, גם אם משמעות הדבר תהיה פינוי התנחלויות. "אנו מעוניינים במדינה פלסטינית מפורזת שתכיר במדינה היהודית. איך משיגים זאת אם אי אפשר לעשות זאת באמצעות משא ומתן?", אמר נתניהו. "נכון שהרעיון של נקיטת צעדים חד-צדדים צובר תאוצה. ישראלים רבים שואלים את עצמם אם יש צעדים חד-צדדים מסוימים שיכולים לעבוד באופן תיאורטי". עם זאת, ראש הממשלה לסייג את הדברים ולהדגיש כי ישראל אינה מעוניינת לשחזר את ההתנתקות מעזה ב-2005.

פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
"המהלך טרם הושלם". פקחי האו"ם במתקן נשק גרעיני בסוריה בשנה שעברה/רויטרס

כמו כן, התייחס נתניהו לראשונה לטענות שעלו לאחרונה מפי בכירים אמריקניים בדיווח באתר החדשות האמריקני "ניוזוויק", שלפיהן ישראל מרגלת בשטח ארצות הברית, ודחה אותן על הסף. "ישראל לא ניהלה שום מבצעי ריגול בארצות הברית, נקודה. לא ריגול ישיר, לא ריגול עקיף, כולם. שום דבר", הדגיש נתניהו.

על אף המתיחות ביחסים בין ראש הממשלה לנשיא האמריקני, ראה נתניהו לנכון להחמיא לאובמה על אחת היוזמות השנויות במחלוקת במדיניות החוץ של ארצו, העסקה להוצאת הנשק הכימי מסוריה. כשנשאל על עמדתו בנוגע להתנהלות הממשל סביב המשבר בסוריה והחלטתו ברגע האחרון להימנע מתקיפה צבאית לטובת ההסכם על המשטר הסורי להשמדת הנשק הכימי, אמר ראש הממשלה כי זוהי "קרן האור היחידה באזור אפל מאוד".

עם זאת, ציין נתניהו כי המהלך לפירוק סוריה מנשקה הכימי טרם הושלם. "אנו חוששים שאולי הם לא הצהירו על כל היכולות שלהם, אולם מה שהוצא מהמדינה הוצא. אנחנו מדברים על 90% (מהנשק הכימי)", הוסיף ראש הממשלה. "אנו מעריכים את המאמץ שנעשה ואת התוצאות שהושגו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully