וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות קרבות, הפילוג גובר: הציונות הדתית לאן?

יהושע בריינר

3.11.2012 / 17:48

השבוע יוכרע הקרב בין נפתלי בנט לזבולון אורלב על ראשות הבית היהודי, בו ייקבע גם עתיד הריצה המשותפת עם האיחוד הלאומי המפולג. ברקע, בן ארי ואלדד יוצאים לדרך עצמאית

ביום שלישי הקרוב, בזמן שעיני כל העולם יופנו אל הבחירות לנשיאות ארצות הברית, עיני הימין בישראל יופנו אל מטה בחירות קטן בחולון - שם עשויים קולותיהן של בנות השירות הלאומי מדימונה להכריע את עתיד הימין הפוליטי והציונות הדתית בישראל. 54 אלף מתפקדי מפלגת "הבית היהודי", כלומר, המפד"ל, יכריעו מי יעמוד בראש רשימתם: הכוכב העולה בציונות הדתית נפתלי בנט, או הפרלמנטר המצטיין זבולון אורלב.

אלא שההתמודדות הזו מעניינת לא רק את השניים, אלא צפויה גם להכריע כיצד ייראה הימין הישראלי לקראת הבחירות הקרובות - שכן פחות מ-90 יום לפני הבחירות, הח"כים ותנועותיהם לא מפסיקים להסתכסך ביניהם, להתחלק לחצאי ולרבעי מפלגות. במצב הנוכחי, מספר המפלגות דומה למספר עלוני השבת בבתי הכנסת, ומי שיכולים להיות מרוצים מכך הם בעיקר הליכוד-ביתנו וש"ס, שייהנו ממנדטים נוספים. בימין מעריכים כי המפלגה המאוחדת יכולה להגיע לעשרה עד ט"ו מנדטים, בעזרת ה'.

מסיבת עיתונאים של זבולון אורלב על מועמדותו ליו"ר מפדל, כנסת, מאי 2012. עומר מירון
הודה כי הוא מיודד עם אנשי נתניהו ועם מקורבו נתן אשל. אורלב/עומר מירון

קצת סדר במפה הפוליטית בימין המסורתי וחובש הכיפה: הקרב בין בנט לאורלב יוכרע ביום שלישי, כאשר המנצח יעמוד בראש מפלגת הבית היהודי. על פי התכנון, המנצח גם יוביל רשימה משותפת של המפלגה ביחד עם מפלגת "האיחוד הלאומי", שבינתיים לא מפסיקה להתפלג. בשלב הנוכחי נראה כי היתרון נמצא אצל בנט. "הוא יאיר לפיד עם כיפה", אומר פעיל ותיק במפד"ל, "מביא איתו רוח צעירה שחסרה למפלגה המנומנמת שלנו". בנט, על פי סקרים פנימיים, צפוי לגרוף יותר מנדטים מיריבו אורלב. אלא שאורלב, שנחשב לפרלמנטר מצטיין ומנוסה, מציג סקרים משלו שמציגים תמונה שונה.

"נתן אשל לא בוחש במפלגה שלנו"

בליכוד ובעיקר בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חוששים מאוד נוכח האפשרות שבנט ינצח. ראשית, בשל הסכסוך בין ראש הממשלה לפוליטיקאי הצעיר, שניצת מאז עזב בנט את תפקידו כיו"ר לשכתו של נתניהו ב-2007. בנט עזב את המשרה בטונים צורמים שכללו גם סכסוך עם הרעייה שרה, נתון שלדברי אורלב עשוי למנוע מנתניהו לצרף את בנט אל הממשלה. שנית, בליכוד חוששים כי בנט ייקח מהם מנדטים. בעימות בין השניים שנערך השבוע בתחנת הרדיו "גלי ישראל", הודה אורלב כי הוא בקשרי ידידות טובים עם אנשי נתניהו ואפילו עם מקורבו נתן אשל. "נתן ואשתו עדיין חברי מרכז המפד"ל, אבל הם לא בוחשים במפלגה שלנו", אמר אורלב. בכל מקרה, אורלב כבר הצהיר כי אם יפסיד, לא יתמודד לכנסת הקרובה.

הפער האידיאולוגי בין אורלב לבנט איננו גדול והוא נוגע בעיקר בסוגיה של פתיחת המפלגה גם לחילוניים. בעוד אורלב דוגל ב"מבחן הקומונר", כלומר, מי שאיננו ראוי לעמוד בראש סניף של בני עקיבא איננו יכול להתמודד במסגרת המפלגה לכנסת, בנט קורא לפתוח את השורות גם לחילונים. לראייה, הוא תומך במתמודדת איילת שקד, חילונית מוצהרת מתל אביב שמתמודדת ברשימה. במפד"ל עדיין מקווים שח"כ חיים אמסלם (ש"ס) יחבור מפלגה ויסייע לה להציג מגוון עדתי גדול יותר, שכן כעת גוברת הדאגה שהרשימה שתוצג תורכב מאשכנזים בלבד. למרות זאת, בשלב זה נראה כי אמסלם קרוב יותר לריצה לבד או ברשימה משותפת עם הלהיט התורן במערכת הפוליטית, השר הפורש משה כחלון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ובינתיים, באיחוד הלאומי: כצל'ה נסוג

במפלגת "האיחוד הלאומי" המצב מסובך אף יותר. המפלגה, כפי שמשתמע משמה, נוצרה מאיחוד של מספר תנועות ימין – איחוד המעיד בין היתר על הפילוג בתוך הציונות הדתית לאחר ההתנתקות ועל ההקצנה הדתית שעוברת על הציבור האמוני. ראשית, הייתה מפלגת "תקומה" שהובלה על ידי חברי הכנסת יעקב כץ (כצל'ה) ואורי אריאל. במפלגה הזו מצאו פטנט חדש לקביעת הרשימה - חברי מרכז המפלגה הם אלה שמצביעים מי יהיו המתמודדים, ושלושה רבנים - דב ליאור, זלמן מלמד וחיים שטיינר - מאשררים את הבחירה. אלא שבפועל, משמעותה של המילה "מאשררים" היא קביעת הרשימה כראות עיניהם. מדובר במפלגה שמייצגת בעיקר את ההתנחלויות, את הציבור הימני של תנועת "מולדת" ואת הזרם החרדי-לאומי (חרד"לי) שמתפתח בשנים האחרונות.

השבוע, הודיע כצל'ה כי הוא דוחק עצמו אל המקום השביעי ברשימה "מתוך אמונה שהמפלגה המאוחדת תביא 14 מנדטים". למעשה, מאחורי ההחלטה עומד כעס גדול בקרב חברי המפלגה על התנהלותו של כצל'ה בכנסת האחרונה. "בכל פעם שהוא פתח את הפה הוא לא עשה טוב למפלגה", התבטא אחד הפעילים המרכזיים. כצל'ה, כך אומרים במפלגה, עמד להיות מודח ממילא, והצעד האבירי שלו הוא בעצם ניסיון למנוע מבוכה בהצבעה על הרשימה. בין היתר מאוכזבים חברי המרכז מהתבטאויותיו של כצל'ה, שכוונו בין היתר נגד האזרחים הזרים מסודן ונגד תוכניות טלוויזיה כמו "ארץ נהדרת", וטוענים כי איכזב אותם כמנהיג המפלגה. בנוסף לכך, בשנה האחרונה הספיק כצל'ה להסתכסך עם הרב דב ליאור, שייתכן שאף הטיל וטו על העמדתו בראש הרשימה פעם נוספת.

בן ארי ואלדד מעודדים מהסקרים

מי שיוביל את המפלגה יהיה ח"כ אריאל, כשלצדו ברשימה צפוי להיות מנכ"ל המפלגה כיום - נחי אייל, תושב פסגות המקובל מאוד על מרכז המפלגה ומוכר היטב בציבור המתנחלים. אייל פעל רבות בשנים האחרונות כמנכ"ל הפורום המשפטי למען ארץ ישראל. אחריו צפויים להיות מנכ"ל בתי הדין הרבניים בעבר, הרב אלי בן דהן, וסגן ראש עיריית בת ים, אורי בוסקילה. כאמור, במידה ובנט ינצח בבחירות, מפלגות "הבית היהודי" ו"תקומה" יתאחדו ב"שיטת הריצ'רץ'". ואולם, אם אורלב ינצח, גורמים במפלגה מעלים ספק האם רבני תקומה יסכימו לאיחוד עימו - שכן אורלב נחשב בעיניהם כמתון מדי בעמדותיו, בעיקר לאחר שישב בממשלה האחרונה.

מי שמוסיפים לבלבול ולפלגנות הם ח"כ מיכאל בן ארי ואריה אלדד, שבשלב זה מתכוונים לרוץ לכנסת ברשימה משלהם. בבחירות האחרונות התמודד בן ארי, שנחשב כממשיך דרכו של הרב מאיר כהנא, באיחוד הלאומי לאחר שהצטרף אליה במסגרת תנועת "ארץ ישראל שלנו". מדובר בתנועה עם עמדות קיצוניות, אשר בין היתר העניקה מענקים כספיים לחיילים שסירבו לפנות מאחזים. התנועה מובלת על ידי איש חב"ד, הרב דב וולפא, אלא שוולפא ובן ארי הודיעו השבוע על פרידה הדדית.

חבר הכנסת מיכאל בן ארי יוצא מתוך הצגת מסקנותיה של ועדת פלסנר, יולי 2012. עומר מירון
נחשב כממשיך דרכו של הרב מאיר כהנא. בן ארי/עומר מירון

כעת, מציע בן ארי רשימה ביחד עם פעילי הימין המוכרים איתמר בן גביר וברוך מרזל. השלושה מנסים לפנות לא רק לקהל המעריצים של כהנא ונוער הגבעות, אלא גם לאנשי השכונות ולמתנגדי המסתננים מאפריקה. אלדד לעומתם, נציג תנועת "התקווה", מכוון לקהל הימין החילוני שדעותיו ימניות יותר מאלה של הליכוד-ביתנו. בן ארי ואלדד מעודדים לאחר שסקר קבע כי הם עוברים את אחוז החסימה, אולם על פי ההערכות, הם צפויים להשתלב ברשימת האיחוד הלאומי בהוראת הרבנים.

ולמרות הכל, אל תתפלאו אם בסופו של דבר תמצאו את מרזל מעודד אנשים להצביע למפלגה שבראשה יעמוד בנט. רשימה שכזו עשויה להיות הפתעת הבחירות ולאגף את נתניהו מהימין. אלא שכפי שזה נראה היום, אנשי ארץ ישראל השלמה מעולם לא היו מפולגים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully