וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לחלשים מגיע ייצוג

מתי שמואלוף

15.7.2012 / 9:46

תקנות חדשות שנכנסו לתוקפן יטילו מעתה את חובת תשלום האגרה על ייצוג בידי סניגורים על הנאשמים, בהתאם לסוג התיק ולבית המשפט שבו הוא נידון. במילים אחרות, הסניגוריה הציבורית החינמית, אותה זכות ייצוג לאוכלוסיות מוחלשות ולחסרי קול, אינה עוד בחינם. המדינה תתנער מאותם אנשים שהיא הבטיחה לייצג באמצעות ההליך הדמוקרטי. הייצוג בהליכי מעצר, בוועדות השחרורים ובעתירות האסירים ימשיך להיות בחינם.

הסניגוריה הציבורית היא אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה ומממשת את הזכות להגנה משפטית של כל אדם באשר הוא. עו"ד קנת מן הוא שהגה ויזם בשנת 1996 את חוק הסניגוריה הציבורית. מן אף עמד בראשה במשך שש שנים. התקנות החדשות מטילות חובת תשלום אגרה על המיוצגים על ידי הסניגוריה הציבורית. סכום האגרה נע בין 300 ל-1,200 שקלים, בהתאם לסוג התיק ולבית המשפט שבו הוא נידון. סכומים אלו יגרמו להחלשת כוחו המשפטי של המעמד הנמוך בישראל. החזקים מתחזקים, והחלשים נחלשים. בינתיים לא שמענו את קולות המחאה החברתית בנושא, בעיקר מכיוון שהמהלך לא זכה לחשיפה ציבורית רחבה.

לכאורה, מסביר לנו הסניגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר כי "נאשמים ומערערים שלא ישלמו את האגרה ימשיכו להיות מיוצגים, והדיונים בבתי המשפט יתקיימו במועדם". עם זאת, החובות (על התשלומים שלא שולמו) יועברו למרכז לגביית אגרות וימשיכו להתגלגל על גבו של המיוצג. המהלך של ביטול הסניגוריה הציבורית אמור להכניס לקופתה של הסניגוריה כ-10 מיליון שקלים בשנה, אך אין כאן מדיניות ניאו-ליברלית או חיסכון וצנע, אלא אטימות לב שנעשית באופן ציבורי.

יד אחת מפריטה, יד אחרת מגדילה משכורות

אחד הכלים הציבוריים החשובים ביותר בישראל התממש עד היום בצורת הסניגוריה שהעניקה הממשלה לתושביה. כעת יש רצון עז לקצץ את כל ההוצאות הציבוריות המקנות לציבור החלש שירות בחינם. לציבור שאינו בקי בתקציבים נותר להאמין לממשלה, שגורסת כי יש משבר כלכלי, והוא אף בולע בלית ברירה את גלולת הפגיעה באוכלוסיות המוחלשות, שכעת אינן ראויות לייצוג משפטי חינם. גורם כלכלי וחברתי אחר, למשל עמותות משפטיות, יצטרך לקחת מעתה על גבו את ייצוג האנשים הפשוטים. זהו עוד תהליך של הפרטת הסוציאליות בישראל, לאחר התרבות בתי התמחוי ועמותות הצדקה שפשטו בארצנו כתחליף למענה סוציאלי ממשלתי.
רק לאחרונה הודיעה ממשלת ישראל כי תרכוש עשרות מכוניות ב.מ.וו 528 יוקרתיות לשימוש שרים, שופטי בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה ואישים בכירים נוספים.

המחירון הבסיסי של ב.מ.וו 528 הוא כ-400 אלף שקלים, והיא היקרה מבין המכוניות שהוצעו למדינה. הממשלה, כך נראה, עומדת לבזבז הרבה יותר מ-10 מיליון השקלים שתחסוך על גבם של החלשים עם אגרת הסניגוריה הציבורית. יד אחת מפריטה, מקצצת ומתנערת מהשירותים החברתיים ומעבירה אותם לידיים פרטיות, והיד האחרת מגדילה את משכורות השרים, משדרגת את המכוניות שלהם ומתעלמת מכל הצהרות הבכירים בממשלה על משבר ועל הצורך בצמצום הוצאות ציבוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully