וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוי גורלי: יום קלונם של הפרסומאים

עינת וילף

28.12.2009 / 11:08

ניסיון הפירוק של מפלגת קדימה מסמן את האפשרות שכוכבם של היועצים האסטרטגיים ואנשי הפרסום והשיווק בפוליטיקה הישראלית נמצא בנסיגה מבורכת. כידוע, קדימה הוקמה על בסיס תפיסות עולם שיווקיות. מתחת לתדמית הנוצצת (שהיתה לה?) הסתתרה תפיסה אפלה שאפשר למכור הכול לכולם. לפי תפיסה זו, אין שוני מהותי בין מכירת קוטג' למכירת ציפי לבני, וגם אין הבדל בין הקוטג'ים השונים מלבד מיתוגם. לפי תפיסה זו, אפשר בעצם למכור כל אחד, כל אדם, כל אזרח כמנהיג האומה, ובלבד שיעמדו לצידו אנשי שיווק מנוסים.

ההיסטוריה מעידה כי למרבה הצער היו די והותר מקרים שבהם תפיסות ציניות כאלה הוכחו כנכונות. די להיווכח בסיסמה "ציפי או ביבי" שהילכה אימים על ציבור מצביעי השמאל, והביאה לנהירתם להצביע לקדימה משל היינו עדיין בשיטת הבחירה הישירה. מה רבה היתה הפתעתם של הבוחרים, וככל הנראה גם של יושבת ראש קדימה עצמה, כשהתברר שבשיטת המשטר הישראלית צריך להקים קואליציה כדי להיות ראש ממשלה.

הפוליטיקה מגלה את האמת

ככל שאנשי פרסום ואסטרטגיה צברו הצלחות, כך הציניות והיהירות שלהם הלכו וגברו. מבחינתם הם היו ממליכי המלכים והציבור לא יותר מפלסטלינה נימוחה. יותר ויותר יועצים אסטרטגיים ואנשי פרסום החלו להעיד על עצמם שהם "עשו את שרון", או ש"בזכותם ביבי ראש ממשלה", או ש"הניצחון של פרס שייך להם" וכמובן להתגאות ביצירתה של מפלגת קדימה.

רבים מהם משוכנעים ביכולתם האינסופית להמליך כל מלך ולהפוך כל נסיך לצפרדע החלו לפנות לפוליטיקאים שונים - זניחים יותר ופחות - ולהניח לפתחם את ההבטחה האולטימטיבית - "אני אעשה אותך ח"כ/שר/ראש ממשלה/נשיא". נדמה היה שהם שוכחים שלא כל ה"מוצרים" שלהם זהים ושבסופו של דבר מי שעשו את שרון ופרס היו שרון ופרס.

אומרים שפוליטיקה היא מקצוע של שקרנים אבל למען האמת דווקא היא יותר מכל חושפת את האדם כפי שהוא. בפוליטיקה קשה להסתתר לאורך זמן ולכן יש ביקוש כה רב למי שיכולים לסייע לפוליטיקאים להסתתר מאחורי עולם של שקרים נוציים. אך בעולם הפוליטי, העוסק ביצרים הבסיסיים ביותר של החיה האנושית: הכוח ,הכמיהה להכרה, התקווה והפחד - עם הזמן אנשים מתגלים כפי שהם ולא רק לאלה הקרובים להם אלא לעיני כל ולציבור רב. במצב עניינים זה הטיפשים מתגלים במלוא טיפשותם, הרעים במלוא הרוע הטמון בהם, האנוכיים במלוא אנוכיותם, הפחדנים במלוא פחדנותם, המושחתים במלוא שחיתותם, שיכורי הכוח במלא שכרונם, הרכיכות וחסרי חוט השדרה במלוא רכיכותם, ערלי הלב במלוא אטימותם - אבל פעמים גם מתגלים האמיצים במלוא נחישותם ומנהיגי אמת במלוא גדולתם.

ניסיון הפירוק של קדימה - גם אם עדיין לא צלח - העלה אל פני השטח ביקורת ניכרת על יושבת ראש המפלגה ציפי לבני וחשף אותה, את התנהלותה ואת מפלגתה לעיני הציבור. דווקא משום כך לא משנה מה יקרה ומכאן ואילך, כולנו כציבור הרווחנו. העשור האחרון עמד בסימן השתלטות השיח השיווקי על הפוליטיקה. נכון שיש ערך לכלים שיווקיים בעולם רווי תקשורת ומסרים אך אלה כלים - לא מהות. יש הבדלים חשובים בין הפוליטיקאים ולא כל אחד יכול למלא כל תפקיד. בסופו של דבר האמת יוצאת לאור וכשהאמת עולה על פני השטח, הציבור יכול לשוב למלא את תפקידו ולבחור בין המנהיגים המתאימים והראויים ביותר על יתרונותיהם וכן - גם חסרונותיהם.

  • עוד באותו נושא:
  • פוליטיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully