וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחבורה בשבת: חברתי, מוסרי ויעיל

מתי שמואלוף

22.2.2012 / 11:47

כולם מדברים על סטטוס קוו, אבל אף אחד לא מדבר על צדק ולכן יש לברך על האישור של מועצת תל אביב-יפו להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. בתל אביב יש מוניות שירות (קווים 4 ו-5) שמעלות את המחיר בשבת. אם יש מוניות שירות שפועלות בתוך תל אביב בסופי השבוע, כל הטיעון על סטטוס קוו אינו באמת קשור למציאות. כי במציאות יש תחבורה ציבורית, אך היא פרטית ולא קשורה למדינה.

המדינה ממילא לא נעצרת בשבת, ולכן הטענות נגד תחבורה ציבורית בשבת אינן עומדות במבחן המציאות. שהרי יש תשתיות שלמות שפועלות בשבת: שירותי החירום, החשמל, המים, בתי חולים, מד"א, מכבי אש, משטרה, צה"ל.

אשר על כן צודק חבר הכנסת ניצן הורוביץ, שמעלה את השאלה כיצד כל המערכת פועלת בשבת ודווקא התחבורה הפכה לסוגיה שנויה כל כך במחלוקת.

בחיפה, עיר הולדתי, יש תחבורה ציבורית בשבת מאז קום המדינה. וגם בחיפה יש שכונות דתיות וערביות. מה קורה שם בחיפה? ובכן, אלו ששומרים שבת מתעלמים מהאוטובוסים, ואלו שנוסעים בהם אינם דורשים מאיש לחלל את השבת. להפך. איש באמונתו יחיה. בחיפה מאפשרים מרחב ציבורי שבו אפשר לבחור את דרכך בחיים. הבחירה נמצאת בידי כל אדם, לפי אמונתו.

פשוט מאוד: במקום להחליט בשביל כל האנשים נגד תחבורה ציבורית, אנו משאירים את הבחירה בידי האזרחים.

הסטטוס קוו הוא צביעות

בכלל, בהקשר של תחבורה ציבורית בשבת הגיע הזמן שנסיר את הצביעות, את מעטה השקר, מעל מה שאנו מכנים "סטטוס קוו".

מדוע צביעות? מפני שיש בישראל אוכלוסיות מגוונות שלא שומרות שבת וזקוקות לתחבורה ציבורית, ויש את רוב האזרחים שנוסעים חופשי באוטו הפרטי. זה לא שאנשים לא נוסעים בשבת ממילא. יתרה מזו, תחבורה ציבורית מפחיתה את זיהום האוויר ולכן נסיעה בה גם מסייעת לשמירה על איכות הסביבה וגם תורמת לאוכלוסיות מוחלשות, ואינה כופה את עצמה על איש. איך אפשר להתנגד להצעה כזו - נשגב מבינתי.

ואולם מוקדם לשמוח. החלטת מועצת העיר בתל אביב זקוקה עדיין לאישור ועדות ההנהלה העירוניות וגם לאישור משרד התחבורה. מניסיוננו ומהיכרותנו את המערכת הפוליטית, נקווה שהמהלך לא יטורפד.

למרבה הצער, הסיכויים שהמהלך לא ייצא אל הפועל גבוהים. הבלוגר לענייני תחבורה יואב לרמן לא מאמין שההחלטה לאישור תחבורה ציבורית בשבת תעבור. לטענתו, עצם המעבר של הצעת החוק לאישור ועדת ההנהלה העירונית הוא סימן רע. לרמן מביא את ההסכם הקואליציוני בין סיעתו של רון חולדאי לסיעות הדתיים, ולפיו חולדאי מתחייב כי "הנהלת העירייה לא תסבסד ולא תהיה מעורבת במישרין ובעקיפין בשירותי ההסעות לים או לכל מקום אחר בשבתות ובחגי ישראל". בלי קשר להליך הפרוצדורלי, חבל שכבר נשמעים קולות פוליטיים המתנגדים להתיר נסיעה בשבת. בינתיים, כשתשמעו אותם יוצאים נגד הנסיעה בשבת, דעו שהם עושים עליכם הון פוליטי ולא באמת קשורים למציאות בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully