וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והלוחם אמר: "מבצע? בשטח יש מלחמה"

יואב לימור

24.7.2014 / 8:11

מפקד פיקוד דרום האלוף סמי תורג'מן מבקר את כוחות צה"ל בשג'עאיה. דובר צה"ל
מפקד פיקוד דרום מבקר חיילים, אתמול/דובר צה"ל

לוחם שיצא אתמול מעזה דיבר על מראות ועל תחושות שקשה לתאר במילים. אתם מדברים על מבצע, אמר, בשטח יש מלחמה. מטענים, טילי נ"ט והרבה מאוד ירי. לא בטוח להיכנס לבתים כי הם עלולים להיות ממולכדים, ולא בטוח להישאר בחוץ בגלל הצלפים. הלחימה קשה, אבל אנחנו מוגבלים. חוששים לפגוע באזרחים, וחוששים מחטיפה. דיברו איתנו הרבה לפני המבצע על האיומים, אבל שום דבר לא באמת הכין אותנו למה שציפה לנו כאן.

התחושה האותנטית הזאת שביטא הלוחם מתארת נאמנה את המצב בשטח. בסיומו של המבצע יהיה מקום לתהות על ההתנהלות הישראלית מול עזה בשנים האחרונות, אבל למי שנמצא שם כרגע זאת מלחמה, לא פחות. ישראל הרשמית אמנם מקפידה על התואר "מבצע" - בטענה שמלחמה היא אירוע שמרכז אליו את כל המשאבים הלאומיים - אבל באירוע שבו נקלעת המדינה למצור עם הפסקת הטיסות לנתב"ג, שיותר מ?5 מיליון תושבים מאוימים כבר שבועיים וחצי ברקטות, שעשרות אלפי חיילי מילואים מגויסים, ושהעלות הריאלית למשק תעמוד על מיליארדים רבים של שקלים - בהחלט אפשר לערער על ההגדרה ולתהות אם לא מדובר ב"מערכה", לכל הפחות.

במערכה הזאת, נכון לאתמול, ממשיך צה"ל להתמקד במנהרות. בראשית השבוע דיבר שר הביטחון על "יומיים?שלושה" שיידרשו להשלים את הטיפול בהן. קצין בכיר אמר אתמול שאופטימלית, זקוקה ישראל לשבוע?שבועיים. מתוך סך כל המנהרות ההתקפיות שכבר חצו את הגבול לשטח ישראל, השלים צה"ל את הטיפול בשבע מנהרות. כמה כבר נוטרלו, באחרות זה יקרה היום או מחר. המנהרות האחרות נמצאות בהישג יד; חלקן בטווח קצר - הכוחות כבר נמצאים בפירים ועתה רק נדרש לברר את התוואי המלא כדי לנטרל את המנהרה, ואחרות בטווח ידיעה: המודיעין קיים, אבל הלחימה בשטח לא איפשרה עד כה את תחילת הטיפול בהן.

המנהרה המשמעותית ביותר אותרה אתמול בסג'עייה. תחילתה בבית פלשתיני והקצה שלה בנחל עוז. מבחינת צה"ל, המשוואה ברורה: 20 חיילי גולני שנהרגו בקרב על המנהרה הזאת הצילו חיי 20 אזרחים בקיבוץ. על הדרך, איתרו הכוחות בפאתי סג'עייה מנהרה נוספת שלא היה לגביה מידע מוקדם; בצפון הרצועה איתר כוח אחר פיר בעומק של 31 מטר - שיא מקומי - שנחפר בתוך רפת, מתחת לפרות.

איתור הפירים מתברר לעיתים כחלק הקל של העבודה. רבים מהם היו ממולכדים ודרשו נטרול של מטענים קודם שהיה אפשר להיכנס אליהם. העבודה הזאת אורכת שעות, לפעמים ימים, ובסיומה נדרש צה"ל למפות את התוואי של המנהרה - מהשטח הפלשתיני עד ישראל - כדי שיוכל להשבית אותה. קודם לעזיבתם את השטח מתוכננים הכוחות להשלים את הטיפול בכל המנהרות שאיתרו; המנהרות שייוותרו יטופלו משטח ישראל.

לישראל ברור כי המנהרות (והרקטות) חייבות להיכלל בהסכם הפסקת האש עם חמאס. מנגד ברור כי הארגון לא יעמוד בהסכם, אם לא יתקיימו בעזה מנגנון פיקוח אפקטיבי והרתעה משמעותית. על כך גם ניטש הוויכוח בין מקבלי ההחלטות: האם הגענו כבר לנקודה שבה חמאס - למרות רוח הקרב והצהרות הניצחון שהוא משדר - נפגע מספיק כדי שישמור על שקט לפרק זמן משמעותי בעתיד?

התשובה לכך אינה חד?משמעית, ולכן מעבירה ישראל מסרים מקבילים (וסותרים): רשמית דן הקבינט באפשרות של הרחבת הפעולה, מעשית הובהר למתווכים הבינלאומיים שיש אצלנו יש רצון לסיים את המערכה. אלא שהטנגו הזה דורש שניים, וייתכן שכמו לפני שבוע בדיוק - בפיגוע המנהרה ליד סופה שהוביל למבצע הקרקעי - יטרוף חמאס שוב את הקלפים ויוביל את ישראל למצב שבו היא נאלצת, בניגוד לכוונתה המוצהרת, להעמיק עוד את המבצע בעזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully