וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים: הגדר הורסת הפתרון של 2 מדינות

23.2.2004 / 14:00

הבוקר החל הדיון בהאג על חוקיות גדר ההפרדה. הפלסטינים הציגו טיעוניהם בפני השופטים, וישראל אירגנה הפגנות של נפגעי טרור

הדיונים על חוקיות גדר ההפרדה נפתחו הבוקר בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. נציגי הפלסטינים טענו בפני השופטים במשך כשלוש שעות. את מסכת הטיעונים פתח ראש המשלחת הפלסטינית והמשקיף באו"ם, נאסר אלקידווה.

אלקידווה אמר הבוקר בפתיחת הדיון, כי "'החומה' נבנית כמעט כולה על אדמה פלסטינית. היא אינה עוסקת בביטחון אלא בכיבוש האדמות הפלסטיניות". לדבריו, "החומה אינה רק מבנה פיזי, היא מכתרת קהילות שלמות במובלעות וגורמת להעברת אזרחים ממקום מגוריהם". לדבריו, "הגדר נועדה לשנות את המעמד החוקי של השטחים ולספח באמצעותה שטחים נרחבים לישראל. היא תהרוס את תקוות הפלסטינים להגדרה עצמית ותהרוס את הרעיון של שתי מדינות שיחיו זו לצד זו בביטחון. זו תוצאה כאובה שיש למנעה", הוסיף.

אלקידווה ציין קשר בין הגדר להתנחלויות ומקורות המים וכינה את מדיניות ישראל לגבי ירושלים - בלתי חוקית. לדבריו, מזרח ירושלים כבר סופחה ע"י ישראל בניגוד לחוק הבינלאומי. אל קידווה האשים את ישראל בטירפוד יוזמות השלום של האו"ם והקהילה הבינלאומית. "ממשלת ישראל לא רצתה את מפת הדרכים ומנעה פיתרון לסכסוך", אמר.

אלקידווה הזכיר את 14 ההסתייגויות שהצמידה ישראל לתוכנית מפת הדרכים. לדבריו, אין מחסור ביוזמות שלום אך מאז קבלת החלטה 242 של האו"ם עסקה ישראל בהתיישבות לא חוקית והעבירה 400 אלף מתנחלים לשטחים. "ליוזמת מפת הדרכים מגיע צ'אנס", אמר אל קידווה.

הנציג הפלסטיני תקף את ההיבט הביטחוני שמציגה ישראל כמניע להקמת גדר ההפרדה, ככלי לעצירת פיגוע ההתאבדות. לדבריו, "ישראל טוענת כי בניית הגדר הוא מעשה הגנתי זמני שנועד לספק ביטחון, זה לא נכון, והוכחה פשוטה. אם זה נכון ישראל היתה בונה אותה על שטחה, לאורך קו הפסקת האש של 49'. אם היא היתה רוצה גדר ביטחון היא היתה בונה גדר בגובה 80 מטר".

אלקידווה ציין כי "פיגועי ההתאבדות הביאו למותם של יותר מ-480 ישראלים, מרביתם חיילים ומתנחלים". לטענתו, "ישראל הרגה 2,770 פלסטינים, בהם ילדים ונשים. יותר מ-1,200 נהרגו על ידי כוחות הכיבוש בעזה, שם כבר מוצבת גדר". אלקידווה מסביר כי "החומה רק תחמיר את המצב. כאשר אתה לוקח את הזכויות של עם שלם, וכולא אותו במובלעות וגטאות אתה יוצר מצב בלתי אפשרי שיתפוצץ". הנציג הפלסטיני חזר על התנגדות הרשות הפלסטינית לפיגועי התאבדות וכל פגיעה באזרחים.

דובר משרד החוץ, דוד סרנגה, דחה את הטענות הפלסטיניות שהושמעו בהאג. סרנגה, הנמצא בהאג יחד עם המשלחת הישראלית לדיון בבית המשפט, אמר כי הגדר נועדה למנוע מן הטרור לחדור לארץ. לדבריו, "הפלסטינים מעדיפים לפנות לזירה הבינלאומית על פני משא ומתן ישיר".

סרנגה הוסיף כי "הגדר תוסר בעתיד אם נראה הנהגה פלסטינית דמוקרטית המחוייבת למשא ומתן אמיתי". סרנגה סירב להשיב לטענות הפלסטינים להטיל סנקציות על ישראל.

שלד האוטובוס שנפגע בפיגוע הוצב במקום

אחרי אלקידווה החלה עו"ד סטפני חורי להציג את העובדות הקשורות בהקמת הגדר. חורי הציגה את תוואי הגדר ואת הפגיעה הקשה שהיא גורמת לחיי הפלסטינים ולמקורות מחייתם. היא תיארה את התלמידים הפלסטינים הממתינים שעות ארוכות לפתיחת שער בגדר על ידי החיילים. לדבריה, ישראל הכריזה על אזורים הסמוכים לגדר כאזורים סגורים ומחייבת כל פלסטיני מגיל 12 להצטייד באישור מיוחד.

הפרופ' ג'יימס קרופורד, ראש החוג למשפט בינלאומי באוניברסיטת קיימברידג', ופרופ' רון לאו, מאוניברסיטת אוקספורד, הציגו בדיון את הטיעונים המשפטיים. הפרופ' קרופורד, אמר כי "החומה עומדת בסתירה למפת הדרכים". לדבריו, "איננו שואלים מה יהיה תוכן ההסדר העתידי או הגבולות. החומה הורסת כל סיכוי להגיע להסדרים בעתיד. קרופורד ציטט תקדימים של פתרון סכסוכים באמצעות התערבות בינלאומית ודרש מהאו"ם להתערב.

אחר הצהריים ישמע בית הדין את טיעוני דרום אפריקה, אלג'יריה, ערב הסעודית ובנגלדש.

כתבת "הארץ", טלי ניר (האג), ושירות "הארץ" מוסיפים:

מחוץ ל"ארמון השלום" (מקום הדיונים), מתחילה המערכה על דעת הקהל. המפגינים התומכים בעמדה הישראלית החלו כבר להציב שלטים בכניסה לארמון, שם נמצאים כבר עשרות בני אדם, וצפויים להגיע עוד אלפים. נציגי זק"א הביאו למקום את שלד האוטובוס מהפיגוע בקו 19 בירושלים להאג, שהוצב מול שערי בית הדין. בהפגנה משתתפים נפגעי הטרור, נציגי זק"א, משלחות תמיכה מאירופה ויותר מאלף סטודנטים מישראל, בריטניה, צרפת, גרמניה, הולנד ופולין, שהביאה להאג הסוכנות היהודית. ארגון "נוצרים למען ישראל" יקיים צעדה שקטה בעיר.

אחר הצהריים יפגינו הפלסטינים. בהפגנה ישתתפו המשלחת הדיפלומטית ובה נביל שעת' וסאיב עריקאת, ח"כי חד"ש-חע"ל, מוחמד ברכה, אחמד טיבי ועיסאם מחול, פלסטינים שנפגעים מהקמת הגדר ומשלחות תמיכה מאירופה. הפלסטינים מתכוונים להקים חומה סמלית מול בית הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully