וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת אשכנזי: תמרור אזהרה ערכי

אלי חזן

4.9.2014 / 8:24

נשיא לשעבר מרצה את עונשו בכלא וראש ממשלה לשעבר כנראה בדרכו גם כן לשם, וכעת עומדת מדינת ישראל בפני מצב חסר תקדים: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, יחד עם נאמניו שעבדו בסביבתו. חקירת המשטרה העלתה כי סביבת אשכנזי ניסתה לשבש חקירות שהתקיימו בתוך הצבא, חלקם ניסו לשבש ביקורות של מבקר המדינה, חלק לא שמרו על סודות כיאה לקצינים במעמדם, ואחרים הדליפו מידע רגיש למי שכלל לא היו צריכים להחזיק בו, ואף נטלו לביתם מסמכים שלא היו מורשים כלל להחזיק. כמו כן, הם אספו חומר על מנת להטיל דופי בשר הביטחון דאז אהוד ברק.

הנה לנו עוד ביטוי מהותי לשינוי שעוברת המדינה: הרמטכ"ל הרביעי משה דיין עשה מעשים חמורים מאלו של אשכנזי אך אף אחד לא חשב להעמידו לדין. ישראל של ימינו מבהירה פעם אחר פעם למנהיגיה שאף אחד אינו חסין בפני החוק. ראוי להדגיש: חזקת החפות עומדת לזכותו של הרמטכ"ל ה?19. לצד זאת אל לנו לשכוח כי נוצרה אווירה בעייתית לכאורה ברמה המוסרית והאתית העולה מהתנהלותו של אשכנזי שנבעה משאיפותיו בעת היותו בלשכת הרמטכ"ל, זאת אף שנקבע כי לא היה פוטש כנגד שר הביטחון.

חשבון נפש

אחריתו של אשכנזי דוחקת את תחילתו כרמטכ"ל לקרן זווית חסרת חשיבות. שהרי, הציבור בעל הזיכרון הקצר משמיט מהזיכרון את כניסתו ללשכת הרמטכ"ל לאחר משבר מלחמת לבנון השנייה והתקוות הרבות שהוא עורר כהבטחה. על פי לא מעט מומחים, שיקם אשכנזי את צה"ל לאחר מה שנתפס ככישלון ואי מוכנות צה"ל למערכה. תרם לכך מערכון ב"ארץ נהדרת", שבו הוצג אשכנזי כגולנצ'יק הכי אותנטי המסתפק במועט והמרבה להשתמש במילה "אחינו". ואין כמו "אחינו" על מנת לשמש קונצנזוס. אך בזמן שהתדמית טופחה, ההתנהלות בלשכת הרמטכ"ל של אותם ימים מעלה שאלות ותהיות רבות שאותן תצטרך הפרקליטות לברר ואז להחליט אם להגיש כתבי אישום. הקונצנזוס הפך לשנוי במחלוקת והוא נקלע למדרון חלקלק שעלול להסתיים בפלילים.

המבצע האחרון הבליט את התיאום בין הרמטכ"ל בני גנץ, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו במאבק אל מול ישות הרשע החמאסית, תיאום שכה מתבקש במדינה דמוקרטית, במיוחד במדינה כמו ישראל הנתונה לאיומים מתמידים. הרמטכ"ל ממונה על ידי הממשלה והוא כפוף לה. אם החלטותיה אינן נראות לו הוא יכול להתפטר.

כך עשה הרמטכ"ל השני של צה"ל, יגאל ידין, אשר סירב לקחת חלק בקיצוץ תקציב צה"ל. מתקבל הרושם הבעייתי שבמקום לעסוק בענייני צה"ל וביטחון מדינת ישראל מצא אשכנזי ומצאו אנשיו זמן לעסוק בדברים שהם אינם אמורים לעסוק בהם. זאת ועוד, חיילי צה"ל והמתגייסים העתידיים אשר קוראים את המתרחש מקבלים רושם שלילי, בין שהוא נכון ובין שאינו נכון, על המערכת, והדבר מזיק לה.

איננו יודעים מה יהיה עתידו של אשכנזי, אך ההתנהלות בלשכתו מצריכה חשבון נפש והחזרת הסדר השלטוני על כנו. צה"ל הוא אחד המקומות האחרונים המקודשים במדינה, ויש לשמור עליו ככזה.

  • עוד באותו נושא:
  • פרשת הרפז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully