וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבאס: עדיף בלי שפנים בכובע

יוסי ביילין

26.8.2014 / 9:08

הראיון עם נשיא הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס, בטלוויזיה המצרית שלשום, היה כמעט משועשע. כאשר ניסה המראיין להבין מן המנהיג הפלשתיני מהו השפן שבכובעו, הבטיח לו עבאס כי אינו עומד להכריז מלחמה על ישראל, וזה היה קטע סוריאליסטי ממש, על רקע המלחמה הנמשכת בעזה שהוא עצמו מנסה לגרום להפסקתה. מנהיג אש"ף הקשיש, בניגוד למנהיגי חמאס, רואה במלחמה עם ישראל עניין מגוחך ומבהיר מראש כי השפן היחיד בכובעו הוא שפן מדיני.

אלא שבתשובה לשאלה הבאה - האם ארה"ב תוכל לקבל את הצעתו - ענה עבאס, בכנות מפתיעה, כי הוא סבור שהיא תדחה אותה. אני חייב לומר שלא הבנתי את הקטע: אם אתה רוצה שהעולם יתייחס ברצינות להצעתך, אתה חייב להציע משהו אשר להערכתך - אולי לאחר מאמצי שכנוע

אינטנסיביים - תוכל המעצמה היחידה בעולם לקבל. שהרי אם לא כן, ואם אמריקה תטיל וטו על הצעתך כאשר זו תועלה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם, יהיה ברור כי הגשת הצעה רק כדי שלא תתקבל, וכדי שתוכל להצדיק מהלך מדיני נוסף כגון חקירת ישראלים בבית הדין הפלילי הבינלאומי.
יתרה מזו, אם אתה אומר בפומבי כי אתה סבור שארה"ב לא תקבל את הצעתך, האם אתה מאמין שממשלה ישראלית תעקוף את אובאמה משמאל ותקבל הצעה שהאמריקנים דחו? יכול להיות שהרימות ידיים ושאין לך שום תקוות מממשלה זו, אבל מכיוון שאתה אחד המנהיגים הפרגמטיים ביותר בסביבה, אתה יודע שלא תוכל לקדם שום מהלך מדיני באזור בלעדיה, ולכן עדיף מהלך שישפר את המצב באופן משמעותי, ואשר גם ארה"ב וגם ישראל יוכלו לחיות איתו, במקום לרמוז בפומבי כי אין לכך סיכוי.

"צוק איתן" החזיר את עבאס חזק לתמונה, והוא ממלא תפקיד חשוב במאמץ לשים קץ לאש. גם ישראל הרשמית מבינה כיום כי היתה זו טעות לנתק מגע עימו בעקבות הקמת "ממשלת הפיוס" הפלשתינית. האינטרס הישראלי כרגע הוא להציב את כוחות הרשות הפלשתינית, הפועלים במסגרת אותה ממשלה, הן במעברים שבין ישראל לעזה והן במעברים שבין מצרים לעזה. מצד שני, ברור לחלוטין כי הרשות לא תשלוט שליטה מלאה ברצועה ולא תוכל לפרז אותה, וכי עבאס, בתבונתו, אינו מוכן לאפשר לכוחות הביטחון של חמאס דריסת רגל בגדה המערבית, לא רק בשל תגובתה הצפויה של ישראל, אלא - קודם כל - משום שברור לו כי גם ממשלת הפיוס לא הפכה את הארגון הקיצוני הזה מאויבו לאוהבו.

אין הפתעות בסיפור שלנו ואין שפנים בכובע. נקלענו למצב פוליטי שאינו מאפשר עכשיו לחזור למתווה של קרי. שיקום עזה באמצעות הרש"פ, מצד אחד, ומו"מ מדיני עם אש"ף, מצד אחר, כדי להקים מדינה פלשתינית בגבולות זמניים, הם המהלכים המעשיים היחידים כרגע.

  • עוד באותו נושא:
  • אבו מאזן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully