וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום להודות לאבו מאזן, נתניהו החליט לנתק מגע

25.4.2014 / 6:00

סוף סוף זה אולי יקרה: ממשלה פלסטינית אחת, שמכירה בישראל ובהסכמים שנחתמו עמה. ממשלה פחות נמהרת הייתה קופצת על המציאה, במקום להפסיק את השיחות. אין פרטנר כבר אמרנו?

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ההחלטה שקיבל אתמול (חמישי) הקבינט המדיני-ביטחוני להפסיק את השיחות המדיניות עם הרשות הפלסטינית, עלולה להירשם בספרי ההיסטוריה כאחת ההחלטות המיותרות שקיבלה ממשלת נתניהו השלישית. עוד לפני שהוקמה ממשלה פלסטינית חדשה - וספק גדול אם תקום - מיהרו נתניהו ואנשיו לתקוף בחמת זעם את המעשה הנורא של יו"ר הרשות אבו מאזן, על שהעז לנסות ולסיים את הפיצול בין חמאס ופתח, בין עזה לגדה.

אותם שרים, ואותו ראש ממשלה, שטענו כל הזמן כי אי אפשר לעשות הסכם עם אבו מאזן משום שהוא אינו שולט ברצועה, נכנסו לטירוף כאשר הבינו שהטיעון המרכזי שלהם נגדו עומד לחמוק מידיהם. ההתנפלות הייתה כל כך מיידית ומתואמת, שהעלתה חשד כבד כי מדובר בקמפיין שכל תכליתו לחמוק מהמשך המשא ומתן. או במילים אחרות, להציל את הקואליציה של נתניהו מפירוק. החשש של ראש ממשלת ישראל כי התקדמות משמעותית בשיחות תביאו לבחירות מוקדמות או לחילופין לפרידה מנפתלי בנט, היה כך נראה המניע המרכזי בהחלטתו לעצור את המגעים ולהטיל סנקציות כלכליות על הרשות. הבעיה היא שזהו אינו צעד שמשרת את האינטרסים של מדינת ישראל - וזאת מכמה סיבות.

משבר מדיני - כותרות נוספות:
לבני לוואלה! חדשות: "לא סגרנו את הדלת למו"מ"
תגובת ישראל לפיוס: המו"מ יופסק, סנקציות כלכליות
ארה"ב לצד ישראל: הפיוס הפלסטיני יפגע במו"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים – 2013. GettyImages
הוא ושריו נכנסו לטירוף. נתניהו/GettyImages

המשך המשא ומתן, גם אם יוביל לשום מקום, משרת את האינטרס הישראלי המובהק לשמור על שקט יחסי בשטחים. דווקא בתקופה מתוחה כל כך, שבה בכל יום כמעט ישנן התנגשויות בהר הבית ואדי הדלק מרחפים באוויר, החלטה להפסיק את השיחות בוודאי שלא תתרום להרגעת הרוחות. להיפך.

"אך איזו ברירה שם אבו מאזן בידינו", יאמרו בוודאי שרי הימין, הרי הוא התפייס עם ארגון טרור. נכון, אבו מאזן התפייס עם ארגון טרור, אבל יש להכיר במציאות. גם מדינת ישראל רואה בחמאס פרטנר של ממש בשמירה על השקט היחסי ברצועת עזה. זה נשמע אולי מפתיע, אך כך טוענים ראשי מערכת הביטחון בישראל. מפקדי צה"ל מדברים בגלוי על ממשלת חמאס כעל אינטרס ביטחוני ישראלי, בין היתר מאחר שהיא מפגינה רצון לשמר את השקט מול ישראל. יתרה מכך, כל מי שטען בצד הישראלי כי הוא תומך בפתרון שתי מדינות לשני העמים, ובכלל זה נתניהו, הבין כי הפיצול בין עזה והגדה חייב להסתיים לשם כך. אחרת, הסכם שלום אינו ריאלי.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
בכירי חמאס ופתח מכריזים על הסכם האחדות/רויטרס

אולם הדבר החמור מכל, הוא שהחלטת הקבינט הישראלי מתעלמת מהתוכן של הסכם הפיוס עצמו. זהו הסכם טוב לאבו מאזן וטוב למדינת ישראל. זהו הסכם שאם יתממש - ושוב, הסיכויים שייצא לפועל נמוכים מאוד - יהיה רע לחמאס.

ממשלת טכנוקרטים - ללא אנשי חמאס

משמעותו של ההסכם היא שחמאס מוותר על השלטון ברצועת עזה לטובת ממשלה של טכנוקרטים, ללא איש חמאס אחד אפילו. הממשלה הזו תאמץ לטענת אבו מאזן וצמרת הפתח את כל התנאים שעליהם נלחמה ישראל במשך שנים, כלומר תנאי הרביעייה הבינלאומית: הכרה בישראל, הכרה בהסכמים החתומים עמה ודחייה של כל צורות האלימות.

אז הנה סוף סוף זה אולי יקרה: ממשלה פלסטינית אחת בגדה ובעזה, שמכירה בישראל ובהסכמים עמה ורוצה בבחירות דמוקרטיות בשטחים, שפועלת נגד פיגועים ולא יהיה בה אפילו נציג אחד של החמאס - גם לא של הפתח. ממשלה ישראלית פחות מתלהמת, פחות נמהרת הייתה כנראה מודה לאבו מאזן. ממשלת נתניהו הודיעה על הפסקת השיחות עמו. אין פרטנר כבר אמרנו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully