וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אבו מאזן ידרוש: המשך המו"מ תמורת הקפאה ושחרור ברגותי"

לפי "אל חיאת", יו"ר הרשות צפוי להעמיד תנאים לאובמה במהלך פגישתם היום בוושינגטון, שיכללו שחרור אסירים ביטחוניים בכירים, בהם גם אחמד סעדאת - שתכנן את רצח השר זאבי

צילום: AIPAC, עריכה: מיכאל ברגמן

(נתניהו לאבו מאזן: "הכר במדינה יהודית")

אבו מאזן ידרוש מאובמה: המשך השיחות עם ישראל, בתמורה להקפאת הבנייה בהתנחלויות ושחרורם של מרואן ברגותי ואחמד סעדאת - כך דיווח אמש (ראשון) העיתון "אל חיאת". לפי הדיווח, יו"ר הרשות יעמיד את התנאים לנשיא ארצות הברית במהלך פגישתם היום בוושינגטון.

לפי לוח הזמנים המקורי, השיחות בין ישראל לפלסטינים אמורות להסתיים בחודש הבא עם הסכם מסגרת. עם זאת, נדמה שהצדדים יידרשו להמשיך את המגעים כדי ללבן סוגיות שטרם יש עליהן הסכמות, דוגמת ירושלים. אלא שלפי הדיווח, אבו מאזן לא יסכים להמשיך בשיחות עם ישראל מבלי שיובטחו לו - פרט להקפאת בנייה בהתנחלויות לפרק זמן שלא הוגדר - גם שחרור של אסירים ביטחוניים בכירים. שני השמות שהוזכרו, מרואן ברגותי (מפקד חללי אל-אקצה לשעבר, שהורשע בחמישה מעשי רצח של ישראלים), ואמחד סעדאת (מזכ"ל החזית העממית), הם "סמלים" בקרב הפלסטינים, ושחרורם יקנה ליו"ר הרשות נקודות חשובות.

גורם בכיר ברשות הפלסטינית אמר לעיתון הנפוץ, הרואה אור בלונדון, כי אבו מאזן, שייפגש היום בוושינגטון עם הנשיא ברק אובמה - יימצא תחת "לחץ אמריקני כבד" לקבל את הסכם המסגרת כבסיס לשיחות - ולכן הוא צפוי להסכים להאריך את השיחות עם ישראל עד סוף 2014, אך לא יוותר על דרישותיו.

לפי אותו גורם בכיר, כבר לפני חודש שלח אבו מאזן לממשל האמריקני רשימה של אסירים אותם הוא דורש לשחרר, בהם כל האסירים המבוגרים והחולים שבבתי הכלא הישראליים, האסירות, וגם עצורים מנהליים ואסירים בכירים, בנוסף לברגותי וסעדאת.

"אין עוד מה להתפשר עליו", אמר יושב ראש הוועדה הפוליטית של המועצה המחוקקת הפלסטינית, עבדאללה עבדאללה, לגארדיאן הבריטי. "התפשרות נוספת משמעה מניעת הזכויות שלנו – ואנחנו לא נסכים לכך. אבו מאזן יישאר נחוש בעמדותיו".

עוד בוואלה! חדשות
תושבי קרים הכריעו: "95% בעד הסיפוח לרוסיה"
צפו: כך נראה הגל הראשון של השיטפון בנחל צין
במהלך ההלוויה: "סולחה" בין משפחת שרון להר ציון

לדבריו, הפלסטינים התגמשו במהלך המו"מ בשורת נושאים, בזה בעניין הגבולות – בכך שהסכימו לחלופת שטחים, ובעניין ירושלים, בכך שהסכימו שהיא תהיה נגישה למאמיני שלוש הדתות. "הפלסטינים גם מאמינים שהם עשו ויתור משמעותי בנוגע לגבולה של הגדה המערבית עם ירדן, כשהסכימו לנוכחות כוח שמירת שלום בינלאומי שם. עם זאת, ישראל עדיין רוצה את חייליה שלה שם", אמר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

אובמה הפציר בנתניהו להתגמש

כמו כן, לפי ההערכות, אבו צפוי לבקש מהנשיא האמריקני בקשה זהה לחלוטין לזו שהציג לנשיא לשעבר ג'ורג' בוש בשנת 2007 - לא לכפות על הפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית.

בסוף השבוע אמנם הבהיר שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שגם עמו ייפגש אבו מאזן, שהעלאת הדרישה להכרה במדינה יהודית פעם אחר פעם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו הינה שגיאה שפוגעת ביכולתו של אבו מאזן להתפשר בנושא, אבל בשורה התחתונה, עמדת ארצות הברית נותרה ללא שינוי: במסמך של קרי - שספק אם יוצג בקרוב - ייכתבו במפורש המילים "מדינה יהודית".

השאלה המרכזית בפגישה בין אובמה לאבו מאזן תהיה כיצד לפצות על כך את הפלסטינים. הכעס העיקרי של הפלסטינים נוגע לסוגיית ירושלים, שם האמריקנים אימצו עד כה ניסוחים עמומים, מבלי להתחייב מפורשות לכך שבירת המדינה הפלסטינית תהיה במזרח העיר.

בישראל מבינים שתהיה תזוזה מסוימת של האמריקנים לכיוונו של אבו מאזן כדי למנוע את כישלון השיחות. גורם מדיני בכיר אמר לוואלה! חדשות כי "האמריקנים השקיעו בחודשים האחרונים יותר מאמץ בצד שלנו מאשר אצל הפלסטינים". לדבריו, "הם הגיעו לשורת הסכמות עם נתניהו, אבל לא לקחו בחשבון שלאבו מאזן תהיה בעיה קשה עם חלק מההסכמות הללו. עכשיו הם בבעיה - הם חייבים לאזן את המסמך כדי לקבל את תמיכת אבו מאזן, אבל מפחדים לאבד את מה שהוסכם עם נתניהו".

למרות הקשיים הרבים, במשרד החוץ בוושינגטון עדיין מקווים להציג לשני הצדדים את "מסמך המסגרת" בשבוע האחרון של החודש, לפני הסבב הרביעי של שחרור האסירים. הצורך "לאזן" את המסמך עלה גם בפגישתם של אובמה ונתניהו לפני כשבועיים, במהלכה הפציר הנשיא האמריקני בראש הממשלה להגמיש את עמדותיו, צעד אחד מעבר להסכמות שהושגו עד כה מול האמריקנים. תשובתו של נתניהו לדברים נאמרה בכמה הופעות פומביות שלו מאז הפגישה, שבמהלכן הדגיש כי "העולם צריך להפעיל לחץ על הפלסטינים, לא על ישראל".

(עדכון ראשון: 22:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully