וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי מבהיר: "לא מאבדים את התקווה לשלום"

חרף החלטת הממשלה להפסיק את המו"מ המדיני, שר החוץ האמריקני נותר נחוש: "זו הדרך היחידה". במקביל, גורמים ביטחוניים בישראל וברשות אומרים כי התיאום הביטחוני יישמר

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

למרות הכרזת הפיוס בין פתח לחמאס, והחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני לעצור את המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית, בארצות הברית נחושים לשמור על הסיכוי להשיג הסדר. "לעולם לא נוותר על התקווה או על המחויבות שלנו לאפשרות של שלום", אמר אמש (חמישי) שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. "אנו מאמינים שזו הדרך היחידה. כרגע, אנו בנקודה מאוד קשה. תמיד יש דרך להתקדם, אך המנהיגים צריכים לעשות פשרות חיוניות".

דוברת משרד החוץ של ארצות הברית, ג'ן סאקי, אמרה כי קרי שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. לדבריה, קרי הבהיר כי הוא מאוכזב מהכרזת הפיוס של פתח וחמאס, והדגיש כי ממשלת האחדות צריכה לעמוד באותם תנאים שאבו מאזן עצמו מאמין בהם - הימנעות מאלימות והכרה בזכות הקיום של ישראל. סאקי גם ציינה כי המתווך האמריקני לשיחות, מרטין אינדיק, "נשאר בשטח", וכי ארצות הברית קוראת לצדדים "לגלות איפוק מרבי".

משבר במשא ומתן - כותרות נוספות:
לבני לוואלה! חדשות: "לא סגרנו את הדלת למו"מ"
תגובת ישראל לפיוס: המו"מ יופסק, סנקציות כלכליות
ארה"ב לצד ישראל: הפיוס הפלסטיני יפגע במו"מ

שרי החוץ של ארה"ב, האיחוד האירופי ורוסיה במסיבת עיתונאים בז'נבה בתום פגישה על המשבר באוקראינה, 17 באפריל 2014. רויטרס
נותר נחוש. קרי/רויטרס

בתוך כך, גורמים בכירים בישראל וברשות הפלסטינית אמרו אמש כי למרות המשבר במשא ומתן והחלטת ישראל להפסיק את המגעים המדיניים ולהטיל סנקציות על הפלסטינים, התיאום הביטחוני השוטף בין הצדדים יימשך. "זה אינטרס משותף שישרוד את המשבר הפוליטי", אמר לוואלה! חדשות גורם ביטחוני בכיר בישראל. גורם פלסטיני בכיר הפנה לדבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שאמר השבוע בשיחה עם כתבים ישראלים כי התיאום הביטחוני יימשך גם ללא משא ומתן בין הצדדים, והדגיש כי "אין כל שינוי בעמדתנו".

הגורם הישראלי הבכיר הוסיף כי הסנקציות הכלכליות שעליהן החליט הערב הקבינט המדיני-ביטחוני לא יפגעו במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, לפחות לא בטווח הזמן המידי. "כמובן שאם נראה סימנים לכך שהסכם הפיוס משנה את המציאות הביטחונית נשקול מחדש מה לעשות, אבל בשלב הנוכחי זה לא עומד על הפרק". הגורם ציין כי "ישראל רוצה להעביר מסר ברור נגד חמאס, אבל לא מעוניינת בשבירת הכלים".

בינתיים, אחרי החתימה החגיגית ולחיצות הידיים המחויכות, מתגלים סימנים ראשונים לחילוקי דעות. בכיר אש"ף, יאסר עבד רבו, אמר הערב כי יש לבחון בזהירות את צעדי חמאס לאחר הסכם הפיוס, כדי לוודא שחמאס לא חתם על ההסכם מסיבות טקטיות בלבד. במקביל, אמרו בכירים בחמאס שהתנועה לעולם לא תכיר בישראל ולא תקבל את תנאי הקוורטט.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
איסמעיל הנייה לצד בכיר פתח עזאם אל-אחמד, במסיבת העיתונאים בעזה/רויטרס

יו"ר הרשות אבו מאזן, שנפגש אמש עם המתווך האמריקני מרטין אינדיק ודן עמו באפשרויות להצלת המשא ומתן התקוע, האשים שוב את ישראל בכישלון המגעים. יו"ר הרשות, שנפגש ברמאללה גם עם רוברט סרי, נציג האו"ם במזרח התיכון, טען כי הצדדים הגיעו לכדי מבוי סתום בשל "העקשנות הישראלית וסירובה לעמוד בהתחייבויותיה". הוא הבהיר פעם נוספת כי הפיוס בין הפלגים הפלסטיניים לא עומד בסתירה למשא ומתן עם ישראל, כי אם תומך במאמצים המדיניים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67' שבירתה מזרח ירושלים.

סאיב עריקאת, ראש משלחת המשא ומתן עם ישראל מטעם הרשות, המשיך גם הוא לנקוט את אותו קו כמו אבו מאזן, ואמר כי "נתניהו וממשלתו השתמשו בפילוג הפלסטיני כתירוץ להפסקת תהליך השלום". לדבריו, "מדובר בדבר מגוחך מאוד". עריקאת הוסיף כי ההסבר ההגיוני היחיד לפעולת ישראל הוא שישראל לא רוצה שלום.

לפניות לכתב אמיר תיבון - amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully