וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבדאללה פסימי: השלטון בישראל לא רוצה 2 מדינות

בראיונות לתקשורת האמריקאית, הביע מלך ירדן את אכזבתו הגוברת מסרבנותה של ישראל, לדבריו, לחדש את התהליך המדיני. כן הזהיר כי האפשרות שמצרים תבטל את הסכם השלום "מאוד מאוד סבירה"

מלך ירדן ממשיך להסלים את התבטאויותיו כלפי ישראל ולנבא שחורות לגבי עתיד הסכסוך במזרח התיכון. אחרי סדרת התבטאויות קשות בחודשים האחרונים, בהם הביע את חוסר שביעות רצונו מהתנהלות ההנהגה בישראל, העניק השבוע המלך עבדאללה ראיונות לכמה כלי תקשורת אמריקאיים בשולי כינוס הפורום הכלכלי העולמי בים המלח, בין היתר לרשת CNN ולעיתון "וושינגוטן פוסט", בהם חזר ותקף את סרבנות השלום של ישראל, כהגדרתו.

עבדאללה עולה להתקפה - כותרות אחרונות:
המלך עבדאללה ביוני: "2011 - שנה רעה לשלום"
דיווח ביולי: "מלך ירדן עבדאללה סירב לפגוש את נתניהו"
עבדאללה בחודש שעבר: "ההנהגה הישראלית טומנת ראשה בחול"
בתחילת החודש: "עבדאללה כתב לנתניהו - לא מחבב אותך, אתה זחוח"

עבדאללה מלך ירדן נואם בפתח כינוס הפורום הכלכלי העולמי, ים המלח, 22 באוקטובר 2011. AP Photo/Mohammad Hannon, AP
"לראשונה בחיי, פסימי לגבי השלום". עבדאללה נואם בתחילת השבוע בפתיחת כינוס הפורום הכלכלי העולמי בים המלח/AP, AP Photo/Mohammad Hannon

בראיון ל-CNN אמר עבדאללה כי אף שהוא "אדם אופטימי ביותר מטבעו", אך כיום, לראשונה בחייו, הוא "פסימי לגבי האפשרות שייכון שלום בר-קיימא בין ישראל והפלסטינים". לדבריו, ראש הממשלה בנימין נתניהו "אומר את כל הדברים הנכונים" - אבל הוא מטיל ספק בכנות כוונותיו: "לפי מה שאני רואה במערכת הפוליטית בישראל, ישראל לא באמת מעוניינת בפתרון של שתי מדינות לשני עמים". לדבריו, האפשרות השנייה העומדת על הפרק - מדינה אחת לשני העמים - אינה מתקבלת על הדעת: "אני חושב שיהיו לכך השלכות שליליות עצומות על כולנו, כולל על הישראלים".

"אנחנו נמשיך לדבוק בשלום עם ישראל"

בראיון לעיתונאית ללי וויימות' מה"וושינגטון פוסט", חזר עבדאללה על תמיכתו בתביעת הפלסטינים מהאו"ם להכיר במדינתם, שנובעת לדבריו מ"דיכאון ותסכול", והביע את אכזבתו מכך שהממשל האמריקאי התייצב נגדה. כשנשאל על השלכות "האביב הערבי" על מצבה של ישראל בזירה המזרח-תיכונית, השיב כי "ראיתם מה קרה עם טורקיה ומצרים. למעשה, כיום אנחנו היחידים באזור שעדיין שומרים על יחסים תקינים עם ישראל". לגבי האפשרות שמצרים תבטל כליל את השלום עם ישראל, ציין כי "זוהי אפשרות מאוד מאוד סבירה". עם זאת, הוא שלל מכל וכל אפשרות שמדינתו תקוט בצעד דומה: "יש לנו הסכם שלום עם ישראל, ונמשיך לדבוק בו כי הוא טוב לשני הצדדים".

וויימות' הקשתה והבהירה למלך כי בישראל רואים "עוינות" בהתבטאויותיו האחרונות. בתגובה חזר על דבריו כי הוא פסימי ומאוכזב מ"ההזדמנות שהם מפספסים", ו"מודאג ביותר", היות ש"רבים מאיתנו הגיעו למסקנה שהממשלה הזו בישראל אינה מעונינת בפתרון שתי המדינות". בהתייחסות קצרה לעסקת שליט, הסכים לומר רק כי "בסופו של יום, הכל זה פוליטיקה".

בראיונות התייחס עבדאללה בהרחבה גם למצב בסוריה, שם נמשכת ההתקוממות נגד שלטונו של בשאר אסד, וגם בעניין זה הביע פסימיות רבה. "אני לא חושב שיש מישהו שיודע מה באמת מתרחש בתוך סוריה", אמר ל-CNN, ובראיון ל"פוסט" הוסיף כי "דיברתי עם בשאר פעמיים, אבל הסורים לא מעוניינים לקבל עצות". עוד הוסיף כי "המשטר בסוריה נראה לפי שעה חזק למדי. אני מאמין שנמשיך לראות שם אלימות בזמן הקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully