וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכם: חרדים לא יעברו בדיקות אינטימיות בצו ראשון

24.12.2012 / 17:51

ליצמן וצה"ל הסכימו על הסדר שיאפשר לחרדים לעבור את בדיקת הבקע הרגישה מחוץ לבקו"ם. עם זאת, הרבנים שקראו לא להגיע לצו בשל כך לא צפויים לחזור בהם: "אין מקום לפשרה"

לאחר קריאות של רבנים ואדמו"רים לבחורי הישיבות לא להתייצב בצו ראשון, מסתמנת פשרה בנושא. בפגישה שהתקיימה בצהריים (שני) בין סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וגורמים בצה"ל הגיעו הצדדים להבנות. לדברי גורמים שנכחו בפגישה, הגיעו הצדדים לסיכום על כך שיפעלו מתוך שיתוף פעולה והבנה לאמות המידה החרדיות בבדיקות הרפואיות.

בפגישה, שהתקיימה באווירה טובה, דנו הצדדים בכל הנושאים הקשורים להתנהלות לשכת הגיוס בצו ראשון כלפי בחורי הישיבות. במהלך הפגישה הוחלט שלאור רגישות הנושא עבור הציבור החרדי יתקיימו בדיקות רפואיות לבחורי הישיבות אבל מתוך התחשבות, וימנעו מבדיקות באשכים או במקומות אינטימיים נוספים. על פי ההערכות, לאחר הסיכום נסוג סגן שר הבריאות מהאיום להמליץ לא להתייצב לצו ראשון, ולפחות מבחינתו ההתנהלות עם לשכת הגיוס תמשיך כרגיל.

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
הגיעו להבנות. לשכת גיוס/יותם רונן

גורם ביטחוני אישר כי אכן התקיימה פגישה בין ליצמן למשרד הביטחון וצה"ל, במהלכה סוכם כי חרדי שיגיע ללשכה לצרכי בדיקה וייסרב לעבור את הבדיקה הרפואית המכונה בדיקת בקע, יקבל הפנייה לקופת חולים ויביא את האישור ללשכת הגיוס.

המשבר בנושא החל לאחר פקיעתו של חוק טל באוגוסט האחרון. אצל הרבנים הצטברו עוד ועוד עדויות של בחורי ישיבה שנאלצו לעבור בדיקות רפואיות, דבר שלא היה מקובל עד לאותו זמן. בהמשך סיפרו בחורים שהבדיקות המתבצעות נעשות גם במקומות אינטימיים. ככל שהעדויות הצטברו החליטו רבנים ביוזמה פרטית לקרוא לבחורים להחרים את לשכת הגיוס לחלוטין ולא להתייצב.

לאחר שנמסר לרבנים שלעיתים גם חיילות נמצאות בחדר ואפילו החלו לקבוע מועדי גיוס למיועדים לגיוס עלו הקולות שלא להתייצב. בתחילה היה זה הרב שמואל אוירבך, לאחר מכן העדה החרדית ובשבת האחרונה אמר גם האדמו"ר מוויז'ניץ שהוא מוכן ללכת בשמחה לכלא על קריאתו לא להתייצב בצו ראשון. כאמור, גם ליצמן אמר שהוא שוקל לקרוא להחרים את לשכת הגיוס ולא להתייצב לצו ראשון במידה שלא יושגו הבנות בנושא, שבשלב זה הושגו.

"אף אחד מהרבנים לא יחזור בו"

אך האם מדובר במציאת פתרון למשבר בין החרדים לבין הצבא? לאו דווקא. לדברי גורמים חרדים, "מדובר בהבדלי גישות אך לכולם יש מטרה דומה והיא לא להוביל לגיוס חרדים בשום צורה. חלק מהרבנים מעדיפים לסרב רק כשיגיע מועד הגיוס בפועל. הם חושבים שלא כדאי לעורר מהומה כבר עכשיו ולהוציא את הציבור החילוני נגדם, בטח לא לפני בחירות. לעומתם גורמים אחרים אומרים שהם לא מוכנים להתפשר בכלום כי הפשרה תוביל לגיוס בסופו של דבר".

מקורב לביתו של הרב אוירבך גם שולל את ההבנות בין ליצמן לצבא. "הרב אוירבך איתן בדעתו ולא יחזור בו מהקריאה לא להתייצב בלשכת גיוס גם בצו הראשון, מבחינתו אין מקום לפשרה בשום דבר".

גורם חרדי אחר טען שבסך הכל מדובר במשחק פוליטי. "ליצמן הוא פוליטקאי הוא לא רוצה מהומות עכשיו, בטח לא לפני הבחירות, אז הוא מנסה להגיע להבנות כדי שלא יהיה בלגן. אחרי הבחירות הוא וכל הנציגים החרדיים יעשו הכל כדי לחוקק חוק חדש במקום חוק טל כדי שבחורי הישיבה לא יצטרכו להתגייס, אף אחד מהם לא יוותר על זה". גם לדבריו, "ללא ספק אף אחד מהרבנים לא יחזור בו מהקריאה לא להתייצב בצו ראשון בעקבות ההבנות הללו. לדעתי אפילו רבנים נוספים עתידים בקרוב להצטרף לעניין".

מצה"ל נמסר כי "בפגישה שנערכה היום בין ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם באכ"א, תא"ל גדי אגמון, לבין סגן השר יעקב ליצמן ומשתתפים נוספים, סקר תא"ל אגמון בפני סגן השר את הליכי המיון וההתייצבות המתקיימים למועמדים לשירות ביטחון בני המגזר החרדי. בפגישה הבהיר ראש החטיבה כי נשמרים הכללים המבטחים הליך מיון המותאם לאורח חייהם ואמונותיהם של המועמדים לשירות, וכן סוכם כי בדיקות פולשניות יוכלו להיות מבוצעות בידי רופא אזרחי וממצאיהן יהיו קבילים בלשכות הגיוס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully