וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל במקום הראשון בעוני: "כשל מוסרי וחברתי"

באופוזיציה הביעו תסכול לאחר שנודע כי הפער בין עניים לעשירים בישראל הוא הגדול ביותר במדינות המפותחות. ח"כ גילאון עקץ: "סוף סוף ממשלת ישראל השיגה מקום ראשון"

דוח העוני והאי-שוויון שפרסם ארגון ה-OECD, לפיו שיעור העניים בישראל הוא הגבוה מבין המדינות החברות בארגון, עורר זעם - אך גם תסכול, במערכת הפוליטית. יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), אמרה אמש (רביעי) כי הקביעה של הארגון היא איתות אזהרה חריף וחמור לממשלה שרק אתמול אישרה תכנית כלכלית שתוסיף רבים אל מעגל העוני. לדבריה, "עוני הוא סבל עמוק של רבים, כשל מוסרי-חברתי ובעיה כלכלית חריפה. צמצום תופעת העוני הוא יעד לאומי, שאותו יש למדוד ובו יש להיאבק לא פחות מאשר באינפלציה או בגרעון". יחימוביץ' טענה כי "למרבה הצער, התכנית הכלכלית מכילה מחוללי עוני וגזרות במקום מחוללי היחלצות ממנו. למרות הממשלה, ניאבק כדי שהכתם הזה יוסר".

נתון מטריד נוסף שפורסם בדוח מתייחס לפערים בחברה הישראלית. על פי הדוח, האי-שוויון בין העניים לעשירים בישראל הינו מבין הגבוהים מקרב מדינות ה-OECD. בשנת 2010 עמד שיעור העניים בישראל על 21% מקרב תושבי המדינה, בעוד ששיעור העוני במדינה בשנת 1995 היה קצת פחות מ-15%. בכך הופכת מדינת ישראל למדינה בעלת שיעור העוני הגבוה ביותר, כשמקסיקו, טורקיה, צ'ילה וארצות הברית משלימות את החמישייה הראשונה, בהתאמה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ), "בירך" את הממשלה על ההישג, ואמר: "סוף כל סוף הצליחה ממשלת ישראל להשיג את המקום הראשון. הימצאותה של ישראל ב-OECD משולה לנזם זהב באף של חזיר - וזהו רק הסיפתח לבאות, הודות לתקציב האנטי-חברתי הבא עלינו לרעה". לדברי גילאון, "בקצב הנוכחי ולנוכח הגזירות הקרובות, אנו עתידים להתהדר בעיטור אי-כבוד ולכבוש גם את המקום הראשון במדדי האי-שוויון". חברו לספסלי האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) ששימש בעבר כשר הרווחה, אמר כי "כבר שנים שאנחנו אוהבים לדבר על העוני אבל לא אוהבים עניים. דוח ה-OECD שפורסם היום מצביע על העובדה החמורה שישראל היא שיאנית העוני בקרב מדינות הארגון. דווקא ברגע הזה החליטה ממשלת ישראל, בניגוד מוחלט להמלצות הארגון, להחמיר את מצב העוני בצורה דרמטית על ידי קיצוץ חריף בקצבאות הילדים והעלאת סל ההוצאות של המשפחות העניות בישראל שמנסות לצוף מעל פני המים. ישראל צפויה לאסון חברתי ואנחנו ננהל מאבק אופוזיציוני חריף כדי למנוע זאת".

אילן גילאון במליאת הכנסת ה-19, פברואר 2013. מור שאולי
ח"כ אילן גילאון/מור שאולי

ח"כ יוני שטבון, חבר מפלגת הבית היהודי שראשיה משמשים כשרים בממשלת נתניהו השלישית, אמר כי "הנתונים מדאיגים מאוד והם חייבים להדיר שינה מעיני ממשלת ישראל, ערב דיוני התקציב. כחברה ומדינה יש לנו אחריות כלפי אלה שידם אינה משגת". לדבריו, "חברה נבחנת בדאגה לחלשים שבה. אני קורא לראש הממשלה נתניהו להתערב בסוגיית הקיצוצים לשכבות החלשות, כפי שהתערב בנושא הקיצוץ בתקציב הביטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully