וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן מתבצר בעמדת סרבן המו"מ

זלמן שובל

9.9.2014 / 8:10

שם שהמלחמה, על פי קלאוזביץ, היא "המשך המדיניות בדרכים אחרות" - כן המדיניות היא המשך המלחמה בדרכים אחרות, ואכן צוק איתן ותוצאותיו מעמידים בפני ישראל שורה שלמה של אתגרים מדיניים. חמאס הוכה קשות - הן בתחום הצבאי והן בתחום המדיני - והעובדה שתביעותיו להקמת נמל ימי ונמל אווירי לא היו בסדר?היום מעידה על חולשת המניות המדיניות שנותרו בידיו. דבר זה יבוא לידי ביטוי בעתיד בהקשר לדרישת ישראל לפירוז הרצועה, מול התוכניות לשיקומה הכלכלי והאזרחי.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך פגישה עם מזכ"ל הליגה הערבית בקהיר, 16 ביולי 2014. AP
קרנו עלתה, והדבר פתח צוהר להיערכות חדשה. אבו מאזן/AP

צוק איתן חשף את בידודו המדיני של חמאס ברוב העולם הערבי ולמציאות זו תהיינה השלכות חיוביות אפשריות על המהלכים המדיניים והגיאופוליטיים באזורנו, לרבות הסוגיה הפלשתינית. יש מי שמנסים לקשור את הסיבות למלחמה האחרונה לכישלון המו"מ בין ישראל לאבו מאזן חרף העובדה שאין כל קשר בין הדברים; לא רק שחמאס לא היה שותף למו"מ הנ"ל אלא שמבחינתו הקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל, שאותה הוא רוצה להשמיד, כלל אינה מטרה. עם זאת, עליית קרנו של אבו מאזן מול ירידת קרנו של חמאס, ורוחות התזזית הפוליטיות והדתיות באזור - פותחות צוהר להיערכות חדשה במזרח התיכון.

ישראל מעוניינת לקדם הסדר מדיני, אך השאלה היא אם הרשות הפלשתינית בראשות אבו מאזן תחזור לסורה, או שתהיה מוכנה הפעם לגשת למו"מ בידיים נקיות? בינתיים, אף שנדמה כי אבו מאזן מאס בפיוס עם חמאס, הוא טרם התנתק ממנו ואילו "תוכנית השלום" הישנה?חדשה שלו מצביעה דווקא על המשך הטקטיקה הסרבנית והלעומתית, שנועדה להכשיל מו"מ אמיתי המושתת על פשרות הדדיות ועל הימנעות מתנאים מוקדמים. לראיה - דרישתו שקביעת הגבול העתידי בין ישראל לפלשתין תהווה את הסעיף הראשון בסדר?היום מתעלמת במתכוון מכך שנושא זה, גם על פי החלטה 242 של מועצת הביטחון, חייב להיות פועל יוצא מהסדרי הביטחון שייקבעו, ולא להפך. תביעה זו היא איתות ברור לכך שאבו מאזן חותר להכשלת המהלכים הדיפלומטיים הישירים עם ישראל כדי לפנות שוב למוסדות האו"ם השונים ולבית הדין הבינלאומי, שבהם קיימת עמדה מוטה מראש נגדנו.

פנייה כזאת למוסדות הבינלאומיים תאפשר לאבו מאזן לעקוף דיון רציני בסוגיות "הליבה", כגון "זכות השיבה", ירושלים ועוד, שלגביהן יידרשו פשרות וויתורים פלשתיניים. לארה"ב עמדה מסורתית ברורה בעניין זה: מו"מ ישיר בין הצדדים ללא תנאים מוקדמים והתנגדות לצעדים מדיניים חד?צדדיים. הכוונות הפלשתיניות אינן עולות אפוא בקנה אחד עם העמדה האמריקנית, ויש לקוות שאם וכאשר התכסיס השקוף של אבו מאזן יעלה לדיון במועצת הביטחון, וושינגטון תגיב ותפעל בנאמנות לעמדותיה.

  • עוד באותו נושא:
  • אבו מאזן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully