וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרי: "החסם לחידוש השיחות נמצא בצד הפלסטיני"

בכינוס של יוזמת ז'נבה, התייחס השר מ"יש עתיד" לתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים. יחימוביץ' הבטיחה שתתמוך בנתניהו אם יפתח במו"מ, מופז אמר: "יש פרטנר"

"לכל צד אחריות כזו או אחרת לקיפאון במשא ומתן. המצב היום עדין, רגיש ונפיץ. עלינו לומר ביושר כי החסם בחידוש השיחות נמצא בצד הפלסטיני", כך אמר הבוקר (שני) שר המדע יעקב פרי בכינוס בכנסת של יוזמת ז'נבה. בכינוס אותו יזמו חברי הכנסת משה מזרחי (העבודה) ודוד צור (התנועה), התייחסה גם יו"ר הקואליציה שלי יחימוביץ' ליוזמה המעודכנת של הליגה הערבית לחדש את שיחות השלום בין ישראל לרשות הפלסטינית ואמרה: "קווי 67' על בסיס חילופי שטחים זו השפה שבה מדבר הקונצנזוס. את השפה הזו יש לחבק בשתי ידיים. רק טוב יקרה מזה. השתיקה הרועמת בה היא מתקבלת בממשלה לא טובה". יחימוביץ' הוסיפה כי המעורבות האמריקנית בקידום המשא ומתן בקדנציה הזו של ממשל אובמה אינטנסיבית יותר מאשר בקדנציה הקודמת, ושבה על הבטחתה לפיה העבודה תתמוך בממשלה בכל מצב בו נתניהו יעמוד בפני חתימת הסכם וייתקל בקשיים בקואליציה.

זהבה גלאון בוועידת חוץ וביטחון, אפריל 2013. טלי מאייר
"ממשלת ישראל הפנתה אצבע משולשת ליוזמה האמריקנית". ח"כ גלאון/טלי מאייר

ראשת מרצ זהבה גלאון אמרה "חלון ההזדמנויות הולך ונסגר ועדיין הקו הרך שאפשר לעשות בו מהלך תלוי בממשלת ישראל". גלאון תהתה "מה עשתה ממשלת ישראל? הפנתה אצבע משולשת ליוזמה האמריקנית בבנייה בהר חומה ובמקומות נוספים. אם לא נגמור את הכיבוש הוא יגמור אותנו". בכינוס השתתפו גם שרת המשפטים ציפי לבני, ח"כ שאול מופז (קדימה) וחברי כנסת רבים נוספים. מופז טען כי נתניהו לא באמת מעוניין להגיע להסכם עם הפלסטינים, למרות אמירותיו בנושא. "נתניהו ילך אולי למשא ומתן עם הפלסטינים, אבל הוא לא רוצה להגיע להסכם", אמר מופז. "יש פרטנר בצד הפלסטיני. ערפאת לא היה פרטנר, אבל אבו מאזן הוא פרטנר לכל דבר". לטענת מופז, "דרוש איחוד של כל הכוחות הפוליטיים שתומכים בהסכם, כדי להקים ממשלה שבה הנושא המדיני נמצא בראש סדר היום. הסדר שלום יביא לצמיחה כלכלית שתספק מענה גם לצרכים הכלכליים והחברתיים של ישראל".

את הצד הפלסטיני ייצגו בכנס אשרף אל-עג'רמי, לשעבר השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, ומנהל המכון למחקרי דעת קהל ברמאללה, ד"ר חליל שקאקי. אל-עג'רמי טען במהלך הכנס "קיימנו משא ומתן ממושך עד לאחרונה ישירות מול נתניהו, בתיווך אמריקני, וביקשנו ממנו להתחייב לפתרון של שתי מדינות על בסיס גבולות 67' - עד היום לא קיבלנו תשובה". לדברי אל-עג'רמי השיחות התקיימו בבית ראש הממשלה בירושלים, כאשר את המשא ומתן בצד הפלסטיני ניהל יאסר עבד רבו, ראש הוועד הפועל של אש"ף. יצוין, כי לשכת נתניהו מכחישה טענות אלו בתוקף.

מזכ"ל הוועד הפועל של אשף: "דרוש דיאלוג אמיתי". דניאל בוק
ניהל לטענתו שורה של מפגשים חשאיים עם נציגו של נתניהו ואף עם נתניהו עצמו. עבד רבו/דניאל בוק

לפני כחודשיים, טען עבד רבו בראיון לוואלה! חדשות כי ישראל והרשות הפלסטינית ניסו לנהל "ערוץ אחורי" של משא ומתן או לפחות להתחילו, כבר בסוף שנת 2010 ותחילת 2011, בשורה של מפגשים חשאיים שהתנהלו בין שליחו של ראש הממשלה, עורך דין יצחק מולכו, לבין עבד רבו עצמו. לטענתו, במהלך השיחות, שהסתיימו במפגש בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בביתו של מולכו במרכז הארץ, הביע נתניהו נכונות לחדש את המשא ומתן לאחר הכרזה על מסגרת לשיחות – שתי מדינות בגבולות ארבעה ביוני 1967 אולם לאחר מכן הוא חזר בו והקשר נקטע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully