וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גורם מדיני בכיר" מתבקש להזדהות

גדעון אלון

10.9.2014 / 8:23

בראשית השבוע כבשו את הכותרות ברדיו, בטלוויזיה ובעיתונות הכתובה דבריו של "גורם מדיני בכיר", כי "חמאס כבר מכין את עצמו לעימות הבא. הוא החל בהברחות נשק וחומרי נפץ לרצועת עזה ופועל לשקם את מנהרות התקיפה ולחדש את ייצור הרקטות".

הצופים, המאזינים והקוראים התקשו מן הסתם לזהות מי עומד מאחורי הכינוי, אבל מי שמכיר את המערכת הפוליטית ואת האישים המככבים בה לא היה צריך להתאמץ מדי כדי לדעת מי היא האישיות שביקשה להישאר בעילום שם.

השימוש הרווח במינוחים "גורם צבאי בכיר" או "גורם מדיני בכיר" נובע בראש ובראשונה מרצונו (או רצונה) של אישיות פוליטית או ביטחונית להסוות את עצמה כחייל בשדה הקרב. הוא חושב לתומו שאם הוא לא יצוטט בשמו, יש לו יכולת לומר דברים שבשמו הוא חושש לומר מסיבה כלשהי.

השר והח"כ לשעבר יוסי שריד אמר לי פעם באחת מהשיחות הרבות שקיימנו במזנון הח"כים בכנסת, כי הוא לעולם אינו משתמש בכסות הזו: "השימוש במטבע הזה לא מקובל עלי כי הוא מעיד על פחד מסוים של איש הציבור להביע את דעתו האמיתית. כשלעצמי, כל מה שיש לי לומר אני אומר בשמי, ומה שאיני רוצה לומר לא אגיד כלל".

ההצעה הזו של שריד מאוד מקובלת בעיניי, וראוי שהפוליטיקאים יאמצו אותה אל ליבם. שכן יש בשיטה הנוכחית משהו מאוד לא הגון מצד הפוליטיקאי כלפי הציבור. אם נחזור להתבטאות בעניין חידוש פעילותו של ארגון חמאס בעזה, ישאל עצמו כל אזרח מודאג - בוודאי אם הוא וילדיו הרכים חיים באחד מיישובי עוטף עזה הסמוכים כל כך למנהרות - האם עלי להתייחס ברצינות לאזהרה הזו? האם היא מתבססת על מידע מוצק או רק על הערכה? ואם יש לו מידע מוצק, מדוע גורם ביטחוני בכיר אמר בתגובה ש"אין שום מידע כזה, ולא ברור לנו על מה הגורם המדיני שצוטט מתבסס ומהיכן שאב את המידע הזה"?

יתרה מזו, יש בשימוש "גורם מדיני" בכיר גם בריחה מאחריות, משום שאיש בציבור (זולת הכתבים שהביאו את הדברים) אינו יודע בוודאות במי המדובר, ותמיד יוכל אותו פוליטיקאי לחמוק מאחריות ולטעון שלא הוא אמר אותם.

גם עמיתיי העיתונאים והפרשנים הפוליטיים והמדיניים יכולים לנקוט יוזמה ברוכה בנושא זה. עליהם להודיע לאותה אישיות שמבקשת להסתתר מאחורי הכינוי הזה כי הבקשה שלה אינה מקובלת עליהם, וכי אם יש לה מידה מינימלית של אחריות - שתאמר את הדברים בשמה או שלא תאמר אותם כלל. חוששני שחלק מעמיתיי יתקשו לעמוד בכך כי לא ירצו לוותר על ידיעה חדשותית מעניינת, אבל אין לי ספק שתגובה כזו של הכתבים תקשה על הפוליטיקאים לדבר בשתי שפות, פעם בשמם ופעם באיצטלה של "גורם מדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully