וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב שנחסך מהלך יבשתי

דן מרגלית

15.7.2014 / 8:22

אתמול בשעת ערב מוקדמת הציע לי מקור יודע דבר להמתין עם הכתיבה. ייתכן כי ההודעה על הפסקת אש היא עניין של שלוש שעות, נקב, ואולי תצוף רק בעוד כמה ימים. הכל נזיל ובלתי ודאי.

עתה ברור כי ידע, שמתנהלים מגעים מרחיקי לכת על דעת בנימין נתניהו ומשה (בוגי) יעלון, וכמה משרי הקבינט חשו כי התפנית במבצע "צוק איתן" כבר מתרחשת.

עדיין הדברים אינם יצוקים בצוק. אין ביטחון לאן יתגלגלו תחת תיווך מצרי (רצוי). השר לשעבר, איש המודיעין רפי איתן, סיפר אמש על שיחות עם בכירים בקהיר המעוניינים להשיב למצרים את השליטה ברצועת עזה. לטובתה, למען ישראל, ובניגוד לרצונו של חמאס. רק שזה מחייב מהלך מורכב בזירה הבינלאומית.

בדקות אלה מצוי מידע דליל. רק פרטים מתמונה כוללת על מצב המשא ומתן בלי לדעת מה סוכם כבר - אם בכלל - מאחורי הקלעים. לפיכך, על יסוד מידע חלקי מאוד, במה שתואם את ההגדרה "אמת לשעתה" בלבד, ניתן לקבוע רק עמדה ראשונית כלפי הצעד החפוז והמפתיע המוכיח כי אכן חמאס ספג מידי צה"ל מכה קשה, אולי אפילו במשהו אנושה.
הכל תלוי בנקודת המבט של המתבונן. כמי שמלכתחילה היה בדעה כי ראוי לחסוך מישראל מהלך יבשתי מורכב, שיעלה בקורבנות רבים; וכמי שסבור גם עתה כי אין בכוחה של ישראל להפיל את שלטון חמאס אלא אם כן תהיה חלק (בשורה האחורית) של קואליציה אזורית שבה חברות מצרים, ירדן וסעודיה; וכמי שהעריך כי ביסודו של דבר מדובר ב"ניהול משברים" ולא בפתרון הבעיה - יש לי סיבה לברך על הפסקת האש העומדת להיכנס לתוקף הבוקר ב?09:00. רק תמימים חשבו כי ניתן יהיה להשיג את כל משאלות הלב.

ישראל היא דמוקרטיה עם תוקעי סכינים בגבה מבית

אך לא בתנאים הקיימים. מפני שהפסקת אש בלי הסכם בסיסי תהפוך את המשא ומתן בין ישראל לבין חמאס בחסות מצרים לפרק ב' של התנהלות הדיונים בין העולם הנאור לבין איראן. במילים אחרות, צפויה סחבת מצד הגורם החלש. אחרי ששיגר כמעט אלף רקטות לעבר ישראל אך עתה אינו יכול עוד לעמוד במהלומותיה המאיימות על שלטונו בעזה, יחוש חמאס הקלה שהאש תיפסק, והוא יוכל לנהל משא ומתן על העתיד בתנאי רווחה, במותרות של המלונות בקהיר.

לעומתו ישראל היא דמוקרטיה עם תוקעי סכינים בגבה מבית, ואם המשא ומתן יעלה על שרטון כפי שנהוג בהתדיינות עם סחטנים מהזן של חמאס - היא לא תהיה ראשונה לחדש את הירי. יש תנאי יסוד למיצוב תמונת היחסים כתום הלחימה שיש לקבוע תחת אש. ישראל הציעה "שקט תמורת שקט", אבל לא במצב הנוכחי שבו חמאס מוכה ומובס, וניתן לתקן לפחות חלק מן האנומליה של החיים בקו הגבול שבין הרצועה לבין יישובי הנגב המערבי.

משא ומתן מעשי ומהיר לתוצאה לא אופטימלית? כן. צה"ל ינצור את האש ללא התחייבות בסיסית של חמאס לתנאיו? ראוי לא להסכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully