וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי לא ייפסק בן רגע, צריך "מרחק בלימה"

7.7.2014 / 8:05

תחושה אמש היתה שאנחנו קרובים לסיום סבב הלחימה הנוכחי בדרום. למרות המשך הירי הפלסטיני ותקיפות התגובה הישראליות, המסרים ששידרו שני הצדדים היו ברורים: לא להסלמה, כן לרגיעה.

דברים ברוח זו נאמרו גם בשיחות העקיפות שניהלו ישראל וחמאס, בתיווך מצרי. חמאס הבהיר בהן בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים, כי אין לו רצון כרגע בהסלמה. הזרוע הצבאית של הארגון אמנם פעלה בימים האחרונים בניגוד לדירקטיבה הזאת בשטח, אבל אתמול גם היא כבר יישרה עימה קו. הארגון לא היה שותף לאף אחד מהמקרים שבהם שוגרו אתמול רקטות ופצמ"רים לשטח ישראל, והנהגתו נשבעה כי היא פועלת להרגיע גם את הארגונים הסוררים שהיו אחראים לירי.

גם לכוונות הישראליות לא צריך היה פרשנות עומק. לכאורה המסרים שהועברו לעזה היו תקיפים - דובר בהם מפורשות על כך שהמשך הירי מעזה יוביל להגברת התקיפות בעזה - אבל די היה לשמוע את נתניהו מדבר על "אחריות" ואת צה"ל בורר מטרות בקפידה ונמנע באדיקות מכל אפשרות של נפגעים בעזה (בדגש על אנשי חמאס), כדי להבין שישראל מעוניינת ברגיעה.

היממות הקרובות יקבעו אם זה גם יקרה. עד הפסקת הירי יש "מרחק בלימה", שבמהלכו יבוצעו עדיין שיגורים לישראל. נכון לאתמול, מרבית הרקטות והמרגמות שנורו היו לא יעילות ונחתו בשטחים פתוחים, אבל הסטטיסטיקה עלולה להשתנות חלילה בכל רגע, ולהוביל את ישראל לתגובה שממנה היא מבקשת להימנע. את התרחיש הזה מנסים כעת למנוע המצרים, שבתיווכם אמורים הצדדים לחזור למצב ששרר ברצועה ערב חטיפת שלושת הנערים: הפלסטינים לא יורים וישראל לא תוקפת. בקשת חמאס להוסיף להסדר הזה עוד כמה תנאים - פתיחת מעבר רפיח והעברת כספים לתשלום משכורות - נענתה בשלילה וירדה מהפרק.

הדאגה מהנעשה בעזה, שהעסיקה את צה"ל ביממות האחרונות, התחלפה אתמול שוב בדאגה למה שיקרה ביהודה ושומרון. על רקע פענוח רצח הנער בשועפט קיים חשש כי גם פלסטינים בגדה יצטרפו למהומות; בפיקוד המרכז אמנם אמרו אמש כי "המצב בשליטה", אולם גורם בכיר הודה כי "עם כזאת כמות של אדי דלק באוויר, לא צריך הרבה כדי שהכל יתפוצץ".
בניסיון למנוע זאת הידק צה"ל עוד יותר את התיאום האזרחי והביטחוני עם המנגנונים הפלסטיניים. בשיחות בלתי רשמיות אף התחייבה ישראל לפעול בתקיפות נגד רוצחי הנערים, ובמערכת הביטחון נשמעו אתמול קולות ברורים התומכים בהריסת בתיהם (בכפוף להרשעתם במשפט).

ההערכה היא שמהלך כזה יתרום להרגעת הרוחות בקרב ערביי ישראל ובגדה, משום שהוא יבהיר כי ישראל נוקטת פעולות חסרות תקדים גם נגד מחבלים היוצאים מקרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully