וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין במערכה של חייו

בועז ביסמוט

16.4.2014 / 6:34

בעוד פחות מחודשיים ייערכו הבחירות לנשיאות אוקראינה, אבל דומה כי עתיד הגדולה מבין מדינות אירופה תלוי דווקא בגורל השטח המזרחי שלה. מאז סיפוח חצי האי קרים דה פקטו, מאיים הקרמלין לספח גם את מזרח אוקראינה, שטח עתיר מחצבים שבו מתגוררים רבע מ?45 מיליון אזרחי אוקראינה.

אלא שרוסיה, היודעת כי בקרב תושבי המזרח התמיכה בהצטרפות לרוסיה נמוכה יותר מזו שהיתה בקרים, מהמרת על יצירת כאוס במזרח, דבר שבהמשך יקל מבחינתה את בליעת המזרח ועיכולו. במוסקבה מקווים שהכאוס שייגרם יביא באותה הזדמנות להישג נוסף: דחיית הבחירות, שאמורות להשיב את החוק והסדר לאוקראינה. שהרי איך אפשר לקיים בחירות במהלך מלחמת אזרחים?

ולדימיר פוטין מנהל בעצמו את המערכה האוקראינית, שהופכת להיות מבחינתו המערכה של חייו: נשיא רוסיה מאמין כי הדרך להשבת רוסיה למעמד של מעצמת על עוברת באוקראינה. סביר להניח שאם יצליח לממש את שאיפתו, לא יעצור שם. אלא שחצי האי קרים היה התחנה הראשונה, ואין ספק שהקלות הבלתי נסבלת של הסיפוח הגבירה את תיאבונו. חוץ מהחרפת הסנקציות הכלכליות וביטול האשרות לבכירים רוסים, אין למערב, נטול ההנהגה, הרבה אופציות נוספות נגד רוסיה.

הנשיא הזמני של אוקראינה, טורצ'ינוב, הורה אתמול על תחילת "מבצע נגד הטרור" במזרח המדינה. בקייב הסבירו כי המבצע "ייעשה בשלבים" ובאופן אחראי". בבירת אוקראינה יודעים היטב כי נפגעים רבים הם בדיוק התסריט שמתאים לרוסים: מוסקבה רוצה דם במזרח, ובגלל זה גם הפיצה אתמול כי עד 11 בני אדם נהרגו בהשתלטות צבא אוקראינה על בסיס חיל האוויר בקרמטורסק שבמחוז דונייצק. הממשלה הזמנית באוקראינה נמצאת במלכוד, וכפי שניסח זאת פרשן ה"טלגרף", דיוויד בלייר: אם קייב תגיב באלימות יתר אשר תוביל לנפגעים רבים מהמחנה הפרו?רוסי, היא תזמין בכך התערבות צבאית של רוסיה, שתטען כי היא פועלת למען הגנה על אזרחיה. אבל אם קייב תהסס ותאחר להגיב, אז תצליח מוסקבה להביא להגברת פעילות המיליציות הפרו?רוסיות במזרח וגם תסריט זה יוביל לתוצאה דומה: השתלטות רוסית דה פקטו על מזרח אוקראינה.

אין ספק שהמשבר באוקראינה יכול להוביל למשבר בינלאומי גדול. למעשה, זוהי הפעם הראשונה מאז סיום המלחמה הקרה ששטח של מדינה אירופית אחת נבלע על ידי שכנתה.

גם המערב במלכוד: מצד אחד, הוא רוצה להעניש את רוסיה, וגם להרתיע, ומצד אחר הוא מעוניין לשמור על יחסים טובים עם מוסקבה למען העתיד ולמען פתרונם המוצלח של סכסוכים נוספים (סוריה, איראן).

איך עושים זאת? לא ברור. בינתיים יש העמלים על נוסחה, שבה אוקראינה תוותר דה?יורה על קרים ורוסיה תוותר על אוקראינה. על פי יחסי הכוחות היום והתנהלותו של פוטין מול אובאמה, אין סיכוי שזה יקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully