וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרושה: תגובה תקיפה יותר

דן מרגלית

9.4.2014 / 11:00

בעת מילוי תפקידו אין חייל צה"ל רשאי לציית לאדם שיצווה עליו "לזוז" או "לנוע", לבד ממפקדו. לא בתחומה הריבוני של ישראל ולא בשטחי יהודה ושומרון, שישראל מחזיקה בהם מאז הפרו הפלשתינים את התחייבותם לחדול ממעשי טרור.

לא רק פלשתיני אינו מוסמך להורות לו מה לעשות, אלא גם ישראלי לכל דבר.

כלל ערכי זה התנפץ אתמול במוצב שהוקם לגונן על היישוב יצהר כאשר 50 צעירי "שבאב" יהודים ניטרלו את החיילים ועשו שמות במתקני הצבא וברכושו.

אם המפקד המקומי אינו מבין כלל זה, כי אז יש להעבירו מתפקידו או לעשות כן לממונה עליו, שלא הנחיל חובה כה ברורה ומובנת מאליה לקצין הזוטר וללוחמיו.

לחיילים היו זרנוקי מים. גם אמצעי קשר להזעיק תגבורת. היה עליהם להדוף את המתפרעים ולעצור את מי שנחוץ בלי לגרום לאובדן חיים. עליהם לחתור לתוצאה כזאת גם כשהפלשתינים מתפרעים. להימנע מירי בכדורי עופרת כל עוד הדבר אפשרי. אלא שאז הדילמה סבוכה. לא כמו בעימות עם יהודים, החיילים חוששים שמא הפלשתינים מתכוונים לפגוע בהם, ו"הקם להרגך - השכם להרגו".

זה הבדל משמעותי, אבל השוני היחיד בין פורעי חוק יהודים לבין פלשתינים. מכל שאר ההיבטים, חייב המפקד המקומי לדעת כי עליו למנוע מהמתפרעים לבצע את זממם ללא הבדל דת, גזע ומין. עליו גם להפעיל את כלי הירי הרך ביותר העומד לרשותו, בתנאי שבכוחו להחזיר את הסדר על כנו. הדבר לא נעשה ביצהר.

ביישוב בעייתי זה היה צה"ל צריך להיערך טוב יותר. דווקא מפני שקדמו לתקרית שני אירועים אלימים, מן הראוי היה לעבות את הנוכחות במקום ולמסור את הפיקוד עליה בידי קצין בכיר עד יעבור זעם.

יהיה מי שיציע פתרון קל, שצה"ל יסתלק מן המקום. זו אפשרות קיימת, אך גרועה. ישראל רוצה להגן ככל האפשר על חיי אזרחיה המתגוררים ביצהר והסתלקותה עלולה לסכנם, וכן אינה רוצה לפתוח את ציר התנועה למעשי תג מחיר ביישובי הפלשתיניים הסמוכים. לכן אופציה זאת רעה.

צה"ל חייב להישאר במקומו ולפעול כפי שמצפים ממנו, ולא לברוח או לנהוג בהסתר פנים.

מצער ומדאיג שהנהגת המתנחלים מסתפקת בגינוי התפרעויות כאלה ברמה של יציאה ידי חובה. חבל גם ששופטי כפר סבא וירושלים אינם מבינים זאת ומשחררים לבתיהם ביד קלה את החשודים בפורענות, במקום להחזיקם בתא המעצר עד לסיום חקירתם. כל עוד הם זוכים ליחס סלחני, הבטחותיו של השר יצחק אהרונוביץ' להרשיע את העבריינים הן מילים, מילים, מילים.

מכל מקום, אם משה (בוגי) יעלון ובני גנץ יתעוררו במועד ויעמדו על דעתם, תדע כל אם עברייה כי בנה החייל ממלא את תפקידו ואינו נס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully