וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום סודן לישראל: המלחמה נמשכת, אל תגרשו פליטים

טל שלו

16.5.2012 / 15:09

הקשרים בין המדינה הצעירה לישראל ממשיכים להתהדק, בעיקר בתחומי החקלאות והטכנולוגיה. בין היוזמות שעלו בביקור שרת החקלאות המקומית בארץ: הקמת קיבוץ אפריקאי בדרום סודן

בעוד אזרחי דרום סודן בישראל ממתינים להכרעת בית המשפט בעניין גירושם, ממשלת ישראל ממשיכה להעמיק את קשריה עם ממשלת דרום סודן. שרת החקלאות של המדינה הצעירה, שזכתה לעצמאות רק ביולי שנה שעברה, מבקרת בימים אלה בישראל, כשעל הפרק - הגברת שיתופי הפעולה והסיוע הישראלי למדינה המתפתחת, רכישת טכנולוגיות חקלאיות מתקדמות, ושלל יוזמות ופתרונות לקליטתם של אזרחי 700 מבקשי המקלט הדרום סודנים בישראל - החל בהכשרות מקצועיות לעוזבים מרצון, וכלה ביישום המודל הציוני הייחודי בערבות דרום סודן - יוזמה להקמת קיבוץ אפריקאי.

עם זאת, למרות האווירה החיובית והחגיגית בביקור, קראה שרת החקלאות, בטי אוגוורו, לישראל למנוע את גירוש האזרחים הדרום סודנים. "המצב בדרום סודן משתפר מאז הוקמה הממשלה, אבל נכון לעכשיו מצב המלחמה עם סודן נמשך, ואנחנו רואים לנכון לבקש מישראל שיתמכו בהישארותם כאן", אמרה אתמול (שלישי) בראיון לערוץ 7, "צריך לזכור שדרום סודן בת תשעה חודשים בלבד, ויש עוד הרבה תהליכים בדרך".

בקבוקי תבערה שהושלכו לעבר דירות של פליטים וגן ילדים בדרום תל אביב. אפריל, 2012. יותם רונן
"מבקשים מישראל שתתמוך בהישארות הפליטים". פליטים בתל אביב/יותם רונן

מאז הכריזה דרום סודן על עצמאותה ביולי 2011, ישראל הייתה מהראשונות להכיר בה וניכר מאמץ גובר לחיזוק והידוק היחסים בין שתי המדינות, ונשיאה סלבה קיר אף ביקר בארץ חמישה חודשים בלבד לאחר הכרזת העצמאות. ממשלת דרום סודן, מתגאה ורואה בישראל "ידידתה ההיסטורית" ומבקשת להסתייע, ללמוד, ולרכוש את הידע הישראלי בתחומי החקלאות, הבריאות וביטחון הפנים. אמנם ישנו פוטנציאל כלכלי רב במדינה הצעירה, שעתירה במשאבים טבעיים ומחצבים, אך פיתוחה נחסם כליל בשל מלחמת האזרחים שהתחוללה בה בעשרות השנים האחרונות וגבתה את חייהם של מיליוני בני אדם. לאור זאת, מאז הוכרזה כמדינה החלו עשרות חברות ויזמים בינלאומיים, ובהם גם שיעור נכבד של חברות ישראליות, לפעול בשטחי המדינה, ובהמשך צפויים להיחתם גם הסכמי סיוע רשמיים בין המדינות.

שרת החקלאות אוגוורו הגיעה לישראל כחלק ממשלחת בכירים לכנס החקלאות "אגריטך 2000", ואתמול נפגשה עם סגן שר החוץ, דני אילון, ועם ראש סוכנות הסיוע במשרד החוץ, דני כרמון, והיום היא צפויה להיפגש עם שרת החקלאות אורית נוקד. שיקום החקלאות מוגדר כמטרה מרכזית בדרום סודן, שבשל מלחמת האזרחים שהתחוללה בה ב-20 השנים האחרונות, סובלת ממחסור חמור בידע ותשתיות, והפכה תלויה כמעט לגמרי בייבוא מזון, וביקורה של שרת החקלאות נועד בין היתר לבחון פתרונות ישראליים חדשניים לסיוע בגידולים חקלאיים, שיטות השקייה וניהול מים, וטכנולוגיות להקמת חממות והשמדת מזיקים וטפילים.

פליטים בתור לחלוקת מזון בכפר מיאן אבון, דרום סודן, 26 במאי 2011. Pete Muller, AP
גרסא דרום סודנית של דגניה א'? פליטים בדרום סודן/AP, Pete Muller

במקביל לקשרים החקלאיים הענפים, מתנהלים כל העת מגעים בין הממשלות לגבי פתרונות לגירוש מרצון של הנתינים הדרום סודנים בישראל. כחלק מתוכנית המאבק במסתננים הבלתי חוקיים עליה הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשנה שעברה, הוחלט לבחון תכניות להחזרה מרצון של המסתננים לארצות מוצאם, אם על ידי הכשרות מקצועיות או פיצוי כספי. ממשלת דרום סודן הביעה נכונות לקלוט את אזרחיה, אך ביקשה סיוע ישראלי בהכשרה המקצועית ובקליטתם. מאז הועלו שלל הצעות ישראליות, אך טרם נחתם הסכם רשמי בנושא.

בין שלל היוזמות, ישנה גם אפשרות הקמת צורת יישוב חקלאי בדרום סודן, שיתבסס על הידע שנצבר במושבים ובקיבוצים הישראליים כמודל לכפר דרום סודני. הנושא עלה בפגישה של סגן השר אילון עם שרת החקלאות אתמול, ויו"ר השדולה למאבק במסתננים בכנסת, ח"כ דני דנון (ליכוד), פנה אף הוא לשרה ואף הציע לבנות את הגרסה הדרום סודנית של דגניה א' - ולקדם יוזמה להקמת "קיבוץ אפריקאי" בדרום בסודן, אותה שמע, לדבריו, בביקורו במדינה החדשה באוגוסט האחרון, מפי מגורשים מישראל שחיו בקיבוצים וביקשו ליישם את המודל המשותף בארצם. "במקום לכלוא את המסתננים בישראל, נעביר אותם לדרום סודן, נסייע, נכשיר אותם מקצועית ונעזור להם להקים קיבוצים סודנים - בדרום סודן", אמר דנון לוואלה! חדשות. לדבריו, מבחינת ישראל – "העברת המסתננים ישירות לאפריקה תוריד את התמריץ של ההגעה לישראל ובו בזמן תאפשר תנאים טובים יותר למהגרי העבודה".

בינתיים, איום המלחמה אינו מוסר מעל האזור ורק בחודש האחרון נהרגו מאות בקרבות בין דרום סודן לסודן, הנסובים בעיקרם סביב סכסוכי גבולות ונפט, והאו"ם קבע מפורשות כי בשל המצב באזור חזרת אזרחים לדרום סודן צריכה להיעשות באופן וולנטרי.

עוד באותו נושא:
חשש גובר ממלחמה: נשיא סודן קרא "לשחרר" הדרום
הפליטים הפגינו בירושלים: "מסוכן בדרום סודן"
בית המשפט הוציא צו זמני למניעת גירוש הפליטים מדרום סודן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully