וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבל תקף את יחימוביץ': "משליטה דיקטטורה במפלגה"

על רקע כינוס ועידת העבודה, שיגר המזכ"ל לשעבר מכתב חריף ליו"ר, שבו האשים אותה ב"הפיכת המוסדות לחצרות של אומרי הן". המפלגה: "הליכים דמוקרטיים שלא התקיימו שנים"

שוב "שמח" במפלגת העבודה: מחר (חמישי) תתכנס ועידת המפלגה על מנת לאשר כמה שינויי תקנון. מדובר בשינויים טכניים לכאורה, הנוגעים למינויים לתפקידים שונים והקמת צוותי חשיבה בסוגייה המדינית, שנחשבה לנקודת החולשה של המפלגה בבחירות האחרונות. אלא שלטענתו של חבר המפלגה איתן כבל, שינויי החוקה הם "השלטת דיקטטורה במפלגה בדרך דמוקרטית". במכתב ששיגר ליו"ר שלי יחימוביץ' טען כבל כי התיקונים מהווים "הורדת מסך על מפלגת העבודה והפיכתה למפלגת שלי יחימוביץ'", כהגדרתו.

איתן כבל יוצא מישיבת סיעת  מפלגת העבודה, ינואר 2013. יותם רונן
"המפלגה הפכה למפלגת שלי יחימוביץ'". ח"כ כבל/יותם רונן

כבל זועם במיוחד על הסעיף העוסק בכינוס הוועידה – הגוף העליון של המפלגה – שבסמכותו לקבוע אם להצטרף לממשלה או לפרוש ממנה. לפני כשנתיים פיצל היו"ר דאז אהוד ברק את המפלגה והקים את מפלגת "העצמאות" שבראשה עמד, בין השאר לאחר שהבין כי ועידת המפלגה שביקש לכנס אז ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג מתכוונת להצביע בעד יציאה מממשלתו של בנימין נתניהו.

כעת, לדברי כבל, יחימוביץ' מנסה להקשות על כינוסי הוועידה כך שאלה יתאפשרו רק עם החתמתם של שליש מחברי הוועידה, שהם כ-600 איש, וגם זאת בתנאי שכל חברי הוועידה שחתמו יהיו נוכחים בפועל בזמן כינוס הוועידה. בסביבתו של כבל טוענים כי יחימוביץ' חוששת לאבד את שליטתה במפלגה ולכן מנסה לבצר את אחיזתה, בין היתר באמצעות צמצום כינוסי הוועידה.

בנוסף לכך, כבל ציין כי יחימוביץ' עצמה התנגדה בתקופתו של ברק למהלך דומה ודרשה כי על מנת לכנס את ועידת המפלגה יספיקו 200 חתימות בלבד. "בכל שנותיי במפלגה איני זוכר דריסה כה גסה של כל ערך דמוקרטי והפיכת מוסדות המפלגה לחצרות של אומרי הן. איננו מתגעגעים לברק ולשיטותיו, אבל לא עברנו את כל המאבק הקשה מולו רק בשביל שנקבל בסוף את אותה הגברת בשינוי אדרת", כתב כבל ליחימוביץ'.

יו"ר העבודה שלי יחימוביץ' בבית הנשיא, 31 ינואר 2013. טלי מאייר
יו"ר העבודה יחימוביץ'/טלי מאייר

את מכתבו חתם המזכ"ל לשעבר בקריאת תיגר מפורשת על מנהיגותה של יחימוביץ'. "בכל צומת בו תנסי לפגוע בדמותה הדמוקרטית, תמצאי אותי מולך במאבק חסר פשרות. איני חושש מכך שאותקף על ידי עושי דברייך ואואשם בסכינאות. הסתיימה התקופה בה שתקתי ויישרתי קו עם דרכך. עשיתי זאת בתקופת הבחירות על מנת לא לפגוע במפלגה, אך כעת איני מתכוון לעמוד מנגד ולראות אותה מתפרקת מנכסיה".

האופוזיציה הפנימית התחזקה

בסביבתה של יחימוביץ' סירבו להתרגש מהדברים וטענו כי מאז נבחרה לתפקיד יש תנופה של בחירות דמוקרטיות לכלל התפקידים במפלגה כמותה לא הייתה למעלה מעשור. גורמים במפלגה טענו כי טענותיו של כבל הן קטנוניות ומהוות למעשה את יריית הפתיחה שלו במרוץ על ראשות המפלגה.

יצוין כי בין כבל ליחימוביץ' שורר נתק מזה כשנה, אז התמודד חבר הכנסת מול עופר עיני, בעל הברית הפוליטי של יחימוביץ' באותו הזמן, בבחירות לראשות ההסתדרות. זאת בניגוד להחלטה של ועידת המפלגה שקבעה כי עיני יהיה מועמד המפלגה לתפקיד. מאז נעשו כמה ניסיונות לפשר בין השניים, אך יחימוביץ' נמנעה מליישר את ההדורים עם כבל בשל התמודדותו, שנתפסה בעיניה כערעור על מנהיגותה.

מאז הבחירות האחרונות לכנסת, שבהן קיבלה מפלגת העבודה 15 מנדטים בלבד, התחזקה האופוזיציה הפנימית במפלגה. בין הטוענים לכיסא היו"ר נמצאים כבל והרצוג, ויש אפשרות לא מבוטלת שגם חבר הכנסת אראל מרגלית, שכבר ניסה בעבר להיבחר לראשות המפלגה, ישוב ויתמודד. ככל הנראה, יחימוביץ' תבקש לערוך את הבחירות לתפקיד היו"ר בשנה הקרובה, אף שביכולתה לקיים אותן בתוך 36 חודשים.

המפלגה: "כשכבל היה המזכ"ל הפכה הלשכה לגוף מאובן"

ממפלגת העבודה נמסר כי: "לא בכדי נבחרה השנה מפלגת העבודה בידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, על פי מדדים אובייקטיביים, למפלגה הדמוקרטית ביותר בישראל. המפלגה מכנסת השבוע את ועידתה כדי להשלים שורה של מהלכים דמוקרטיים שהתנהלו בשנה האחרונה, ובהם נבחרו מוסדות ומנהיגים מקומיים בהליכים דמוקרטיים חסרי תקדים, וכפי שלא התבצעו זה שנים ארוכות במפלגה.

"בוועידה תושלם בחירת הגוף שמהווה את ליבת החיים הפוליטיים והערכיים – לשכת המפלגה. 11 שנים לא התבצעו בחירות כאלה, לרבות השנים בהן שימש איתן כבל מזכ"ל המפלגה, שנים בהן הפכה הלשכה לגוף מאובן, לא פעיל ובלתי דמוקרטי. בפועל, זו תהיה הפעם הראשונה בתולדות המפלגה בה יו"ר המפלגה והמזכ"ל מוותרים מרצונם החופשי על מנגנון ה"צירופים" – האופן שבו נהגה תמיד ההנהגה לקבוע בשרירותיות מי יצורפו באופן לא דמוקרטי ללשכה. היו"ר והמזכ"ל גם מוותרים מרצונם על המקום שנתון להם על פי החוקה בקביעת המועמדים לבחירות המוניציפליות, מה שבוודאי לא קרה עת שימש ח"כ כבל מזכ"ל המפלגה".

עוד נמסר מהמפלגה: "בניגוד למה שהתרחש בעבר, מתפרסמים באופן גלוי ושקוף באתר המפלגה, סדרי היום והתכנים של הוועידות, ושורת הדוגמאות לרוח החדשה המנשבת היא עוד רבה וארוכה. בעניין כינוס הוועידה בידי חבריה – בעבר נדרשו חתימות של 51% מצירי הוועידה לשם כינוסה, כעת המספר מורד, ולא מועלה, לשליש מהצירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully