וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורמליזציה בשער

דן מרגלית

7.8.2014 / 8:33

הרמטכ"ל בני גנץ היה אתמול במצב רוח לירי כאשר הרחיק עד עוטף עזה ודיבר על פריחת השדות. כמה ימים קודם לכן הזכיר את הסתיו המגיח אל לוח סוף השנה והגשם והחקלאים. הוא נולד בכפר אחים ובן לאב פעיל בתנועת המושבים, ובהביעו כיסופים לנורמליזציה נשמע כמי שהאזין זה עתה ללחן של נעמי שמר על מים ושדות ומטעים וירק.

זה כל כך שונה ממה שרעם ונצפה שם בחודש האחרון, ומבטא לא רק את שאיפת האדם אלא גם את תקוותה של ישראל לרחק ממורא המראות ברצועה הסמוכה.

גנץ, כשני שותפיו הבכירים בשלישייה בנימין נתניהו ומשה (בוגי) יעלון, לא רצה בסיבוב המלחמה של יולי ועשה ככל יכולתו למונעו. הדעת נותנת כי גם חמאס לא רצה בה. בנוכלות המאפיינת את חאלד משעל ואיסמעיל הנייה הם רצו לגזול משהו בחינם. מימנו את רצח שלושה הנערים החטופים ליד חלחול וטיפטפו טילים מהרצועה לעבר עוטף עזה, אך איבדו את השליטה על המתרחש בשטח.

מדוע לא צילצל בפעמונים לנוכח המנהרות

ביסוד הדברים היתה להם "קונספציה", תפיסה והנחה, שישראל לא תעז לשלוח כוחות קרקע לרצועה. הם פירשו רצון ישראלי לעבור את הקיץ החם בנחת כקו אדום, והופתעו. אף לא אחד מהצדדים תיכנן את המלחמה. היא כמעט התגלגלה מעצמה וכפתה את המעבר משלב לשלב ללא שליטה מספקת. גנץ, שפיזר אתמול את חיילי המילואים לבתיהם, היה יכול לבטוח בעוצמת המכה שניחתה על חמאס כהרתעה יעילה לתקופה ארוכה. אך גם הוא יידרש לכמה בדיקות, כגון מדוע לא צילצל בפעמונים לנוכח המנהרות ההולכות ונחפרות אף שהתריע עליהן, ועל מה התבססה הנחתו כי חמאס מעוניין בהפסקת אש כבר בשלבים הראשונים של המערכה וקרוב לנקודת שבירה, אבל זה לא אירע אלא לאחר מכן.

הנורמליזציה שלו תהיה מלווה גם בהתדיינות עם הדרג הבכיר. הפוליטיקאים הנאבקים על מקצה שיפורים במפלגותיהם כבר טוענים כי המטכ"ל היה צמחוני מדי; לא שש ליצור מגע; רצה רק לגמור בשלום וללכת הביתה. אחרים יצביעו על כך כעל הוכחה לבגרותו ולאחריותו של המטכ"ל, שהקרינו גם על הדרג המדיני.

ביסוד הדברים ברור כי צה"ל של גנץ אינו דומה לזה של דן חלוץ במלחמת לבנון השנייה. הוא לחם היטב. נתניהו ויעלון וגנץ הגדירו לו מטרות ברורות, לא היוליות ובלתי אפשריות. הן הושגו כפי שהוגדרו.

על יסוד זה מחזירים עתה את הנורמליזציה לשארית החופש הגדול. בתי קפה ברחוב וקייטנות ושרידי טיולים ברחבי הארץ ופוליטיקה כבכל ימות השנה, ואפילו אהוד אולמרט מבצבץ מחדש בכותרות. הנורמליזציה בשער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully