וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "ברור שחלק מההתנחלויות לא יהיו בהסדר"

ראש הממשלה הודה שוב שלא יהיה מנוס מוויתור על חלק מההתנחלויות כחלק מהסכם שלום עם הפלסטינים, אך לא התייחס ישירות לפינוי מתנחלים. לצד זאת, הדגיש שירושלים לא תחולק

ראש הממשלה בנימין נתניהו. AP
"הצורך לפנות התנחלויות כחלק מהסכם שלום הוא מובן מאליו". נתניהו, השבוע בוושינגטון/AP

שינוי בטרמינולוגיה: רק לפני כמה חודשים הצהיר נתניהו בדאבוס כי אין לו כוונה לפנות או לעקור מביתו אף ישראלי, אולם אמש (שישי) הציג עמדה לפיה "הצורך לפנות התנחלויות כחלק מהסכם שלום עתידי הוא מובן מאליו". בראיונות לכלי תקשורת ישראליים במהלך ביקורו בוושינגטון, אמר נתניהו: "ברור שחלק מההתנחלויות לא יהיו בהסדר, זה ברור, כל אחד מבין את זה, אני אדאג שזה המצומצם ביותר – במידת האפשר, אם נגיע לשם. אני לא אפקיר אף אחד". בכך שבר נתניהו שתיקה בת יותר משנה בה לא התראיין לכלי התקשורת בישראל.

עוד בוואלה! חדשות:
דעה: כיצד להשיג כדי להשיג פתרון בר קיימא לסכסוך
פרס לגולשים מאיראן: "אינכם אויב של ישראל"
צעירי האיחוד האירופי: לא לחרם על מוצרי התנחלויות

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שנתניהו מודה כי יהיה צורך בפינוי התנחלויות במסגרת הסכם שלום. בנאום שנשא ראש הממשלה בקונגרס האמריקני במאי 2011, אמר: "בכל הסכם שלום שיביא לסיום העימות, חלק מההתנחלויות יהיו מעבר לגבולות ישראל. התיחום של הגבולות הללו חייב להיות נדון במסגרת המשא ומתן. אנחנו נהיה נדיבים מאוד באשר לגודל המדינה הפלסטינית העתידית".

בעבר היה נראה כי מבחינת נתניהו, התסריט האופטימלי הוא הסכם שלום מדורג, כאשר שלבי היישום הסופיים שלו יתרחשו רק במשמרת של ראש הממשלה הבא, ואילו כעת הוא מתבטא כמי שמוכן לאפשרות להגיע להסכם מלא כבר בקדנציה הנוכחית. "יהיו כאן ויתורים הדדיים, אם יהיה הסכם, אני מוכן להתקדם, אני מוכן גם להגיע לסוף הסכסוך הזה – חייב להיות סוף לסכסוך", אמר לערוץ 2.

מפת ויתורי השטחים של נתניהו, פברואר 2014. אילוסטרציה, מערכת וואלה!
מפת הויתורים של נתניהו/מערכת וואלה!, אילוסטרציה

לצד השינוי בעמדתו, חזר נתניהו על אותם קווים אדומים שאינו מוכן לחצות. בראיון לערוץ 10 התייחס נתניהו לדרישת ישראל לקבל הכרה מהפלסטינים כמדינה יהודית. לטענתו, על המדינה הפלסטינית שתקום "להכיר במדינת היהודים כמו שהיא מבקשת מאיתנו להכיר במדינת הפלסטינים. הדברים האלה צריכים להיות ברורים ואני לא מסתיר את הדברים".

ההתבטאות הזאת מגיעה על רקע דבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מוקדם יותר היום כי "אין סיכוי" שיכיר בישראל כמדינה יהודית. "אנחנו הכרנו בישראל והם הכירו באש"ף. למה הם מבקשים זאת ממני? למה הם לא ביקשו זאת ממצרים או מירדן? לעולם לא נקבל את הנושא הזה. הם (ישראל) ימשיכו ללחוץ ולהגיד שאין שלום בלי ההכרה במדינה יהודית" צוטט אבו-מאזן בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וואפא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אבו מאזן: "לא מתכוונים להציף את ישראל בפליטים". רויטרס
על המדינה הפלסטינית שתקום "להכיר במדינת היהודים". אבו מאזן/רויטרס

ייתכן כי זוהי דרכו של נתניהו להכין את הציבור לאפשרות של ויתורים לטובתה הוא מאמץ טון שמכיר באפשרות הפינוי. יחד עם זאת, עמדותיו הבסיסיות בנוגע להכרת הפלסטינים בישראל כמדינה יהודית ובנוגע לרצונו להשאיר את ירושלים מאוחדת "תחת ריבונות ישראלית" – לא השתנו במאומה. "עמדתנו היא שירושלים לא תחולק – היא תישאר מאוחדת בריבונות ישראל", אמר. גם לאפשרות שתחול הקפאה נוספת בבנייה בהתנחלויות התייחס נתניהו בשלילה והוסיף: "אנחנו כבר עברנו הקפאה אחת וראינו שהדבר הזה לא נותן תוצאות, יצא מזה משהו?".

מגמתו החדשה של נתניהו נראתה גם בנאומו השבוע בפני ועידת איפא"ק בו הכיר באופן יוצא דופן בפירות השלום. אחד היתרונות של הסכם שלום, טען נתניהו בנאומו, היא האפשרות ליצירת קשרים רשמיים בין ישראל לבין מדינות מובילות בעולם הערבי. עוד הבהיר כי הוא מוכן להגיע לשלום היסטורי עם הפלסטינים אך הסתייג וטען כי ההתקדמות בתהליך השלום תלויה אך ורק בצד הפלסטיני לו קרא "להימנע מתירוצים ומעיכובים".

(עדכון ראשון: 22:15)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully