וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בירושלים: בכיר דרום-אפריקאי קרא לא לבקר בישראל

טל שלו

14.8.2012 / 4:32

נקודת ציון נוספת ביחסים הרעועים ממילא בין המדינות נרשמה כשטען סגן שר כי ישראל "מדינה כובשת שמדכאת את הפלסטינים". שגריר ישראל בפרטוריה צפוי לבקש הבהרות בנושא

החרפה במתיחות ביחסי ישראל עם דרום אפריקה, בעקבות קריאה רשמית של חבר בממשלה להימנע מביקורים בישראל, לאור מדיניותה של ישראל בשטחים. "ישראל היא מדינה כובשת שמדכאת את הפלסטינים, כך שלא ראוי שדרום-אפריקאים יהיו בקשרים עם ישראל. אנו מעודדים אנשים לא לנסוע לשם אלא אם כן יש לכך קשר עם תהליך השלום", אמר סגן השר לענייני שיתוף פעולה ויחסים בינלאומיים, איברהים איברהים, לעיתון "סיטי פרס", וקרא "לשנמך" את היחסים הכלכליים של דרום אפריקה עם ישראל.

בישראל הגיבו אתמול (שני) בזעם להתבטאות, שמגיעה על רקע מאמץ שהופעל בשבועות האחרונים בדרום אפריקה, בניסיון למנוע את אימוץ ההצעה לסימון מוצרים מההתנחלויות. לפני כחודשיים, הגיש שר התעשייה המקומי את ההצעה מעוררת המחלוקת, ומאז פועלים במשרד החוץ ובקהילה היהודית בדרום אפריקה למנוע את אימוץ ההחלטה, שעד כה טרם יושמה בשל הליך פומבי של הגשת הסתייגויות.

חרם באירופה נגד מוצרים מישראל שיוצרו בשטחים. AP
קריאתו של השר איברהים נאמרה ברקע היוזמה הדרום-אפריקאית לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות/AP

"זה מוציא לאור את המניעים האמיתיים של דרום אפריקה. אחרי שניסו לטעון כל הזמן שלא מדובר בחרם, עכשיו שר בכיר קורא בגלוי לחרם גורף ומפלה של ישראלים. כדאי שיחליטו באיזה צעד הם נמצאים כדי שיקחו אותם ברצינות", אמר דובר משרד החוץ, יגאל פלמור. שגריר ישראל בפרטוריה, דב שגב-שטיינברג, צפוי לבקש הבהרות בנושא ממשרד החוץ המקומי.

כרוניקה של מתיחות: מוועידת דרבן ועד חרם ההתנחלויות

היחסים עם דרום אפריקה ידעו מתיחויות בשנים האחרונות, על רקע דעת קהל פרו-פלסטינית חזקה במיוחד במדינה, אולם בחודשים האחרונים ישנה החמרה ברורה במדיניות הרשמית של דרום אפריקה כלפי ישראל. באפריל האחרון סירב משרד החוץ הדרום-אפריקאי לאשר השתתפות נציג של משרד מקומי בכנס חקלאות שהתקיים בתל אביב, וכמה שבועות לאחר מכן נקרא לבירור השגריר בישראל, בעקבות תקנה עליה חתם שר התעשייה והמסחר המקומי, הקובעת כי מוצרים שיוצרו בהתנחלויות יסומנו פיסית. היוזמה הדרום אפריקאית עוררה זעם גדול במיוחד בירושלים וכן בקהילה היהודית, ובמשרד החוץ כינו אותה "גזענית במהותה", שכן אין היא מבחינה בין התנחלויות ובין יישובים אחרים בישראל, ובכך פוגעת באופן גורף בכל התוצרת הישראלית. שגריר דרום אפריקה בישראל נקרא לשיחת הבהרה, ובשבועות האחרונים המשיכו בלחץ הדיפלומטי בניסיון לגייס דעת קהל והתנגדויות לאימוץ התקנה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד נואם, ועידת "דרבן 2", ז'נבה, שוויץ, אפריל 2009. Keystone, Salvatore Di Nolfi, AP
נשיא אירן אחמדינג'ד נואם בוועידת דרבן, בה הוכרזה הציונות כגזענות/AP, Keystone, Salvatore Di Nolfi

דרום אפריקה נחשבת כיום לאחת המדיניות העוינות ביותר כלפי ישראל בעולם, עם דעת קהל ביקורתית במיוחד ושגשוג לתנועות פרו-פלסטיניות התומכות בחרם כלכלי, תרבותי ואקדמי על ישראל, בדומה לסנקציות הבינלאומיות שהובילו לנפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה לפני כ-20 שנה. באופן מסורתי, תומכת מפלגת השלטון בדרום אפריקה במאבק הפלסטיני, מצהירה השכם והערב על סולידריות עמו, מרבה בגינויים כלפי מדיניות ישראל מול הפלסטינים ומכנה את ישראל גזענית.

בדרום אפריקה אף התארחה ב-2001 ועידת דרבן הנודעת לשמצה, בה הוגדרה הציונות כגזענות, ובה הואשמה ישראל בביצוע פשעים נגד האנושות. גם במבצע עופרת יצוקה, הכריז קונגרס ארגוני הסחר של דרום אפריקה על הטלת חרם נגד סחורות ישראליות. לאחר אירועי המשט לעזה הושב השגריר לפרטוריה למשך לחודש וחצי, ובדרום אפריקה נשמעו קריאות לחקירת הרג הנוסעים שהיו על סיפון ה"מרמרה" ולהסרת המצור מעל רצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully