וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים אחרי כולם - איך הוכרעו הבחירות בעיילבון?

27.10.2013 / 3:14

2 המועמדים זכו במספר קולות זהה, ובכפר בגליל היו מוכנים כבר לוותר על ספירת 47 המעטפות הכפולות ולהכריז על רוטציה. בסוף הוכרע המרוץ ב-5 קולות - וכעת הגיע הזמן לפיוס

תחת ליווי משטרתי, חולצו ביום חמישי בשעות הלילה המאוחרות שתי קלפיות מהכפר עיילבון שבגליל התחתון והועברו לספירת קולות ב"יישוב ניטרלי" מחוץ לכפר הגועש. מעולם כנראה לא זכו הנכים והחיילים לפופולאריות גדולה כל כך ביישוב, אבל המציאות חסרת התקדים שטפחה על פניהם של תושבי הכפר שתי יממות קודם לכן, שינתה את המצב, לפחות בעיילבון. התיקו, שנעצר בערב הבחירות על בדיוק 1,687 קולות לכל אחד משני המתמודדים לראשות המועצה, גזר על הכפר הקטן 48 שעות מהדרמטיות ביותר שידעו מערכות הבחירות המקומיות בארץ.

באישון לילה, ליוותה שיירת האבטחה את שתי הקלפיות ובהן 47 פתקי ההצבעה של הנכים והחיילים, שהיו אמורים לשבור את התיקו חסר התקדים. עד לרגע שבו הוחלט לחלץ את שתי הקלפיות, פעיליו של אכרם סרור, שרק קול אחד הפריד בינו לבין המהפך עליו חלם, הפגינו במשך תשע שעות בכניסה לבניין המועצה. עשרות המפגינים דרשו להימנע מפתיחת שתי הקלפיות שהמתינו בבניין המועצה ולחלק את חמש שנות הכהונה ברוטציה בין שני המתמודדים. בביתו של ראש המועצה המכהן, ג'ריס מטר, התאספו גם כן עשרות רבות של פעילים כשעל פניהם קמטי דאגה שנחרשו ביומיים נטולי שינה.

שתי היממות שחלפו מרגע היוודע התוצאות ועד לחילוץ הדרמטי של 47 הקולות האחרונים אל מחוץ לכפר יזכרו בוודאי בדברי הימים של הכפר הקטן, המונה 5,300 תושבים בלבד. "כולם היו המומים מהתוצאה", הסביר ג'ריס מטר, ראש המועצה המכהן, שהתמודד לקדנציה נוספת. "ניסינו לבדוק מה עשו במצב כזה של תיקו מוחלט במקומות אחרים בארץ, אבל מצאנו שמעולם לא היה דבר כזה. אי אפשר ללמוד ממקרים קודמים כי לא היה דבר כזה, זה חסר תקדים", אמר מטר, "התושבים לא רוצים שתהיה הכרעה על חודו של קול, מכיוון שאז יתחילו להיות עתירות לבג"צ שיגרמו רק לסחבת בפתרון הבעיה. כדי לא להכניס את הכפר לקלחת של מתחים, רצינו לשמור על אחדות הכפר ומיד אחרי פרסום התוצאה הסכמנו על רוטציה שתחלק את תקופת הכהונה ביני לבין אכרם סרור. אבל משרד הפנים לא מכיר ומגבה מהלכים כאלה והוא דרש לחכות לספירת 47 הקולות האחרונים של החיילים והנכים".

"הבוחר הכריח אותנו להגיע לאחדות"

"זה מדהים. ליל הבחירות היה מאוד מבלבל. מהרגע שבו נסגרה ההצבעה ועד לסוף ספירת הקולות שני המטות חגגו ניצחון. פעם אצלי פוצצו זיקוקי דינור ופעם אצל ג'ריס מטר", שיחזר אכרם סרור את ליל הבחירות הסוער. "כשסיימו לספור את הקולות התחלנו לחגוג ממש, כי היה לי יתרון של קול אחד על ג'ריס. התחלנו לחגוג והוצאנו את הבשר והכיבוד, אבל לא הספקנו לאכול אותו. אחרי חצי שעה התבשרנו שהקול הזה נפסל. אז הבנו שיש כאן תיקו מוחלט. היינו מבולבלים ולא הבנו מה עושים במצב כזה".

כבר באותו הערב נפגשו שני המתמודדים וסיכמו ביניהם כי יחלקו ביניהם את הקדנציה בת חמש השנים לשנתיים וחצי לכל אחד. ישיבת חירום של ראשי המועצה המקומית לדורותיהם כונסה בניסיון למצוא דרך יצירתית לפתרון הבעיה, בתוך בניין המועצה בשעה שמפגינים רבים צבאו על דלתותיו. ועדה מיוחדת הוקמה בכפר והורכבה משלושה ראשי מועצה קודמים, שני המתמודדים ושופט בניסיון לדון בדרכים ליישומה של הרוטציה. אלא שאז גילה ראש המועצה המכהן כי משרד הפנים כלל לא מכיר בהסדרים שכאלה ברשויות המקומיות. סרור הוסיף: "אנחנו מחכים לאחדות הזאת המון שנים ולא הצלחנו, אבל הפעם הבוחר הכריח אותנו לעשות את זה. טובת הכפר היא מעלי ומעל ג'ריס. אני מקווה שהיום יצא מפה עשן לבן וכל הכפר יוכל לחגוג ביחד ולהראות לכל הכפרים מסביב ולכל העולם כמה האנשים שלו מיוחדים ומהווים דוגמא ומופת להתנהגות אחראית שתמנע מפח נפש".

"אנחנו בעיצומם של יומיים מורטי עצבים ונטולי שינה", סיכם ראש המועצה המכהן ג'ריס מטר, "אני מאוד מקווה שבימים הקרובים נוכל לצחוק על כל הסאגה שעברנו כאן". עשן לבן לא יצא מישיבת החירום, ומנהל הבחירות מטעם משרד הפנים להוציא את הקלפיות מהכפר ולהעבירן לצורך ספירת הקולות בעיר השכנה טבריה. דקות אחדות אחר כך הוכרעו בשעה טובה הבחירות המקומיות בכפר עיילבון. ברוב של חמישה קולות בלבד, זכה ג'ריס מטר בכהונה נוספת בראשות המועצה. כעת שומרים בכפר על אופטימיות זהירה, ומדווחים כי למרות התוצאות ישנם בכל זאת סימנים לפיוס בין הצדדים.

עוד בנושא
בחירות על קול בכפר יונה; בכפר הערבי מחכים לחיילים
דרעי ממשיך לתקוף: ישי לא עזר בבחירות המקומיות
האנשים שמאחורי: כך ניצחנו את הבחירות המקומיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully