וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח אמריקאי: "תקיפה באירן תדחה הגרעין בחצי שנה בלבד"

צוות מחקר של הקונגרס הכין דו"ח אודות יעילות תקיפה צבאית באירן, שקבע גם כי "ישראל וארצות הברית לא יודעות היכן נמצאים כל המתקנים". הדו"ח מטיל ספק ביעילות התקיפה

תקיפה צבאית באירן תעכב את תכנית הגרעין האירנית בשישה חודשים בלבד – כך קובע דו"ח חדש של שירות המחקר בקונגרס שפורסם אמש (רביעי) על ידי הרשת האמריקנית בלומברג. הדו"ח, שהוכן בחודשים האחרונים בהתבסס על ראיונות ושיחות שקיים צוות המחקר, בראשות ג'ים זנוטי, מומחה למזרח התיכון, עם בכירים בהווה ובעבר במערכת הביטחון האמריקנית, מטיל ספק משמעותי ביעילותה של מתקפה צבאית של ישראל וארצות הברית.

לטענת החוקרים, מתקני הגרעין של אירן פרושים וחבויים ברחבי המדינה, ולמעשה, "לא ישראל ולא ארצות הברית יודעות להגיד בוודאות היכן ממוקמים כולם" – כך לפי ראש ה-CIA בעבר, מייקל היידן, המצוטט בדו"ח. עוד נכתב כי "לא ברור האם האפקט הסופי של מתקפה יביא לפגיעה משמעותית בסיכוייה של אירן להשיג נשק גרעיני".

מטוס קרב אמריקאי מדגם F-22 בתצוגה בבריטניה, 2010. Sang Tan, AP
תקיפה באירן לא תהיה יעילה. מטוס F-22 של ארצות הברית/AP, Sang Tan

גורם מהתחום המבצעי אמר לצוות החוקר רק בחודש שעבר כי אמנם לאירן אין די צנטריפוגות חלופיות או רכיבים חלופיים שאותם תוכל להתקין לאחר התקיפה בטווח זמן מיידי, אך גורם אחר ציין שאירן תוכל לשחזר את יכולותיה בתוך חצי שניה מיום תקיפה.

ביקורת על תמונת המצב שבידי סבא"א

הדו"ח גם מציב סימני שאלה משמעותיים סביב תמונת הידע אודות התקדמות פרויקט הגרעין האירני, כפי שהיא מצויה בידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. על פי הדו"ח, מידת ההיכרות של סבא"א עם תכנית הגרעין האירנית הידרדרה משמעותית, מאז החלה טהרן למנוע את גישת פקחי הסוכונת לאתרי הגרעין שלה ב-2006.

במקביל, לפי פרסומים זרים, ישראל ממשיכה במאמציה להשיג "אקדח" מעשן. ה"סאנדיי טיימס" הבריטי הוסיף השבוע עוד כתבה לרשימה ההולכת ומתארכת של פרסומים שלו לאורך השנים העוסקים בפעילותו של המודיעין הישראלי - עם דיווח על פעילות עדכנית של מרגלים, לכאורה מטעם המוסד, בניסיון לאסוף מידע על תוכנית הגרעין של אירן.

לפי הדיווח החדש, המבוסס על גורמי מודיעין מערביים, "כוחות קומנדו" מטעם ישראל פועלים בימים אלו בשטח אירן, אליה הם מגיעים מבסיסם הנמצא באזור הכורדי האוטונומי בצפון עירק, בין היתר באמצעות מסוקי "בלק-הוק". הם מתחפשים לחיילים אירניים, ובין היתר, עורכים מדידות של רמות הרדיואקטיביות ומנטרים עוצמה של פיצוצים המתרחשים באזורים בהם הם מבקרים - כשמטרתם היא איתור "האקדח המעשן" המוכיח שהאירנים עוסקים בפיתוח גרעין למטרות צבאיות.

המבצעים הללו, לפי הדיווח, נמשכים כבר "מספר שנים", כשבחודשים האחרונים הם התמקדו במתקן הצבאי בפרצ'ין שליד טהרן, שבאחרונה עלו מספר דיווחים על כך שהאירנים ערכו בו ניסויים ב"קבוצת הנשק" - השלב האחרון בפיתוח נשק גרעיני, שבו מתאימים את היכולת הגרעינית לפצצה או טיל. לדברי המקורות, מוקד נוסף לפעילות הישראלית הוא אזור המתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו, סמוך לעיר קום, לשם מעבירים האירנים בהדרגה את תשתית העשרת האורניום.

בדרך לתקיפה באירן? כותרות אחרונות
רמטכ”ל ארה”ב לגנץ: ”דאגה גוברת בגלל אירן”
אובמה: ”להפרת התחייבויותיה של אירן יהיו השלכות”
”מרגלים ישראלים מחפשים ’אקדח מעשן’ באירן”

(עדכון ראשון: 21:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully