וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המירוץ לפסגת הרבנות הראשית - העשן מתחיל להתפוגג

6.7.2013 / 3:40

הבחירות הכה מדוברות ייערכו עוד כ-ח"י ימים, אך הסערות והביקורות מסרבות לגווע. ב"גזרה הספרדית" נרמז על מתח בין הרב עמאר לרב יוסף, אשר נדרש להכרעה תנ"כית בין שני בניו

המירוץ לרבנות הראשית מתקרב לשיאו ולאחר הסערות ואי הוודאות של החודשים האחרונים, מסך העשן מתחיל להתפוגג, ולו במעט. ב"צד האשכנזי" הדברים ברורים יותר, ואילו ב"צד הספרדי" ככל שזהות המועמדים הולכת ומתבררת, נשמעים עוד ועוד קולות של התנגדות כלפי חלק מהמועמדים. לאור התבטאויותיהם הגזעניות לכאורה של שניים מהמועמדים, ישנה כוונה במשרדו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לזמן לשימוע את הרב שמואל אליהו ואת הרב אברהם יוסף במידה ויחליטו להתמודד על התפקיד. הבחירות לתפקידי הרב הראשי ייערכו ב-24 ליולי.

הליך מינוי הגוף הבוחר הושלם, ולמעט ארבעה רבנים המשמשים כחברי הגוף ומתכוונים להתמודד לראשות הרבנות, זהות כלל חברי הגוף ידועה. דוד לאו, רבה של מודיעין, יהודה דרעי, רבה של באר שבע, אברהם יוסף, רבה של חולון וכן ישראל מאיר לאו, רבה של תל אביב, לא יוכלו להיות בגוף הבוחר משום כוונתם להתמודד למשרת הרב הראשי, זאת בהתאם לחוק האוסר על המתמודדים להיות חברים בגוף הבוחר.

יהודה וינשטיין. דודו ועקנין, ספק 500
צפוי לזמן את הרבנים "הבעייתיים" לשימוע. וינשטיין/ספק 500, דודו ועקנין

בצד האשכנזי, שהיה סוער ביותר עד לאחרונה, המועמדים הם הרב דוד סתיו, הרב דוד לאו, הרב יעקב שפירא, והרב אליעזר איגרא. הרב יצחק דוד גרוסמן החליט סופית לא להתמודד על המשרה ולהמשיך את פעילותו החינוכית במגדל העמק.

בין המתמודדים בצד הספרדי נמצא הרב ציון בוארון, דיין בבית הדין הגדול המקורב לרב שלמה עמאר, הרב הראשי הנוכחי. יש שאומרים שבעקבות הביקורת בסביבתו של הרב עמאר על התנהלות ש"ס בנוגע לחוק שיאפשר לו להתמודד על התפקיד לקדנציה נוספת, הוא בחר להריץ את בוארון למרות שלרב עובדיה יוסף יהיה מתמודד אחר. אחרים טוענים כי הריצה של בוארון נעשית באופן עצמאי וללא קשר לרב עמאר. אותם גורמים מציינים כי היחסים בין הרב עמאר לרב עובדיה יוסף "מצוינים כתמיד".

שני מועמדים נוספים למשרת הרב הראשי הספרדי הינם הם הרב יהודה דרעי, אחיו של חבר הכנסת ויו"ר ש"ס אריה דרעי, המשמש כיום כרבה של באר שבע, והרב רצון ערוסי, רבה של קריית אונו. לגבי הרב דרעי לא ברור האם ימשיך לרוץ עד הסוף לאחר שהרב עובדיה יוסף בחר במועמד מטעמו לתפקיד.

אברהם או יצחק?

מצידה של ש"ס, פורסם השבוע בכלי התקשורת כי הרב עובדיה יוסף הכריע בין שני בניו, הרב אברהם יוסף והרב יצחק יוסף בנוגע למועמדות לרב הראשי הספרדי לטובת בנו אברהם. גורמים בביתו של הרב אמרו לוואלה! חדשות כי ההכרעה הייתה ברורה מלכתחילה וכי גורמים מסוימים השלו את הרב יצחק יוסף בנוגע למועמדותו לתפקיד. כזכור, הרב עובדיה מאושפז בימים האחרונים בבית החולים בשל בעיות בגבו, והודעה בקולו הברור באשר להכרעתו טרם נשמעה, אך כאמור, על פי ההערכות בחר בבנו אברהם למועמד הסיעה לרבנות הראשית.

עקב הפרסומים על מועמדותו של אברהם יוסף נשמעה ביקורת רחבה מטעם ארגונים חברתיים וחברי כנסת המתנגדים לבחירתו. ממשרדו של היועץ וינשטיין נמסר בתגובה לדברי הביקורת, כי במידה ומועמדותו של יוסף תהיה רלבנטית הוא יידרש לנושא וככל הנראה יזמנו לשימוע. הקצף על הרב אברהם יוסף יצא בעקבות שלל התבטאויות נגד נשים ונגד שופטי בית המשפט, וכן בשל פסקי הלכה בעלי אופי "בעייתי". לחובתו של יוסף מוזכר פסק הלכה שלו השולל משופטים להצטרף למניין. לדבריו, ברגע שאדם נבחר למשרת שופט הוא פוסל את עצמו מלהצטרף למניין או לומר דברי תורה בבית כנסת. "חייבים להתעלם מקיומם והיו כאוויר בעלמא. גם אם הוא יודע להתפלל מצוין, גם אם הוא יודע לעשות את הדברים בצורה המוצלחת ביותר", נכתב בפסק ההלכה, "מאותו רגע שהתמנה להיות שופט הוא פסל את עצמו מלהצטרף למניין, קל וחומר מלהיות שליח ציבור. אפילו אם הוא מבטיח שכל הפסקים שיוצאים תחת ידו הם על פי שולחן ערוך, הוא עדיין נקרא 'מרים יד בתורת משה' ולא ראוי להצטרף לכל דבר שבקדושה".

גם לגבי בחירת נשים לתפקידים ציבוריים פסק הרב יוסף פסק הלכה חד משמעי שאינו מקובל על רוב הציבור. לדבריו, אישה לא יכולה להתמנות לתפקידים ציבוריים כמו ראש עיר וכדומה. בסוגיה דומה פסק הרב שאסור לגננת לדבר בפני גברים גם באסיפת הורים.

בנושא מכירת קרקעות והשכרת בתים או מכירתם לגויים פסק הרב יוסף כי אסור למכור למי שברור שאינו יהודי. הרב נדרש לסוגיה זו עקב שאלת מכירת בית לעולים מברית המועצות שיהדותם אינה ברורה, ולדבריו "אין צורך לפשפש בציצותיהם" אך במידה וברור שהם אינם יהודים אסור למכור או להשכיר להם דירות. גם בנוגע למכירת קרקע פסק הרב בצורה חד משמעית שהדבר אסור.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"התרבות החילונית - תרבות של מוות"

מועמד אחר שגם נגדו נמתחה ביקורת עקב אמירותיו השנויות במחלוקת, הוא שמואל אליהו, רבה של צפת. הסערה הזכורה ביותר מצדו של הרב אליהו נגעה לפסק הלכה שהוציא בנושא השכרת ומכירת בתים לערבים בצפת, שלדבריו אסורות. התבטאות מעוררת מחלוקת נוספת נרשמה לאחר ההתנתקות כאשר הרב אליהו ענה לשאלת תלמידיו "לאן לתעל את זעמם עקב ההתנתקות". בתשובתו אמר הרב "לנקום בחילונים. לנקום בחילוניות. להחזיר את החילונים בתשובה. להסתער עליהם, לטחון להם את הראש. להחזיר להם את הילדים בתשובה. להחזיר אותם בתשובה".

על התרבות החילונית כתב הרב אליהו: "התרבות שלהם היא תרבות של מוות. רשעים בחיים קרויים מתים. זה כבר הסוף של התרבות הזאת. היא בריקבון מתקדם. צריך לשנוא את מעשיהם הרעים והטיפשיים והמסוכנים, שונאים את התרבות הרעה שלהם תכלית שנאה, את אלה שמקלקלים את העם שלנו".

על הומוסקסואלים אמר הרב אליהו: "היחסים האלה הם נגד החיים. מיחסים כאלה לא יוצאים חיים, ומה שלא יוצא ממנו חיים מביא מוות. אני זוכר את המרצה הנחמד מאוניברסיטת חיפה שהיה הומוסקסואל והתגלה כרוצח מושחת. כמה רוצחים סדרתיים התגלו דווקא כהומוסקסואלים. הרבה מחלות באו דרך היחסים האלה".

הרב אליהו התייחס גם לנושא סירוב הפקודה בצה"ל ואמר "אסור לחייל או לחיילת להשתתף בפינוי, גם במחיר של הליכה לכלא. האיום שמונף מעל ראשו של החייל לא מתיר לו להרוס בית ורכוש של מישהו אחר. יש חובה לסרב פקודה ולשבש כל מהלך של פינוי מאחזים ויישובים". הרב, המתנגד לגיוס נשים לצבא, ענה לאחת השואלות "בשום אופן אל תלכי לצבא. את צריכה להקים משפחה לתפארת. את צריכה לחנך ילדים בריאים, חזקים ושלמים. את צריכה להיות חלק מהבניין ולא מההרס".

"הרבנות הראשית מבזה את היהדות ומרחיקה את ההמונים"

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בנושא וביקשה לבחון באשר לכל מועמד האם הוא ראוי לשמש בתפקיד ציבורי בכיר שכזה. גם בנוגע לרב אליהו נמסר ממשרד היועץ שבמידה ומועמדותו תהיה רלוונטית הוא יזומן לשימוע על אמירותיו ודעותיו.

בהמשך לכך, נודע כי גם עמותת חדו"ש, הקוראת לחופש דת ושוויון בנטל בין חרדים לחילונים, מתכוונת לפנות בנושא ליועץ המשפטי לממשלה. בתגובה שנמסרה על ידי מנכ"ל העמותה ד"ר אורי רגב, טען רגב ש"עמדותיהם של הרב יוסף והרב אליהו, השוללות את ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, וחותרות תחת שלטון החוק האזרחי, אינן מתיישבות עם כהונתם בתפקיד רם זה". לדברי רגב, לא רק שאברהם יוסף ושמואל אליהו אינם יכולים להתמודד על תפקיד הרב הראשי ונשיא בית הדין הרבני הגדול לערעורים, "הם אינם ראויים לכהן גם כרבני ערים?.

רגב ציין ש"הפרשיות הרבות המלוות את הרבנים הראשיים היוצאים ואת המועמדים להחליפם הן הוכחה נוספת עד כמה חיוני לבטל את מוסד הרבנות הראשית ואיתו את המונופול האורתודוכסי על היהדות. לא רק שהרבנות הראשית אינה מקדשת שם שמים ברבים, היא מבזה את היהדות ומרחיקה ממנה המונים. אבל כל זמן שהמוסד הכושל הזה ממשיך להתקיים, יש לבחור אליו רק רבנים שמכבדים את שלטון החוק ונשמעים לחוקי המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully