וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הישראלים איימו, אין התקדמות בשיחה הלילית"

השליח האמריקני אינדיק כינס את צוותי המו"מ של ישראל והפלסטינים בעוד ניסיון למנוע קריסה. לדברי פלסטינים, הצד הישראלי איים. ישראל מתלבטת: לדרוש שברשות ימשכו את 15 הפניות הבינלאומיות?

צילום: רויטרס, אלי מנדלבאום; עריכה: גדי וינסטוק

(נתניהו בישיבת הממשלה: "צעד חד-צדדי פלסטיני ייענה בצעד חד-צדדי")

אין התקדמות: צוותי המשא ומתן מצד ישראל ומצד הרשות הפלסטיני נועדו הלילה (שני) לפגישה בחסות השליח האמריקני לשיחות, מרטין אינדיק, אך לדברי גורמים פלסטיניים, לא הייתה בשיחה התקדמות. הגורמים סיפרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי במהלך השיחה איים הצד הישראלי על הפלסטינים, נוכח פניית הרשות למוסדות הבינלאומיים כדי לקבל הכרה.

עוד בטרם השיחה אמרו בירושלים כי הסיכויים לגבש עסקה הולכים וקטנים, במיוחד לאחר האיום שהשמיע שר החוץ, אביגדור ליברמן, שאמר כי מפלגתו מעדיפה את הקדמת מערכת הבחירות על פני שיחזור "עסקת פולארד". הפלסטינים מצדם, הביעו זעם על הסנקציות שנקטה ישראל בעקבות פנייתם לאו"ם, ואמרו כי הצעדים הישראליים מקטינים מאוד את הסיכוי להארכת השיחות.

בישראל עדיין מתלבטים כיצד להגיב לפנייה הפלסטינית לאו"ם, מעבר לסנקציות המיידיות שננקטו נגד הפלסטינים. השאלה הגדולה, שדורשת הכרעה מצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היא האם לדרוש מהפלסטינים לבטל את בקשות ההצטרפות ל-15 סוכנויות בינלאומיות שונות כתנאי להארכת המשא ומתן, או "לוותר" על הבקשות שכבר שוגרו, ולהסתפק בהתחייבות פלסטינית לא לבצע מהלכים דומים בעתיד.

תהליך השלום - כותרות אחרונות:
ליברמן: "מעדיף ללכת לבחירות מאשר לשחרר מחבלים"
נתניהו: צעדים חד-צדדיים של הפלסטינים ייענו בצעדים חד-צדדיים
עקשנות קרי היא הגורם לכישלון והסיבה לתקווה | פרשנות

מרטין אינדיק, ציפי לבני, סאיב עריקאת. איי פי, אדריאן הרברשטיין ורויטרס, עיבוד תמונה
ככל שנמשכים המאמצים, כך גוברת הפסימיות. לבני אינדיק ועריקאת/עיבוד תמונה, איי פי, אדריאן הרברשטיין ורויטרס

"ההצטרפות של הרשות הפלסטינית לאמנות הבינלאומיות היא כבר היסטוריה", אמר גורם מדיני בכיר לוואלה! חדשות. "אבו מאזן לא יבטל את המהלך הזה תחת לחץ אמריקני, ובכל מקרה מדובר באמנות לא חשובות במיוחד. לדרוש ממנו לבטל זו דרישה לא ריאלית. האתגר הוא למצוא דרך להאריך את השיחות למרות זאת, כאשר התנאי המרכזי צריך להיות שהוא יימנע מכל מהלך נוסף בזירה הבינלאומית בהמשך המשא ומתן".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, התייחס לסוגיה בנאום שנשא בכנס ה"ג'רוזלם פוסט" בארצות הברית, והביע ספק רב לגבי יכולתם של הפלסטינים לממש את האמנות, אשר הם ביקשו להצטרף אליהן. "אם הפלסטינים רוצים להצטרף לאמנות האו"ם, בבקשה", אמר פרושאור, "מי יודע? אולי נקום מחר בבוקר ונגלה שההצטרפות שלהם יצרה חברה למופת, של ליברליזם וזכויות אדם, שמעודדת את חופש הביטוי ואת חופש העיתונות, חברה שמתקיימות בה בחירות דמוקרטיות בכל ארבע שנים. בבקשה, בואו נראה את הפלסטינים מקיימים את האמנות". פרושאור דיבר בציניות, אך בירושלים דווקא מתלבטים ברצינות האם לאמץ את הגישה הזו, ולהתעלם מצעדו של אבו מאזן במסגרת עסקה על הארכת השיחות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. מרץ 2014. עמית שאבי, מערכת וואלה! NEWS
צריך להכריע. נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, עמית שאבי

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה בסוף השבוע בראיון לערוץ 2 כי על מנת להאריך את המשא ומתן, "יידרש תיקון לאירועי השבוע האחרון". כלומר, לפנייה הפלסטינית לאו"ם. לבני לא אמרה מה בדיוק יהיה אופיו של ה"תיקון" הנדרש, ונמנעה מלהעלות תביעה מפורשת לביטול הפנייה הפלסטינית לאמנות הבינלאומיות. לעומת זאת, שר הכלכלה, נפתלי בנט, אמר כי בעיניו זו טעות להמשיך במשא ומתן אפילו יום אחד לאחר שהפלסטינים כבר מימשו את איום הפנייה לאמנות האו"ם.

בירושלים ממש לא מעוניינים לגרום נזק ממשי לכלכלה הפלסטינית

למרות הסנקציות הכלכליות שישראל הפעילה בתגובה למהלך הפלסטיני, בירושלים ממש לא מעוניינים לגרום נזק ממשי לכלכלה הפלסטינית. התפיסה הרווחת היא שנזק כלכלי בצד השני הופך לנזק ביטחוני בצד שלנו. מעבר לכך, האמנות שאבו מאזן ביקש להצטרף אליהן, נתפסות בירושלים כשוליות, וגורמים בסביבתו של ראש הממשלה אף הביעו גיחוך על כך ש"אבו מאזן רוצה לצרף את הרשות הפלסטינית לאמנת האו"ם נגד שחיתות". בישראל מודעים היטב לכך שאת ה"נשק הכבד" בזירה הבינלאומית, כמו בקשת הצטרפות לבית הדין הפלילי בהאג, הפלסטינים עדיין מהססים להפעיל.

יש לציין כי גם תוך כדי השיחות, הפלסטינים לא עמדו במחויבותם בנושא הבינלאומי, שכן הם המשיכו לקדם פנייה לסוכנות האו"ם לתרבות, אונ"סקו, בנושא הקמת גדר ההפרדה בכפר הפלסטיני בתיר. לוואלה! חדשות נודע כי בחודש שעבר, עוד לפני המשבר הנוכחי בשיחות, ביקרה ברמאללה משלחת מטעם אונ"סקו כדי לבדוק את הבקשה הפלסטינית להכיר בכפר בתיר כ"אתר מורשת עולמית בסיכון". בישראל הבליגו על הפעילות הפלסטינית מול אונ"סקו תוך כדי השיחות.

(עדכון ראשון: 00:40)

אבו מאזן. רמאללה, 1 באפריל 2014. רויטרס
גם תוך כדי השיחות, הפלסטינים לא עמדו במחויבותם בנושא הבינלאומי. אבו מאזן/רויטרס

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully