וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוק איתן כלכלי: השמרנות השתלמה

חזי שטרנליכט

29.7.2014 / 9:25

כוח צה"ל בגבול הרצועה. רויטרס
חיילים בגבול רצועת עזה/רויטרס

אחרי כמה שבועות של לחימה לא פשוטה ושל מכות לתעשייה ולעסקים בעורף, אפשר לומר ששני הכוכבים הכלכליים של המבצע, הצוק הפיננסי האיתן, הם לא אחרים מאשר המטבע הישראלי ובמידה לא פחותה גם הבורסה.

בדיקה מהירה של שלושת המבצעים האחרונים ברצועת עזה - צוק איתן, עמוד ענן ועופרת יצוקה - מלמדת כי השקל וגם הבורסה שמרו על כוחם עם תום ימי הלחימה. הבורסה בדרך כלל אפילו סיימה את המבצעים בעליות שערים.

אבל מה ששונה עד כה במבצע הנוכחי, ויש לקוות שכך יישמר, הוא רמת היציבות שנרשמת כמעט לאורך כל ימי הקרבות. במבצע צוק איתן השקל התנהג ביציבות רבה כל כך עד שהתעשיינים - שרוצים שייחלש מהסיבות העסקיות שלהם - חזרו וקראו לנגידה להוריד את הריבית ל?0% רק כדי להחליש את השקל.

אחת ההפתעות שהתרחשו במבצע צוק איתן היא היציבות של הבורסה. אם במלחמת לבנון השנייה, שהחלה כהפתעה מרה לישראל עם חטיפת החיילים, נפלה הבורסה בחדות בימים הראשונים אך בתום ימי הלחימה עלתה ב?2% - במבצע צוק איתן עלתה הבורסה עד יום ראשון השבוע (כולל) בכ?2.1%. ההבדל הוא שהפעם לא היו צלילה והיסטריה (עד כה).

אז מה יכולה להיות הסיבה לעוצמתו של השקל? אני סבור שזהו הר הדולרים העצום שנמצא באמתחתו של בנק ישראל. צברנו יותר מ?80 מיליארד דולר בכספות, וזה מאפשר לשקל להתנהג בצורה מתונה יותר. מדוע צברנו סכום גדול כזה? חלק מכך בזכות כוחה של הכלכלה הישראלית וחלק לא מבוטל בשל מדיניות הבנק הפדרלי בארה"ב, שמדפיס דולרים ללא הכרה ושולח אותם לכל רחבי תבל. 17 טריליון דולר חוב יש לדוד סם, וחלק מזה מתבטא בהצפת כספים במדינות שנחשבות ליציבות ולבטוחות דוגמת קנדה, שווייץ, וכן - גם ישראל.

עד כה שמעתי הסברים מלומדים מדוע התערבות בנק ישראל ברכישות הדולרים היא שלילית למשק. אבל הנה, לדעתי, אנחנו רואים גם את הפירות החיוביים שלה. המצב ההפוך של חובות רבים היה הופך אותנו לשבירים. די אם נזכור מה קרה ליוון, שצברה חובות בלי הבחנה במשבר הכלכלי העולמי וכמה סבל עברה עד שיצאה מזה.

בדומה ליוון, גם ארה"ב של היום שבירה יותר מבעבר "הודות" לחוב העצום שצברה. והנה שותפיה עתירי הממון מנסיכות קטאר רבת המעללים יכולים להציע הצעות, אשר מוצאות, לצערנו, אוזן קשבת.

המסקנה היא שניהול מדיניות שמרנית בתקציב המדינה, שמטרתה קודם כל שמירה על גירעון נמוך, שומרת עלינו כלכלית בעת צרה. אילו היו לנו חובות גדולים יותר עקב גירעונות מנופחים ופחות כסף בכספות בנק ישראל, הבורסה היתה הרבה יותר היסטרית והשקל היה נופל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully