וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגובת ישראל לפיוס: המו"מ יופסק, סנקציות כלכליות

24.4.2014 / 17:25

לאחר ההודעה על ההסכם בין פתח לחמאס, הצביעו שרי הקבינט פה אחד - כולל הממונה על השיחות ציפי לבני - בעד שורת החלטות, שהמרכזיות שבהן: הפסקת השיחות והטלת עונשים כלכליים

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

(צפו בהכרזת הפיוס בין חמאס לפתח, אתמול)

הקבינט המדיני-ביטחוני, שהתכנס היום (חמישי) לדיון דחוף בשל ההודעה על הסכם הפיוס בין חמאס לפתח, החליט בתגובה להפסיק לחלוטין את המגעים המדיניים עם הרשות הפלסטינית ולהטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בה. החלטה התקבלה פה אחד על ידי כל השרים - כולל הממונה על המו"מ המדיני ציפי לבני. גורם מדיני בכיר אמר לוואלה! חדשות כי המהלכים בהם תנקוט ישראל יכוונו נגד בכירי הרשות הפלסטינית, תוך ניסיון לצמצם הפגיעה בכלל האוכלוסיה. "הרשות הפלסטינית החליטה ביודעין לשתף פעולה עם ארגון טרור. להחלטה כזו יש השלכות", הבהיר הגורם.

ישראל מתכוונת לעכב העברות כספים מכספי המיסים של הרשות הפלסטינית, בטענה שלאחר הסכם הפיוס הכסף עשוי ליפול לידי חמאס ולשמש לפעילות טרור נגד ישראל. ישראל תפעל גם במישור הדיפלומטי כדי לפגוע במעמדה של הרשות. בנושא הזה היא צפויה לקבל תמיכה מהקונגרס האמריקני, שיתנה כל העברת כספים לרשות הפלסטינית בכך שהממשלה החדשה שתקום תקבל את תנאי הקוורטט הבינלאומי ותכיר בישראל.

תהליך השלום - כותרות אחרונות:
"הפיוס הפנים-פלסטיני הרגיז מאוד את האמריקנים"
ארה"ב לצד ישראל: הפיוס הפלסטיני יפגע במו"מ
אבו מאזן: "אין סתירה בין הפיוס למו"מ עם ישראל"

בנימין נתניהו, אבו מאזן. מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, gettyimages, עיבוד תמונה
החלטת הקבינט התקבלה פה אחד. נתניהו ואבו מאזן/עיבוד תמונה, מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, gettyimages

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בתום פגישת הקבינט להחלטות שהתקבלו. "במקום לבחור בשלום אבו מאזן כרת ברית עם ארגון טרור רצחני שקורא להשמדת ישראל, ושאמנתו קוראת למוסלמים להילחם ביהודים ולהרוג אותם", אמר נתניהו. "הברית בין אבו מאזן לחמאס נחתמה בזמן שישראל עושה מאמצים לקדם את המשא ומתן עם הפלסטינים, והיא המשך ישיר לסרבנות הפלסטינית לקידום המשא ומתן. מי שבוחר בטרור של חמאס לא רוצה שלום".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר כי "הקבינט קיבל החלטה מאוזנת ונכונה לנוכח החדש שנוצר. אני מגבה את ראש הממשלה שדאג לשמור על האינטרסים הנכונים של הכבוד הלאומי הישראלי וביטחון אזרחי ישראל. עם רוצחים לא מדברים".

מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
הפגישה בין נציגי חמאס לפתח ברצועת עזה, אתמול/רויטרס

ישראל אותתה כבר אמש על תגובתה הצפויה להסכם הפיוס בין פתח לחמאס, כאשר הודיעה על ביטול פגישת משא ומתן שאמורה הייתה להיערך בין הצדדים. גורם מדיני ישראלי הזכיר אמש כי "המהלך הפלסטיני התבצע כאשר נותרו שישה ימים בלבד עד למועד סיומו של המשא ומתן" - רמז ברור לכך שבירושלים פחות להוטים היום להאריך את השיחות מאשר לפני 48 שעות. ראש הממשלה נתניהו אמר דברים דומים בשיחת טלפון שקיים עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי.

גורם בכיר שמעורה בפרטי השיחות הסביר לוואלה! חדשות כי החיבור של אבו מאזן וחמאס "הרגיז מאוד את האמריקנים", שרואים בהסכם הפיוס חבלה של ממש במשא ומתן עם ישראל. לדברי הגורם הבכיר, "דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, אמרה אתמול בבירור שארצות הברית לא מצפה מישראל לנהל משא ומתן עם ממשלה שכוללת את חמאס, שקורא להשמדת ישראל ומבצע פיגועים נגד אזרחים ישראלים. בשורה התחתונה, כל עוד חמאס לא מתחייב להפסיק את האלימות ולהכיר בישראל, אין טעם להמשיך לקיים משא ומתן. זו לא אמירה ישראלית – זו אמירה אמריקנית".

בצד הפלסטיני מציגים את הדברים באופן שונה. אבו מאזן אמר אתמול כי אין סתירה בין הקמת ממשלת אחדות עם חמאס לבין המשך המשא ומתן עם ישראל. גורם פלסטיני שמעורב במגעים עם חמאס הוסיף בשיחה עם וואלה! חדשות כי "ייקח זמן עד שההסכם ייכנס לתוקף, לפחות כמה שבועות, שבמהלכם אפשר להגיע להבנות עם ישראל, עם ארצות הברית וגם עם חמאס. זו תהיה טעות מצד ישראל להסיק מסקנות כל כך מהר ולהודיע על קריסת המשא ומתן דווקא עכשיו".

"נחשפו פניהם של לבני ולפיד"

גורמים רבים בשמאל תקפו היום את החלטת הקבינט היום. "היום נחשפו פניהם של לבני ולפיד", אמרה יו"ר מרצ, זהבה גלאון, "שהצדיקו ישיבתם בממשלה הפנאטית והרעה הזאת כדי לקדם הסכם שלום, והתגלו כתומכים בקיצוניות הימנית-מתנחלית של בנט וליברמן רק כדי להחזיק חזק בכיסאותיהם - ועל חשבון נאמנותם לבוחריהם".

ח"כ עמר בר לב (העבודה) אמר כי "ראש הממשלה וחברי הקבינט איבדו עשתונות ומגיבים בפאניקה של חלשים מבלי שהם מציגים אלטרנטיבה. גם אם נשחיר את פניו של אבו מאזן ונחנוק את הכלכלה הפלסטינית לא נבטיח את המשך קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. היום נשבר שיא חדש של פחדנות של השרים לבני ולפיד שבמקום להתמודד עם האתגרים בורחים מהמערכה".

מיוזמת ז?נבה נמסר כי "ישראל החליטה להעניש את עצמה, להוכיח שנתניהו לא פרטנר ולדחוף את הפלסטינים לכיוון הקיצוני מבלי להציג שום חלופה שתבטיח את עתיד ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully