וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים בישראל מאשרים: גלולות למניעת הריון עלולות להיות קטלניות

מוטי גל

22.7.2001 / 23:09

בעקבות הפרסום ב"וואלה! חדשות" על אודות מחקר חדש המאשר היווצרות קרישי דם בקרב המשתמשות בגלולות "הדור השלישי"; בין הגלולות: מינולט, גינרה, מרצילון, מיקרוגינון, הרמונט, מליאן

מחקר חדש אשר פורסם בסוף השבוע בגליון החדש של כתב העת הרפואי "בריטיש מדיקל ג'ורנל" מאשר כי גלולות "הדור השלישי" למניעת הריון עלולות לגרום להאצת היווצרותם של קרישי דם קטלניים. בעקבות זאת, מאשרים מומחים ישראליים בראיון ל"וואלה! חדשות", כי הגלולות המשווקות גם בישראל עלולות להוות סכנת חיים לנשים בקבוצות סיכון לקרישיות יתר, להריונות ברי סיכון או לאלו המעשנות.

114 נשים נבדקו ע"י חוקרים הולנדים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אוטרכט, במשך 6 שנים. החוקרים גילו סיכון גבוה פי 1.7 של היווצרות קרישים בקרב משתמשות גלולות "הדור השלישי" בהשוואה לנוטלות גלולות אחרות. גלולות הדור השלישי משווקות גם בישראל, תחת השמות המסחריים: מינולט, גינרה, מרצילון, מיקרוגינון, הרמונט, ומליאן.

גלולות אלו מכילות את ההורמונים דזוגסטרל או גאסטודין, בהשוואה להורמון "לבונורדסטרל" הכלול בגלולות אחרות. עורך המחקר, פרופ' אלה אלגרה, אמר כי אינו ממליץ לנשים להפסיק ליטול את הגלולות, אלא להתייעץ עם רופא הנשים באשר למעבר לגלולות אחרות. "תוצאות המחקר אינן מפתיעות, אולם הן מאששות סברות קודמות שלנו" אמר אלגרה.

"המסקנה שלי מהמחקר היא אחרת" אומרת ל"וואלה! חדשות" ד"ר דגנית סמואל, גניקולוגית בכירה מהמרכז הרפואי תל אביב, "אסור לתת גלולות כלאחר יד. מתן גלולות צריך להתבצע לאחר סלקציה של אוכלוסיית המטופלות, זה דבר בסיסי בכל ספר גניקולוגיה". לדבריה של סמואל, באמצעות ראיון אישי עם המטופלת, יכול הרופא לאתר 99 אחוז מהנשים בהן עלולה להתרחש קרישיות יתר.

"הגניקולוג צריך לדבר עם האשה ולברר האם יש אנשים במשפחה שנפטרו בגיל צעיר ממוות פתאומי, או כאלו שסבלו מתסחיף ריאתי או תסחיף לאחר לידה. גם אם שומעים שלאמא של הבחורה או לסבא שלה זה קרה, זה כבר מעלה חשד שיש הפרעה בקרישה במשפחה, שמחייבת בירור". ד"ר סמואל מסבירה כי קבוצות אוכלוסיה נוספות המצויות בסיכון הינן אלה בעלות עבר של הריונות חריגים, הפלות, או לידות של עוברים קטנים".

משרד הבריאות: "העניין בבדיקה"

על אף תוצאות המחקר, טוענת סמואל כי גלולות "הדור השלישי" הינן יעילות וטובות, ובעלות תופעות לוואי מזעריות. "אלו גלולות עם היענות טובה לטיפול. אם הגלולה לא תהיה טובה וסבילה, האשה לא תתמיד לקחת אותה באופן מסודר. עדיף אמצעי מניעה טוב, מאשר הפלות חוזרות ונשנות. אבל זהו תפקיד הרופא להתאים את הגלולה הנכונה לאשה הנכונה".

דובר משרד הבריאות, עידו הדרי, מסר הערב ל"וואלה! חדשות" כי המחקר הגיע לידי מומחי המשרד. "אנו לומדים את הנושא ובודקים את ממצאי המחקר, ונסיק את המסקנות בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully