וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם המו"מ לא יחודש, נתחיל לסמן מוצרים מההתנחלויות"

8.5.2014 / 17:45

דיפלומטים אירופים אמרו לוואלה! חדשות שאם מאמצי ארה"ב לחידוש שיחות השלום לא יישאו פרי, ימליצו גם לא לעשות עסקים עם חברות שפועלות בהתנחלויות. "ניסוחי ההחלטות על המדף"

שרי החוץ של ארה"ב, האיחוד האירופי ורוסיה במסיבת עיתונאים בז'נבה בתום פגישה על המשבר באוקראינה, 17 באפריל 2014. רויטרס
שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי/רויטרס

השקט שלפני הסערה: על רקע קריסתו של המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, מדינות אירופה נערכות לסבב חדש של החלטות בנושא ההתנחלויות, שצפוי לצאת לפועל בתוך כמה שבועות. דיפלומטים אירופים ששוחחו בימים האחרונים עם וואלה! חדשות אמרו כי העדיפות הראשונה של רוב הממשלות ביבשת, היא לתמוך בארצות הברית ולפעול לחידוש המשא ומתן, אבל אם יתברר שזה בלתי אפשרי, "הצעדים הבאים כבר מוכנים על המדף".

תהליך השלום - כותרות נוספות:
רוב היהודים בישראל: תומכים בהפסקת המו"מ
לפיד: "נדבר עם חמאס רק אם יפסיק הטרור ויכיר בישראל"
גם קרי מודה: "זה הזמן לקחת הפסקה משיחות השלום"

בתחילת השבוע הבא ייפגשו שרי החוץ של כל מדינות האיחוד בבריסל, לוועידה שתתמקד במשבר באוקראינה אבל תעסוק גם בפיצוץ המשא ומתן. "הנוסח שצפוי לצאת מהפגישה בבריסל יהיה מתון יחסית", אמר לוואלה! חדשות גורם דיפלומטי שמעורה בפרטים. "הדגש יהיה קריאה לשני הצדדים להימנע מצעדים חד-צדדיים שפוגעים בהמשך התהליך. כל עוד האמריקנים מתלבטים אם לחדש את המשא ומתן או לא, אירופה תעניק להם גיבוי מלא".

"רגע ירידת ההחלטות מהמדף הולך ומתקרב"

עם זאת, אם יתברר שהמשא ומתן לא מתחדש, ישנם שני צעדים שהאיחוד האירופי יוכל להפעיל באופן כמעט מיידי: החלטה על סימון מוצרים מההתנחלויות בכל השווקים האירופיים, ופרסום המלצה על ידי משרדי החוץ של כל מדינות היבשת נגד ביצוע עסקים עם חברות שפועלות בהתנחלויות. שלושה דיפלומטים ממדינות שונות אמרו לוואלה! חדשות: "ניסוחי ההחלטות בשני הנושאים הללו יושבים על המדף כבר כמה חודשים, ומחכים להתפתחויות במשא ומתן הישראלי-פלסטיני. רגע ירידתם מהמדף הולך ומתקרב".

אחד מהם הוסיף: "המלצה נגד ביצוע עסקים עם ההתנחלויות פורסמה עד כה אך ורק על ידי משרד החוץ הבריטי. אם תצא המלצה כזו מכל משרדי החוץ ביבשת בנוסח אחיד, זה יעודד יותר ויותר חברות פרטיות ברחבי אירופה לאמץ מדיניות ברורה בנושא. המלצה כזו תגביר את מגמת ההחרגה של חברות ישראליות שפועלות בהתנחלויות". עם זאת, אותו דיפלומט ביקש להבהיר ש"אין כל כוונה להעלות את הנושא להצבעה כבר בפגישה הקרובה של שרי החוץ. צריך לתת לאמריקנים זמן למצות את המאמץ שלהם, וגם לראות מה יעלה בגורל הסכם הפיוס הפלסטיני".

פגישת לבני-עריקאת. לשכת העיתונות הממשלתית
איומים מאירופה. סאיב עריקאת וציפי לבני/לשכת העיתונות הממשלתית

הדיפלומטים הוסיפו כי בשבועות האחרונים מתחולל מאחורי הקלעים דיאלוג אינטנסיבי בין המדינות המובילות באירופה לבין ארה"ב על הצעדים הבאים שבהם ינקוט הממשל האמריקני. "האמריקנים מתלבטים אם קרי צריך לפרסם את 'הסכם המסגרת' שהוא ניסה לשווק לשני הצדדים. רוב המדינות ביבשת תומכות בכך, אבל חוששות ממסמך אמריקני שיהיה שונה באופן משמעותי מעמדתה של אירופה", הסביר אחד מהם.

לדבריו, "בנושא ירושלים, למשל, אירופה אינה שותפה לניסוח שהאמריקנים הסכימו עליו עם נתניהו, על 'שאיפות פלסטיניות לבירה בירושלים'. העמדה האירופית הרבה יותר נחרצת – ירושלים צריכה להיות בירת שתי המדינות, נקודה. זו תהיה שגיאה מצד ארה"ב לפרסם מסמך שחורג מהעמדה הברורה של אירופה ושל רוב מדינות העולם בסוגיה הזו".

מי שמובילה את הקו התקיף ביותר בנושא הישראלי-פלסטיני כיום היא צרפת, שהציעה לארה"ב לפרסם את עקרונות המשא ומתן של קרי ולנסות להפוך אותם לעמדה הרשמית של הקוורטט הבינלאומי (ארה"ב, אירופה, רוסיה והאו"ם), ואולי גם של מועצת הביטחון. זאת, כאמור, בתנאי שהעקרונות האמריקניים לא יחרגו מעמדותיה של אירופה. שגריר צרפת באו"ם רמז לכך בנאומו בפני מועצת הביטחון בשבוע שעבר, שם אמר ש"אם לא ניתן להשיג הסכם, במוקדם או במאוחר הקהילייה הבינלאומית תצטרך להתערב".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully