וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: חישבו אחרת, דווקא עכשיו

ח"כ הרב מיכאל מלכיאור

8.1.2009 / 16:51

אסור לתת למפלגות הוותיקות כוח לטאטא שוב אל מתחת לשטיח את הסוגיות האזרחיות הבוערות, באצטלה של אירועים ביטחוניים

לפני ימים אחדים הגעתי לשדרות בראשות ועדת החינוך של הכנסת. באתי כדי לבדוק את היערכות בתי הספר למלחמה. "אל תפקירו אותנו ביום שאחרי" אמרו לי התושבים. "היום - כשהקסמים עוד נוחתים עלינו - כולם באים לתמוך ולחזק. אבל מה יהיה ביום שאחרי? מה יקרה כאשר התרומות והתקציבים לחינוך ולרווחה יפסיקו להגיע, רק משום שנפסיק להיות כותרת בעמודי החדשות?" – הם שואלים. לצערי, יודעים תושבי שדרות היטב על מה הם מדברים.

שדרות היא דוגמה מאלפת להתנהלות ממשלות ישראל. בשנים האחרונות הוכפלו שם אחוזי הזכאות לבגרות בעיר, תודות לתקציבים שהגיעו בעקבות הקסאמים. מכ- 40% זכאות לבגרות, עוברים היום 80%(!) מתלמידי העיר את בחינות הבגרות בהצלחה. אך התושבים חוששים. הם יודעים כי ברגע שיוסר האיום הביטחוני – ייפסק גם הסיוע, ייעלמו המורים ותימחק התשתית האזרחית. הפריפריה בישראל, כך מתברר, לא מעניינת איש אם אינה מופצצת.

מדינת ישראל הידרדרה כה עמוק, עד כי אזרחיה יודעים שהשקעה אמיתית בחינוך, בחברה ובסביבה תבוא רק תחת איום בטחוני. רק אמש התבשרנו על סגירת מפעל מזהם בנתיבות בגלל סכנה להתפוצצות מפגיעת טיל. מדוע רק עכשיו? האם המפעל לא היה מזהם גם קודם? האם תושבי נתיבות לא היו זכאים להסרת איום הזיהום הנורא מהמפעל המסוכן גם קודם לכן? האם תושבי שדרות לא היו ראויים להשקעות ראויות במערכת החינוך גם לפני עידן הטילים?

המפלגות הוותיקות נמנעות מהנושאים הקיומיים

האיום הנשקף מקריסת מערכת החינוך הנו איום בטחוני לא פחות מאיום הטילים. קציני צה"ל מתריעים זמן רב בוועדת החינוך על המשבר המתהווה, משום שמערכת החינוך לא מפיקה יותר כוח אדם איכותי לתפעול מערכותיו הטכנולוגיות של הצבא.

העיסוק הבלעדי של המפלגות הוותיקות בזמן מערכת בחירות בנושאים המדיניים והביטחוניים, מאפשר להן להימנע פעם אחר פעם מן הנושאים הקיומיים - קריסת מערכת החינוך והרעלת הארץ.

בהתנהלותן הקלוקלת, מבטיחות המפלגות הוותיקות בכל מערכת בחירות, שלמעשה לא ישקיע איש בבניית אסטרטגיה ארוכת טווח של ממש למערכת החינוך; איש לא יעלה לראש סדר העדיפויות את בלימת ההרס הנורא הנגרם על ידי מפעלים פולטי רעל, בחסות בעלי הון שראייתם צרה ומסוכנת לעתיד הארץ; איש לא יטפל בצמצום הפערים בחברה – הגדלים לממדים של העולם השלישי.

להיאבק גם בחזית האזרחית

יותר מאי פעם בעבר, דווקא עכשיו, אסור לנו לתת למפלגות הוותיקות לטאטא שוב אל מתחת לשטיח את הסוגיות האזרחיות הבוערות, באצטלה של אירועים ביטחוניים. דווקא עכשיו אנו חייבים לחיסול המפגע ברמת חובב, היושבת כפצצה מתקתקת בחצר האחורית של תושבי באר שבע, חורגת מכל תקן אפשרי של זיהום ומסכנת מאות אלפי אנשים. דווקא עכשיו אנו צריכים להיאבק באלפי מקרי אלימות ומאות דקירות בשנה בין כתלי בתי הספר. דווקא עכשיו אנו צריכים לזעוק כי ילד, שאין ביד הוריו לממן מורים פרטיים, אינו יכול לצלוח כראוי את בית הספר התיכון. דווקא עכשיו אנו חייבים להיאבק על השטחים הפתוחים ועתיד התחבורה הציבורית שתוציא את כולנו מהפקקים ומענני הזיהום הנפלטים מכלי הרכב הפרטיים, והורגים מאות אנשים בשנה.

בדיוק באותו אופן בו שוקם הצבא לאחר דו"ח וינוגרד, הושבו ערכיו ועקרונותיו, והועברו מתפקידיהם המנהיגים שהיו אשמים בכשליו - כך יש לפעול בחזית האזרחית בישראל. בפני הבוחר ניצבת ברירה אמיתית: האם להצביע פעם נוספת עבור המפלגות שכשלו, אלה שכבר שנים רבות מנצלות את האירועים הביטחוניים של ערב בחירות – כדי להתחמק ממתן דין וחשבון בנושאי החינוך, הרווחה והסביבה - או האם לבחור באלה שיתייחסו לתיקון החברה, ושדווקא בעת הזאת לא ינטשו את החינוך ואת המאבק להצלת הסביבה. מי שמבין שקריסת מערכת החינוך והרעלת הארץ שלנו הם נושאים קיומיים אמיתיים, ילך עם אלו העושים במלאכה, אלה שימשיכו להיאבק על נושאים חשובים אלה בכנסת.

* ח"כ הרב מיכאל מלכיאור הוא יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ומדורג ראשון ברשימת התנועה הירוקה-מימד לכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully