וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך השגויה של ממשל אובמה

איזי ליבלר

8.12.2011 / 8:18

כמה אירוני כי בזמן שהנשיא אובמה מנסה לצייר את עצמו כידיד של ישראל, בעוד הוא מגייס כספים מתורמים יהודים לקמפיין שלו, שני חברים בכירים בנבחרת שלו מספקים תובנות מצמררות בנוגע למה שצפוי לישראל אם הממשל הנוכחי יזכה לקדנציה נוספת.

לאחר ששב והצהיר בתחילת השבוע כי לארצות הברית יש "מחויבות בלתי ניתנת לערעור לביטחונה של ישראל", הצהיר שר ההגנה ליאון פאנטה בגסות כי הגיע הזמן שישראל "תשוב לשולחן המשא ומתן, לעזאזל". הוא התעלם מן העובדה כי אפילו לאחר הקפאת הבנייה בת עשרת החודשים בהתנחלויות, הפלסטינים סירבו ליטול חלק במשא ומתן ישיר עם ישראל. הוא חזר על המנטרה המטופשת, שלפיה ישראל אחראית "באופן חלקי" לבידודה הדיפלומטי. הוא דרש מישראל לנקוט צעדים נועזים נוספים כדי להתגבר על העימות עם הפלסטינים, כלומר - עליה לבצע לדעתו ויתורים חד-צדדיים נוספים. פאנטה אף דרש כי ישראל "תושיט יד לשיקום יחסיה עם אלו החולקים עימה אינטרס ליציבות אזורית", ובהקשר זה ציין ספציפית את טורקיה ומצרים.

כאן הוא שכח לציין את מאמציה יוצאי הדופן של ישראל לשימור יחסים תקינים עם מצרים, אשר עוברת כעת תהליך של השתלטות מצד קבוצות ג'יהאדיסטיות, וכן את העובדה שטורקיה של ארדואן היא כיום בעלת ברית של חמאס.

באותו הנאום הזהיר פאנטה את ישראל כי אם תפעל באופן עצמאי בנוגע לאירן, היא תציב את ארצות הברית בעמדה שאין לקנא בה, תגבה מחיר כבד של חיי אדם ותוביל לתוהו ובוהו כלכלי גלובלי. כפי שהבחין סגן היועץ לביטחון לאומי לשעבר, אליוט אברמס, פאנטה הקל את חששותיה של אירן בכך שביטל למעשה את הצהרותיה ארוכות הטווח של ארצות הברית, שלפיהן "כל האפשרויות נמצאות על השולחן" כדי לרסן את האיום הגרעיני.

תזמון בעייתי של ההתבטאויות

הדברים חשובים להבנת אובמה כיוון ששר הגנה לא ישחרר הצהרות שכאלו ללא גיבוי מצד נשיאו. לאחר נאומו של פאנטה דיברה מזכירת המדינה הילרי קלינטון, וביקרה בחריפות את הצעת החוק המגבילה מימון זר של ארגונים לא ממשלתיים. בעוד הנושא עורר מחלוקת בישראל, התערבותה של מזכירת המדינה בדיון ציבורי שכזה ומתיחת הביקורת על ממשלה בעלת ברית הן חסרות תקדים. מטרידות יותר היו הערותיה של קלינטון בנוגע למספר הזניח של החיילים הישראלים שהולכו שולל וביקשו להחרים אירועים שבהם משתתפות נשים כזמרות. נושא זה, וכן האופן המסורבל שבו הוא טופל בידי הצבא, הטרידו את מנוחתם של ישראלים רבים. אך מדוע שמזכירת המדינה, אשר לא אומרת דבר על זכויותיהן של נשים בערב הסעודית ובמדינות ערביות נוספות, תתערב בנושא?

ועוד נקודה. שגרירה היהודי של ארצות הברית בבלגיה, הווארד גוטמן, אשר מונה לתפקיד לאחר תפקידו כמגייס כספים מרכזי עבור אובמה, אמר לאחרונה כי "יש להבחין בין האנטישמיות המסורתית, שאותה יש לגנות, לבין השנאה המוסלמית ליהודים, הנובעת מהעימות המתמשך בין ישראל לפלסטינים". הרמיזה ברורה: אנטישמיות מוסלמית היא תוצר לוואי של חוסר נכונותה לפשרות של ישראל במזרח התיכון, ולכן ניתנת להבנה. ומה עושה אובמה? מגן על שגרירו.

ההתבטאויות מסמנות כי אף שהיא נהנית מדעת קהל ציבורית אוהדת ומתמיכת הקונגרס, ישראל מוסיפה להתייצב מול ממשל אמריקני עוין.

תזמונן של התבטאויות אלה בעייתי, שכן הן באו בד בבד עם פרסום תוצאות הבחירות במצרים, אשר אישרו כי האחים המוסלמים, בשילוב עם הסלפים הקיצוניים עוד יותר, זכו ב-60 אחוזים מהקולות, ובכך שיקפו את הגל האיסלאמי הרדיקלי השוטף את צפון אפריקה כולה וכן את מדינות ערב. אין ספק כי הגיע הזמן שממשל אובמה יכיר בעובדה שמדיניות הפייסנות שלו הובילה לתוצאות ההרסניות במזרח התיכון. במקום לשאוף לרכך את האיסלמיסטים באמצעות ביקורת על ישראל, עליהם להתארגן למאבק ארוך נגד האיסלמים הפנאטים שהורגלו להאמין כי הדרכים הטובות להשגת מטרותיהם הן חוסר פשרנות והגברת האלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully