וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הקריסה - גבוה ממחיר העיסקה

יואב לימור

3.4.2014 / 8:05

ההערכה שרווחה אמש בצה"ל ובשב"כ היתה שלמרות המשבר במו"מ, לפלשתינים אין כרגע אינטרס לשבור את הכלים ולהפסיק את המו"מ המדיני. מסרים ברוח זו הועברו אתמול גם במגעים בין גורמי ביטחון משני הצדדים. על פי ההערכות האלה, אבו מאזן נלחץ בימים האחרונים בידי הצמרת הפלשתינית - בראשות גורמים בוועד הפועל באש"ף - שדרשו ממנו לנקוט קו תקיף בהרבה כלפי ישראל. זאת עקב מה שהפלשתינים זיהו כ"שעת כושר" לחלץ ויתורים, על רקע מה שנתפס ברמאללה כמצוקה ישראלית שנובעת מחשש מהתוצאות האפשריות של קריסת התהליך המדיני.

אבו מאזן חותם על מסמכי ההצטרפות לארגונים הבינלאומיים. רמאללה, 1 באפריל 2014. רויטרס
נלחץ בידי הצמרת הפלסטינית. אבו מאזן, שלשום ברמאללה/רויטרס

את עיקר הלחץ מפעילה הרשות בסוגיית האסירים, שנמצאת בקונצנזוס ברחוב הפלשתיני. אם אכן תושג הסכמה בנושא, ירשום לעצמו אבו מאזן הישג כפול: גם השלמת שחרורם של הרוצחים מהתקופה שקדמה להסכם אוסלו, לרבות ערבים ישראלים (הישג שאפילו יאסר ערפאת לא הצליח לחלץ), וגם שחרור של מאות אסירים נוספים, שיקנה לו נקודות זכות בדעת הקהל הפלשתינית.

מערכת הביטחון כבר נערכת לגבש את רשימת המשוחררים, שתכלול בעיקר צעירים ונשים שנותרה להם תקופת מאסר של פחות משנה. גורמי ביטחון הבהירו אמש כי מידת מסוכנותם של המשוחררים תהיה "שולית", וכי העניין הביטחוני בשחרורם "זניח לגמרי".

בצה"ל ובשב"כ נזהרים ממתן פומבי להערכות האלה מחשש שהדבר ייתפס כהתערבות בוויכוח פוליטי, אבל מאחורי הקלעים קיים קונצנזוס מלא בין כלל בכירי הארגונים כי ההשלכות האפשריות של קריסת המו"מ על האינטרסים הביטחוניים של ישראל יהיו גדולות בהרבה מהמחיר שתידרש ישראל לשלם על הארכתו בתקופה נוספת.

החשש המיידי הוא כמובן מנתק ביטחוני מול הפלשתינים ובהמשך לכך מעלייה בהיקף האלימות בגדה, ובמעגלים הרחבים יותר - מפגיעה בלגיטימציה של ישראל עד כדי פעולות שיגבילו את יכולתה לפעול. גורם בכיר סיכם זאת כך: "כרגע הסיפור הוא מדיני?פוליטי. אם העסק חלילה יקרוס, ההשלכות יהיו בעיקרן ביטחוניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully