וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר סקר תרדוף

חגי מירום

12.12.2008 / 10:29

מערכת הבחירות מחדשת את ההתמכרות לסקרים. ומה משקפות התוצאות בינתיים? לדעת חגי מרום רק את המצב עד הסקר הבא

שמעון פרס נהג להרבות לצטט את האמירה המפורסמת לפיה סקרים הם כמו בושם שאותו נהנים להריח אולם אי אפשר לשתות, ולמרות שכך כולנו חיים ונושמים עד היוודע תוצאות הבחירות את ניחוחם הצלול והמשכר של הסקרים.

ממלכת הסקרים, אשר שמורה בישראל בעיקר לסוקרים מינה צמח, יעקב כץ ,יוסי ודאנה, קמיל פוקס, דורי שדמון ורפי סמית במיוחד, הנותנים שירותים כפולים הן לעיתונות היומית והן למפלגות, מהווה פרנסה לא רעה בימי פריימריס ובימי בחירות ארציות ומוניציפאליות. אין כיום גורם המתמודד על פוזיציה פוליטית שאינו מכלה חלק מכספי התרומות שלו על סקרים המעידים על מיצובו.

במערכות הבחירות המוניציפאליות ובפריימריס, יש מרחק רב בין תחזיות הסוקרים ובין תוצאות האמת ורמת הפספוסים שם גבוהה במיוחד. המרחק הזה נובע בעיקר בשל הקושי לפצח את רצונם האמיתי של הבוחרים, שחלקם מפחדים מחשיפה וחלקם משתייכים ל"דילים", לעומת מערכת הבחירות לכנסת בה מרגישים אזרחי המדינה חופשיים ובלתי מאוימים לומר לסוקרים בגלוי את כוונות הצבעתם.

ואכן, רמת הצפי של תוצאות הבחירות הכלליות לכנסת בעשור האחרון, עלתה וגבהה ומספר ההחמצות הולך וקטן. אפשר איפה לומר כי יומיים לפני ההצבעה בבחירות לכנסת יוכלו הסוקרים לנבא די בקירוב את תוצאת הבחירות.

אולם, עד הגיענו ליום הבחירות או זה שלפניו, יכולים להתרחש מהפכים משמעותיים ביותר המשנים את המפה הפוליטית ואת תוצאות הבחירות שינוי דרמטי וענק לעומת "התוצאות" שהסוקרים מזהים אותן חודשיים לפני הבחירות ואפילו חודש לפניהן. לפיכך, הפכו הסקרים לחמצן תקשורתי, לכלי להערכת מצב, ולחלק מהשיווק והספין שמפלגות עושות בו שימוש לאורך הקמפיין.

נתראה בסקר הבא

בשבוע החולף פורסמו שורה של סקרים שהמרחק בין תוצאותיהם לא היה גדול וממנו ניתן ברגע זה להעריך כי בימים אלה אין התמודדות של ממש על המקום הראשון: הליכוד מוביל בבטחה בהפרש שנע בין חמישה לשמונה מנדטים מעל לקדימה. קדימה מובילה בין עשרה לחמישה עשר מנדטים מעל למפלגת העבודה, ומפלגת העבודה הדוויה מצליחה לחזור להיות המפלגה השלישית בגודלה, אך לא הרבה מעבר לש"ס וישראל ביתנו. מר"צ ששאפה מן הבושם כמויות גדולות של ניחוח לפני שבועות אחדים שבה השבוע לגודלה הטבעי ברמת חמישה מנדטים וחלומה לעבור את מפלגת העבודה ולהפוך למפלגה הסוציאל דמוקרטית הראשית בישראל עוד יונצח בודאי באחד מספריו של הסופר עמוס עוז שכבר הספיק לקבור את "העבודה" ולומר עליה בפומבי קדיש.

גם ברמת המנהיגים מראים הסקרים בשעה זו על עדנה מחודשת לביבי נתניהו ועל קיטון משמעותי, שלא לומר קריסה במעמדה של ציפי לבני כמועמדת לראשות הממשלה. וברק, הצבע מתחיל לשוב ללחייו כמי ששב חי מן התכנית "הישרדות" אולם עדיין אין רואים אותו שב לחזית המערכה על תפקיד רה"מ.

מה כל זה אומר? שנכון להיום זוהי תמונת המצב במערכת הבחירות! נכון להיום! שכן מחר בבוקר יכול להיות שביבי יכשל בלשונו או ייחשף בקלונו והתמונה תשתנה כליל. יכול לקרות שבעוד שבועיים תקרוס לבני עם קדימה שלה בשל גילויי מרי פנימיים, ערעור על מנהיגותה מבפנים או כל אפשרות אחרת ותמונת המנדטים תשתנה כליל לטובת מפלגת העבודה כי הנוטשים אותה ינהרו אליה הביתה וישפרו את תמונת המנדטים שלה. ויכול שלהיפך, שהיא תשוב לחיקו הקר של עמוס עוז.

ואנחנו נמשיך לעיין בשקיקה בתוצאות הסקרים ואלה ישמשו לנו נושא לשיחות ארוחת השבת שלנו ופגישות החברים בסלון, ננשום ונריח את הסקרים של היום בהמתנה דרוכה לסקרים של מחר. להתראות עם תוצאות הסקר הבא.

חגי מירום היה חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully