וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ תקוע: אין הסכמה על ירושלים כבירה פלסטינית

11.2.2014 / 0:05

מאמציו של שר החוץ קרי לגבש הסכמה ל"הסכם מסגרת" נתקלו במחלוקת קשה: הפלסטינים דורשים ניסוח מדויק על בירתם, ואילו נתניהו מתנגד לכך בתוקף מחשש ל"רעידת אדמה" פוליטית

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יותם בן-דוד

צפו בהתבטאות המפתיעה של ליברמן על שר החוץ קרי, בסוף השבוע

קרי תקוע בירושלים: ניסיונותיו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, לחלץ מישראל ומהרשות הפלסטינית הסכמה ל"הסכם המסגרת" שבכוונתו להציג בקרוב נתקלו במחלוקת קשה בין הצדדים בסוגיית ירושלים. בעוד ישראל מתנגדת לכל ניסוח ממנו ישתמע באופן ברור שהבירה הפלסטינית תהיה במזרח העיר, הפלסטינים דורשים ניסוח כזה בדיוק – ולא מוכנים להסתפק בניסוח עמום יותר.

עוד על תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים:
קרי על הצעת אבו מאזן: "נתניהו מתנגד לכוח נאט"ו"
ליברמן: "קרי ידיד אמת, זכותו לחשוב אחרת מבנט המתלהם"
דעה | אובמה מקרב את האינתיפאדה הבאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. פברואר 2014. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
מתנגד שהמסמך יכיר בצורה כלשהי בבירה פלסטינית בירושלים. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

בסוף השבוע שעבר אמר השליח האמריקני למשא ומתן, מרטין אינדיק, כי מסמך המסגרת האמריקני יכלול התייחסות "עמומה" לסוגיית ירושלים. אינדיק רמז בשיחה עם מנהיגים יהודים-אמריקנים כי המסמך יביע הכרה בכך שלפלסטינים יש "שאיפה לבירה במזרח ירושלים", אך ארה"ב לא תנקוט עמדה בנושא במסגרת המסמך. הפלסטינים דורשים כעת מארה"ב ניסוח חד יותר בנושא ירושלים, ממנו יעלה בבירור שהבירה הפלסטינית העתידית תהיה במזרח העיר.

הדרישה הפלסטינית, עליה דווח הערב לראשונה בחדשות 10, נתקלת בהתנגדות נחרצת מצד ישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתנגד לכך שהמסמך יכיר בצורה כלשהי בבירה פלסטינית בירושלים, ומתעקש שסוגיית ירושלים תישאר נושא להמשך המשא ומתן – בלי התייחסות מפורטת במסמך המסגרת שיוצג בקרוב.

ביום חמישי דווח בוואלה! חדשות כי נתניהו דורש במסגרת המשא ומתן לספח לישראל כ-10% משטחי הגדה המערבית, ומוכן באופן עקרוני לוותר על כל יתר שטחי הגדה. בעקבות הדיווח, שלא כלל התייחסות כלשהי לירושלים, ספג נתניהו ביקורת מחוגי הימין, כולל מתוך הליכוד. אלא שהביקורת הגיעה בעיקר משורות חברי הכנסת וסגני השרים של הליכוד. איש משרי המפלגה לא תקף את נתניהו, שלשכתו לא התייחסה לידיעה.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, 19 ביולי 2013. רויטרס
דורשים מארה"ב ניסוח חד וברור. אבו מאזן וקרי/רויטרס

האמריקנים, שעוקבים מקרוב אחר רעשי המשנה שמייצר המשא ומתן במערכת הפוליטית בישראל, סבורים כי בניגוד להסכמה עקרונית לנסיגה נרחבת מהגדה המערבית, הסכמה עקרונית לוויתורים בירושלים תיצור "רעידת אדמה" פוליטית שנתניהו לא יוכל להתמודד איתה. לכן, האמריקנים לא ממהרים לאמץ את הדרישה הפלסטינית, ומנסים למצוא ניסוח לא חד-משמעי, שיהיה מקובל על שני הצדדים. יש לציין כי בצוות האמריקני יש מי שמעריכים כי נתניהו יהיה מוכן בהמשך הדרך לפשרות מסוימות בירושלים – אם כי לא באזור העיר העתיקה, אלא רק בשכונות הערביות המרוחקות ממרכז העיר – אך לא בשלב כל כך מוקדם של השיחות.

בחודשים האחרונים נתניהו אינו מרבה להזכיר את ירושלים בין "הקווים האדומים" שלו במשא ומתן עם הפלסטינים. ראש הממשלה התייחס לאחדות ירושלים באוקטובר האחרון, כאשר צולם מצביע בבחירות לראשות העיר, אך הוא לא כלל את הסוגיה בשלושת הנאומים המדיניים החשובים שנשא לאחרונה – נאום בר אילן, הנאום בפני עצרת האו"ם והנאום בפני פורום סבן. הנושאים העיקריים שהוא מקפיד להזכיר בכל התייחסות שלו לנושא הפלסטיני הינם הכרה במדינה יהודית, סידורי ביטחון קשיחים לאורך גבול הירדן ושלילת זכות השיבה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 20:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully