וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגינים קטעו נאום אולמרט בארה"ב: "פושע מלחמה"

חברי ארגון "סטודנטים נגד אפרטהייד ישראלי" הפריעו לנאום ראש הממשלה לשעבר בוושינגטון: "ישראל מדינה טרוריסטית". אולמרט התבדח: "זה יכול לשקם את המוניטין שלי בישראל"

למרות הפרסומים אודות ההצעה ההיסטורית שהציג ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להסכם שלום בין העמים ב-2008, נראה שיש מי שעדיין חושבים שאולמרט היווה מכשול לשלום. ראש הממשלה לשעבר עלה הערב (שלישי) לנאום במכון וודרו ווילסון בוושינגטון, בדיון שנערך תחת הכותרת "מבט מישראל", אך נקטע כמה פעמים על ידי מפגינים שקראו לעברו קריאות גנאי כמו "פושע מלחמה", "רוצח" ו"ישראל מדינה טרוריסטית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסה להתבדח עם המפגינים. אולמרט/מערכת וואלה!, צילום מסך

זמן קצר לאחר שפתח את נאומו, החלו המפגינים – חברי ארגון "סטודנטים נגד אפרטהייד ישראלי", רובם בעלי חזות אמריקאית – להפריע לדבריו. לאחר שנקטע על ידי מפגין אחד, שיצא מהאולם לאחר מכן, אמר אולמרט: "יש בישראל דמוקרטיה, אני מכיר חבר'ה כאלה גם אצלנו. חבל שהוא הלך, הוא היה צריך להישאר - אני לא אחזיק את זה נגדו". אז נקטע אולמרט על ידי מפגינה שנייה וסיפר כי בילה בכנסת ישראל תשע כהונות. "יש לקחת את זה ברצינות", אמר בהתייחסו לקריאות המפגינים.

כשההפרעות נמשכו, אולמרט התבדח שאחרי הביקורת שהופנתה כלפיו בישראל על מאמצי השלום שלו, מיתוגו כ"פושע מלחמה" עוד עשוי "לשקם את המוניטין" שלו בישראל. אחת המפגינות אמרה שהוא "ישלם" על פשעי המלחמה, ואין סיבה שידבר על שלום כשהוא יכול היה למנוע את מבצע עופרת יצוקה בעזה שבמהלכו, כדבריה, "חיילי צה"ל שיחקו כדורגל עם ראשו של תינוק בן שנתיים". אולמרט לא נשאר חייב והשיב: "לאלה שרוצים שאשב בכלא עד סוף חיי על פשעי מלחמה, אני רוצה להזכיר לכם ש'עופרת יצוקה' התחיל אחרי שאלפי טילים נורו על ישראל. אף מדינה לא הייתה סובלת את זה. האחריות הראשונית של כל מדינה היא לספק ביטחון לתושביה".

"אין שותף טוב יותר מאבו מאזן"

נאומו של אולמרט התמקד במאמצים לחזור לשולחן המשא ומתן עם הפלסטינים. הוא מתח ביקורת על מדיניות הקואליציה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "זה לא אישי, אך המדיניות של נתניהו וליברמן לא נתמכת על ידי רוב הישראלים. אבדן הכוח בבחירות - זו הייתה תבוסה מדהימה למדיניות".

אולמרט הזכיר את 36 הפגישות שקיים עם אבו מאזן במהלך התקופה בה שימש ראש ממשלה. "אנשים שאומרים לי שאבו מאזן לא רציני, שהוא חלש", סיפר. "אני אומר להם 'אתם מבינים את הלחצים שמופעלים על ביבי, ולא מבינים את הלחצים על אבו מאזן מחמאס?' יש לו בעיות משלו". אולמרט חזר על עמדתו לפיה אבו מאזן הוא פרטנר לשלום. "הוא אמר שהוא נגד הטרור עוד כשהיה מספר 2 של יאסר ערפאת, באמצע האינתיפאדה. אני לא יודע, בקרב הפלסטינים, מי יכול להיות שותף טוב יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

עם זאת, אולמרט הודה גם שמעולם לא קיבל תשובה להצעת המפה שהציג לאבו מאזן. "הוא אמר 'אני צריך יומיים-שלושה'", סיפר. "הם מעולם לא אמרו לא, אבל גם מעולם לא חזרו אלי. זה היה בספטמבר 2008, אמרתי לו 'לא יהיו לך מנהיגים ישראלים שיציעו לך דבר כזה. בוא נחתום, בוא נעשה היסטוריה, במועצת הביטחון של האו"ם יתמכו בזה, נלך יחד לקונגרס האמריקאי'". הוא הוסיף: "אני לא רוצה להאשים את הפלסטינים, אבל הם צריכים להבהיר שהם מוכנים להשלים שיחות על הבסיס הזה".

הוא שיבח את מאמציו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי לגשר על הפערים בין ישראל לפלסטינים. "אני מעריץ את האנרגיה והמחויבות של קרי", אמר. "המעורבות הרגשית שלו, הנחישות שלו להתקדם בכיוון. אני מקווה שהוא יצליח לגייס תמיכה של הנשיא (אובמה נ.מ.). לא חושב שהיה יום אחד בנשיאותו של קלינטון שהוא לא עסק במזרח התיכון. בוש הכיר את כל הפרטים. הנשיא אובמה צריך להבין שהמפתח לשינוי במזרח התיכון ויציבות במדינות ערב שנמצאות במצב מעורער מאוד זה שלום ישראלי-פלסטיני. זו לא סוגיה פעוטה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולמרט "מעריץ" את מאמציו. ג'ון קרי בין אבו מאזן והנשיא פרס, בשבוע שעבר בירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, "פתרון הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים לא יסלק את האיום האיראני, אך ייצור אווירה טובה יותר, יותר מדינות יזדהו עם עמדה ישראלית. כמה זמן ישראל תוכל להחזיק מיליוני פלסטינים בלי זכות הצבעה, זכות אנושית ופוליטית בסיסית שכל אחד רוצה להיות מסוגל לנצל? אולי יבוא זמן - ואולי לא ירחק היום - כשהפלסטינים יגידו, אנחנו לא רוצים לחלק את השטח, אלא רק קול אחד לאדם אחד. ואז נהיה בצרות".

בהמשך הדברים זקף ראש הממשלה לשעבר את השקט היחסי בגבול לבנון למלחמה אותה הוביל בעצמו בקיץ 2006. "המלחמה בלבנון הייתה ההישג הצבאי הכי גדול של ישראל - לא נורה כדור אחד מהצפון כמעט שבע שנים, מאז ההכרזה על הפסקת אש", אמר. "האם זה כישלון? זה הישג גדול. זה לא קרה אחרי אף מלחמת ישראל, כולל 67' - ששלושה חודשים אחריה התחילה מלחמת ההתשה".

נשיא סוריה בשאר אסד צופה בתרגיל צבאי. AP
"לסוריה אין משאבים או אנרגיה להילחם בישראל בעתיד הנראה לעין". בשאר אסד/AP

אולמרט התייחס למצב השורר בקרב שכנותיה של ישראל. "זה אולי הזמן האחרון - וגם הטוב ביותר - לעשות שלום עם שכנינו", אמר. "מנקודת מבט אסטרטגית, ישראל מעולם לא הייתה במצב ביטחוני טוב יותר מאשר היום - יש פחות סכנות, אויבים מסורתיים של ישראל הם לא שחקנים פוטנציאליים במתקפה נגד ישראל. אני לא יודע אם אסד יישאר בשלטון או לא, ומי יחליף אותו. אני רק יודע שלו, או לאלה שיחליפו אותו, לא יהיו משאבים או אנרגיה להילחם בישראל בעתיד הנראה לעין".

הוא התייחס גם לשלטון החדש יחסית של מוחמד מורסי במצרים. "אולי ייקח יותר זמן לבנות מערכת יחסים עם האחים המוסלמים, אבל הם מאוד זהירים שלא לחצות את הקווים", אמר ועבר לדבר על האיום המרכזי בפניו נציבת המדינה: "יש סכנה אחת - איראן, אך לא רק לישראל. ונקטנו בצעדים למנוע את זה בדרכים שונות שאין לדון בהן בפומבי, אך הם בהחלט לא עזרו לתוכנית הגרעין האיראנית, ונעזרנו באומות ידידותיות, בעיקר ארה"ב. אלה שאומרים שאמריקה לא הייתה פעילה טועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully