וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלמה, עוד לא מלחמה

8.7.2014 / 9:30

ישראל וחמאס נכנסו לסחרור המוכר של הסלמה, שהיה נדמה אמש כבלתי נמנע. המצרים אמנם השקיעו מאמץ ניכר בניסיונות להרגיע את הצדדים, אבל המעשים בשטח שידרו אחרת: עלייה חדה בהיקף השיגורים מהרצועה, ועלייה מקבילה בהיקף התקיפות של חיל האוויר.

הפרשנים והמומחים חלוקים בדעתם מה הוביל את חמאס להסלמה. נדמה שמדובר בשילוב של מצוקה אסטרטגית (בידוד בינלאומי והמצור המצרי), פוליטית (הקשיים בתפקודה של ממשלת האחדות ואי?תשלום המשכורות לעשרות אלפי עובדי המגזר הציבורי בעזה), מבצעית (כישלון חטיפת הנערים והפגיעה הקשה בתשתיות הארגון בגדה) ואולי גם אישית (מחלוקות בין הזרוע המדינית לצבאית ברצועה).

אולם מעל הכל, מה ששבר מבחינת הארגון את הכלים אתמול היה אירוע אחר: פיצוץ מנהרה בדרום הרצועה. מדובר במנהרה התקפית שנחפרה לאורך זמן, עם פתח יציאה בצד הישראלי שדרכו היו אמורים לעבור מחבלים לפיגוע מיקוח או חטיפה. מחשש שבהסלמה הנוכחית ישתמש חמאס במנהרה בטווח הזמן המיידי, תקפה אותה ישראל במוצאי השבת מהאוויר ופגעה בה חלקית. ביום ראשון בלילה נכנסו אנשי חמאס למנהרה, ייתכן שלצורך אומדן הנזק ואפשר שכדי למלכד אותה למקרה שצה"ל יחליט לבצע בה סריקות. במהלך הפעילות הזאת התפוצצו מטעני חבלה שהיו איתם ושבעה אנשי חמאס נהרגו.

המכה הזאת, שהתווספה לכישלונות בזירות האחרות, הוציאה את חמאס להתקף ירי, שכלל שיגורים נרחבים לשלל גזרות. בשונה מהירי של שלושת השבועות האחרונים, הפעם הוביל חמאס את המתקפה בגלוי, ואף עודד פעילים של ארגונים אחרים לנהוג כמותו. בתגובה החליט הקבינט על פעולה מדורגת: ככל שחמאס יגביר את פעילותו, כך גם צה"ל - בהיקף המטרות ובאיכותן. בשלב זה נמנעה ישראל במכוון מפגיעה בבכירים פלשתינים כדי לא להסלים עוד יותר את הלחימה, אם כי גם מדרגה כזאת תיתכן בהינתן הרחבה נוספת של הירי מהצד הפלשתיני.

נכון לאמש סל התגובות הישראלי לא כלל פעולה קרקעית ברצועה. היקף חיילי המילואים שגויסו מצומצם, ואינו כולל מסגרות גדולות אלא תגבורי כוח?אדם למיפקדות (בעיקר לעורף) ולמערכי חיל האוויר (בעיקר לכיפת ברזל). סביר אמנם שבימים הקרובים יציג צה"ל תמונות של טנקים מתמרנים סביב הרצועה - חלק מכוחות השריון והחי"ר שנצברו סביבה - אולם הדבר ייעשה בעיקר כדי לאיים ולהרתיע.

מגעים עקיפים

למרות הזעם הציבורי והפוליטי והדרישה הנרחבת לתגובה, אין כרגע כוונה בישראל לצאת למבצע נרחב בעזה. ראיה לכך היא המשך המגעים העקיפים בתיווך מצרי, שנועדו לנסות להשיג רגיעה למרות הכל. כרגע זה נראה חסר סיכוי, והמאמץ העיקרי הוא במניעת התרחבות מעגל הלחימה מעבר לקו 40 קילומטר: חמאס נשמר בינתיים לא לשגר רקטות לגוש דן, אולם הדבר עשוי להשתנות במקרה של היקף נפגעים גבוה ברצועה בשל תקיפות חיל האוויר. גם לנפגעים בצד הישראלי עלולה להיות השפעה משמעותית על תהליך קבלת ההחלטות של הממשלה ועל מרחב התמרון של צה"ל, ולכן יצאו אתמול פיקוד העורף והרשויות בקריאה לאזרחים למלא בדקדקנות אחר הנחיות המיגון (שמצילות חיים), ובמקביל הושלמה פריסת סוללות כיפת ברזל שאמורות לצמצם את האיום על העורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully