וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי הוועדה לבחירת שופטים: ועדת החוקה תקיים דיון נוסף

פנחס וולף

4.1.2012 / 14:40

לאחר שיו"ר ועדת החוקה טירפד את ההצעה לקיים דיון נוסף בהצעה שאושרה בוועדה, ההוחתמו שישה מחברי הוועדה על הדרישה לקיים דיון נוסף. בין החותמים - ח"כ שאמה-הכהן מהליכוד

עוד מהפך בכנסת: לאחר שטורפד דיון נוסף בחוק הרכב הוועדה לשינוי שופטים בוועדת החוקה של הכנסת, הצליח חבר הכנסת יוחנן פלסנר (קדימה) להחתים שישה מחברי הוועדה, ביניהם כרמל שאמה-הכהן מהליכוד, על דרישה לקיים את הדיון המתוכנן בהצעת החוק השנויה במחלוקת. תקנון הכנסת קובע כי שליש מחברי הוועדה יכולים לדרוש דיון חוזר, ואז יו"ר הכנסת לא יוכל להביא את החוק לאישור לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת לפני דיון חוזר בוועדה, למורת רוחה של הקואליציה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש אחר הצהריים עם שר המשפטים יעקב נאמן, והשניים ידונו גם על החוק, בעקבות הסערה.

הדרמה בכנסת החלה לאחר ששאמה-הכהן, ששימש כממלא מקום יו"ר ועדת חוקה ביום שני, אז אישרה כאמור הוועדה את ההצעה, ביקש לכנס שוב את הוועדה כדי לדון בהחזרת הצעת החוק לוועדה. הדבר נעשה בהסכמת יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, למרות שיו"ר הוועדה, ח"כ רותם, הודיע שהבקשה לא יצאה ממנו, כפי שנהוג במקרים דומים. אלא שלאחר לחצים מראשי הקואליציה, רותם הודיע כי ישיבת הוועדה שתוכננה להתקיים מבוטלת.

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני הגיבה לדברים ואמרה כי "קדימה תמנע מנתניהו להתחמק מביטול החוק האנטי דמוקרטי הזה. נעמוד על כך שוועדת החוקה תתכנס כדי לבטל את החוק". היא הוסיפה כי "נתניהו נדרש, גם אם באיחור, להפסיק להתחבא מאחורי גבו של יעקב נאמן, ולהורות לחברי הקואליציה לעצור את החוק. נתניהו לא יוכל להתחמק מדיון בכנסת, מדיון ציבורי ומהחלטה ברורה נגד החוק ואנחנו נשתמש בכלים שעומדים לרשותנו לעשות את זה".

ח"כ אחמד טיבי (רעם"-תע"ל) מסר בתגובה על ביטול הישיבה כי "זה קרקס של קואליציה שיכורה עד כדי גיחוך. הדבר מוכיח את שאמרנו כי מדובר בהצעת החוק מסוכנת והזויה שיש לבלום אותה אבל כנראה שיש עדיין קיני התנגדות עזים לשכל הישר". ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) האשים את הקואליציה בפעולות בלתי חוקיות. "כנראה שתרבות הזיגזוג של נתניהו והקואליציה חושפת את האמת המרה שראש הממשלה שיקר לשריו ולחברי הליכוד", אמר הרצוג, "הקואליציה והממשלה פועלות בניגוד לשלטון החוק".

מטרת החוק - להגדיל ייצוג הימין בבחירת שופטים

השינוי בחוק מבקש להוביל לכך שאחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים יהיה נציג הקואליציה בלשכה, המזוהה עם הימין הפוליטי. הדבר יגרום לכך שחמישה מתוך תשעת חברי הוועדה יהיו אנשי ימין, מה שיקל על שר המשפטים, יעקב נאמן, ועל נציגי הימין בוועדה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזי והשלום.

ההצעה קובעת כי ראש לשכת עורכי הדין יבחר את שני חברי הוועדה למינוי דיינים מטעם לשכת עורכי הדין. הכוונה היא שראש הלשכה, המזוהה עם הימין, ימנה מועמדים שמוסכמים גם על החרדים. ההצעה קובעת כי רק אם יהיה רוב של שני שלישים מכלל חברי לשכת עורכי הדין נגד המועמד של ראש הלשכה, הוא ייאלץ לוותר על בחירתו, ובמקום המועמד שלו ייכנס מועמד הרוב.

הליך דומה לבחירה למינוי דיינים יהיה גם בבחירת נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי קאדים מוסלמים, כאשר אחד מהנציגים יהיה חייב להיות מוסלמי. עם זאת, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) אמר בוועדה כי יהדות התורה מתנגדת להצעת החוק.

לקריאה נוספת
לפני יומיים: מסתמן כי וינשטיין לא יגן על חוק לשכת עורכי הדין
אושרה ההכנה לחוק מינוי שופטים: "דיל מסריח"
בנובמבר: חוק שינוי הוועדה למינוי שופטים - לקריאה ראשונה
החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים דוהר קדימה
הנשיא פרס: ערעור עצמאות בתי המשפט - נזק היסטורי

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully