וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: "ההסכם עם חמאס חיוני לשלום"

29.4.2014 / 10:30

על רקע הסנקציות של ישראל על הרשות הפלסטינית, הביע שגריר האיחוד תמיכה בפיוס הפלסטיני. עם זאת, מסר לוואלה! חדשות: "כל עוד הארגון מחויב לאלימות מדובר בארגון טרור"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(נתניהו על הפיוס עם חמאס: אבו מאזן כרת ברית עם מכחישי שואה)

אירופה לא משתכנעת מהטיעונים של נתניהו: בניגוד לקו התקיף שמוביל ראש הממשלה נגד הסכם הפיוס הפלסטיני, אמר הבוקר (שלישי) שגריר האיחוד האירופי בישראל, לארס פאובורג-אנדרסן, לוואלה! חדשות כי ההסכם בין פתח לחמאס "חיוני לפתרון שתי המדינות", ויסייע גם ליצירת תרבות דמוקרטית ברשות הפלסטינית. "האיחוד האירופי תומך זה כמה שנים במאמצים לפיוס פנים-פלסטיני. הסכם הפיוס והאיחוד שנחתם בשבוע שעבר נחוץ כדי להגיע לפתרון שתי המדינות", אמר השגריר.

עוד על תהליך השלום:
אשטון: הממשלה הפלסטינית חייבת להכיר בישראל
הפלסטינים: נמשיך הליך ההצטרפות למוסדות הבינ"ל
קרי בשיחה סגורה: ישראל עלולה להפוך למדינת אפרטהייד

פאובורג-אנדרסן הוסיף כי האיחוד האירופי מצפה מהממשלה הפלסטינית החדשה שצפויה לקום בעקבות הסכם הפיוס להכיר בישראל, להתחייב להסכמים קודמים שנחתמו עמה ולחדול מאלימות נגד ישראל. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר בסוף השבוע שממשלתו תעמוד בשלושת התנאים הללו. ממשלת ישראל, לעומת זאת, הבהירה כי כל עוד חמאס עצמו לא יתחייב לתנאים הללו, היא תסרב לשאת ולתת עם הממשלה החדשה.

מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
החתימה על הסכם הפיוס הפלסטיני, בשבוע שעבר/רויטרס

על רקע החלטת הממשלה לעצור את המשא ומתן בתגובה להסכם הפיוס הפלסטיני ולהטיל סנקציות כלכליות על הרשות, אמר השגריר כי האיחוד האירופי קורא לשני הצדדים להימנע מצעדים חד צדדיים. "אנחנו מקווים מאוד שהמשא ומתן יתחדש וקוראים לשני הצדדים להימנע מצעדים חד-צדדיים שעלולים לסבך עוד יותר את המצב", אמר. השגריר הוסיף כי הסכם הפיוס עם חמאס הוא התפתחות חיובית גם מזווית נוספת – עידוד הדמוקרטיה ברשות הפלסטינית. לדבריו, "הפיוס נחוץ כדי לקיים בחירות ברשות הפלסטינית בדרך לפיתוח תרבות שלטון דמוקרטית ברשות".

השגריר פאובורג-אנדרסן הדגיש, עם זאת, כי "בנוגע לחמאס, אין הבדל בין עמדתנו לבין עמדת ישראל: כל עוד הארגון מחויב לאלימות, מדובר בארגון טרור". גורם מדיני ישראלי אמר בתגובה לדברים כי מעודד לראות שגם באירופה לא שוכחים מיהו חמאס, אבל לדבריו הניסיון להפריד בין חמאס לבין ממשלת האחדות הפלסטינית שזוכה לתמיכת חמאס הוא מלאכותי. "אבו מאזן מקים ממשלה עם חמאס, גם אם יקראו לה ממשלת טכנוקרטים. ישראל לא תנהל משא ומתן עם ממשלה שמתבססת על ארגון טרור", אמר הגורם.

"התגובה הישראלית מוגזמת"

הדברים שאמר השגריר מאופקים בהשוואה לדברים שהשמיעו דיפלומטים אירופיים אחרים בשיחות עם וואלה! חדשות בימים האחרונים. דיפלומט בכיר שמלווה מקרוב את המשא ומתן הישראלי-פלסטיני כינה את התגובה ישראלית להסכם הפיוס "מוגזמת", והוסיף: "ישראל לא הייתה צריכה לפתוח בחגיגות בעקבות ההסכם, אבל התגובה של נתניהו היא הגזמה פרועה לכיוון השני. נראה שנתניהו רק חיפש הזדמנות לפרוש מהשיחות".

דיפלומט אחר מתח ביקורת דווקא על שרת המשפטים ציפי לבני, שאמרה בריאיון לוואלה! חדשות בשבוע שעבר כי הקהילה הבינלאומית מגלה הבנה לצעדיה של ישראל בתגובה להסכם הפיוס. "יש הבנה לדאגות של ישראל, אבל אין תמיכה בהתנהלות שלה בימים האחרונים", הבהיר הדיפלומט. "בימים האחרונים התמונה מצערת מאוד: הנשיא עבאס (אבו מאזן - א"ת) מבטיח שהממשלה הפלסטינית החדשה תכיר בישראל, מדגיש את חשיבות המשא ומתן ומפרסם הצהרה חשובה מאוד ביום השואה – וישראל מגיבה בביטול מופגן לדבריו".

במקביל למחלוקת עם אירופה, בירושלים זועמים על דבריו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שאמר אתמול כי ישראל צפויה להפוך למדינת אפרטהייד אם לא ייחתם הסכם עם הפלסטינים. גורם ישראלי בכיר אמר לעיתון "ניו יורק טיימס" כי ממשל אובמה התחייב בעבר לא לדרוש מישראל לקיים משא ומתן עם ממשלה פלסטינית שמתבססת על חמאס, כל עוד הארגון לא יכיר בישראל. מאז חזר בו קרי מהשימוש במושג אפרטהייד.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully