וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פונו המתנחלים בגבול ירדן, 17 נעצרו ועוכבו לחקירה

הפעילים שהתבצרו במבנה נטוש על קו הגבול, במחאה על העמדה הירדנית נגד הריסת גשר המוגרבים, פונו במהלך הלילה בכח על ידי המשטרה. העצורים, 3 מהם קטינים, הועברו לחקירה

כוחות של צה"ל, משטרה ומג"ב פינו בכח הלילה (שלישי) מאתר ההטבלה "קאסר אל-יהוד" שבאזור יריחו את פעילי הימין שהתבצרו במבנה נטוש על קו הגבול ישראל-ירדן. במהלך הפינוי עצרה המשטרה 17 חשודים, שלושה מהם קטינים. לדברי המשטרה, לאחר שהפעילים לא התפנו ברצון מהמקום, נכנסו השוטרים ועצרו אותם בחשד להפרת צו שטח צבאי סגור, הפרת סדר וגרימת נזק לגדר המערכת. עוד נמסר כי הפעילים צפויים להיחקר בשעות הקרובות.

מוקדם יותר הלילה, נערכו כוחות הביטחון לפינוי פעילי הימין שהתבצרו במבנה הנטוש והקימו בו מאחז, שטענו כי בכוונתם להעביר את הלילה במקום. בשלב זה הסביר גורם ביטחוני כי אין כוונה לפנות את המתבצרים מהמקום כל עוד אינם חוצים את קו הגבול הבינלאומי או מתעמתים עם הכוחות. למקום הגיע גם מפקד חטיבת הבקעה, אלוף-משנה נוחי מנדל.

קצין בכיר בפיקוד המרכז התייחס לאירוע בגבול ואמר כי פעילי הימין "ביצעו חבלה בגדר ונכנסו למנזר סמוך לאתר תפילה", לדבריו מדובר במבנה ישן ונטוש. "עם קבלת האירוע הוקפצו כוחות חטיבת הבקעה וכרגע מכילים את האירוע. בזמן הקרוב נקבל את ההחלטה בסוגיית הפינוי של אותם פעילי ימין", הוסיף. עוד אמר הקצין כי 16 פעילים נמצאים בשטח וכי אחד מהם ביקש ללכת הביתה ונעצר על ידי המשטרה. ארבעה פעילים נוספים שהיו בכניסה לשער של גדר המערכת חיבלו בגדר וגם הם נעצרו וכל השאר נמצאים על גג המבנה. לדברי הקצין לא היה חיכוך עם הירדנים, יש הידברות בין הכוחות לפעילים ואין חשש לאלימות, אך יחד עם זאת ציין כי "האירוע הזה חמור מאוד", והוסיף, "הם יצרו כאן אירוע ביטחוני שיכל להגיע למצב שהכוח שהגיע לשטח היה פותח לעברם באש על פי הנהלים".

גשר המוגרבים ירושלים, נסגר למעבר עקב היותו רעוע, דצמבר 2011. עומר מירון
"נראה לירדנים למי שייכת הארץ". גשר המוגרבים/עומר מירון

הפעילים חצו לפנות ערב גדר הסמוכה לגבול, אך לטענת צה"ל - לא את הגבול עצמו. לטענתם, התכוונו להקים מאחז בשם "מצודת זאב", על שמו של אבי התנועה הרוויזיוניסטית זאב ז'בוטינסקי. לדבריהם, הם מבקשים להגיב על העמדה הירדנית נגד הריסת גשר המוגרבים בעיר העתיקה בירושלים. "אנו רוצים להבהיר למי שייכת הארץ, ומי מקבל את ההחלטות לגבי מה שקורה בה".

מדובר בפעילי תנועת "הערים העבריות", הקוראת לחידוש ההתיישבות היהודית באזורי יהודה ושומרון המיושבים כיום על ידי פלסטינים. "אנו קוראים לכל אנשי הליכוד ולממשלה שגדלו על תורתו של זאב ז'בוטינסקי לפתח את ההתיישבות באזור הירדן, באזור אותו קרא מורם ורבם לפתח", אמר מאיר ברטלר, מראשי "נוער הגבעות". "במשך כל הדורות עם ישראל היה גם בעבר הירדן והיום זהו צעד ראשון לקראת חידשו ההתיישבות היהודית במקום".

בצה"ל הופתעו מהמהלך, וכוחות שהוזעקו למקום פועלים הגיעו לקו הגבול, במטרה להשיב את הפעילים לשטח שבשליטה ישראלית. ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), אמר בתגובה לאירוע כי ההתערבות הירדנית בנעשה בהר הבית היא פריצת גבולות והתערבות בענייניה של מדינת ישראל, וכי מי שמתערב בעניין, שלא יתפלא שמתערבים בעניינו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ירדן מתנגדת לסגירת הגשר"

בסוף השבוע שעבר הזהיר שר החוץ הירדני, נאסר ג'ודה, את ישראל שלא לסגור את הגשר. "ירדן מתנגדת לכל ניסיון ישראלי להשפיע על האתרים הקדושים בירושלים, על זהותם ועל מורשתם, לרבות גשר המוגרבים", אמר ג'ודה בראיון לעיתון הממשלתי "אל-ראי", שהוסיף כי "הממלכה נמצאת בקשר יומיומי עם הישראלים כדי לוודא ששום דבר שעשוי לפגוע בסטטוס קוו במקום אכן יקרה".

שער המוגרבים, הנמצא בצדו הדרומי של הכותל המערבי, משמש כיום כשער היחידי משערי הר הבית דרכו נסנים להר תיירים לא מוסלמים. בעקבות החלטת עיריית ירושלים לסגור אותו, מאחר והגשר המוביל אליו נמצא בסכנת התמוטטות, נמנעת כעת האפשרות מיהודים ותיירים להגיע להר הבית דרך הכותל, וההגעה מתאפשרת למוסלמים בלבד. ההחלטה על כך עוררה סערה בירדן, כמו גם בעזה. דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר מוקדם יותר כי סגירת גשר המוגרבים היא "תחילתה של מתקפה ישראלית על מסגד אל-אקצא" המחייבת "התעוררות ערבית ואיסלמית למען הפסקתה". לדבריו, מדובר בתכנית ציונית שמטרתה לתקוף בסופו של דבר את מסגד אל-אקצא.

עוד בנושא
חמאס: סגירת גשר המוגרבים - תחילת מתקפה באל-אקצא
גשר המוגרבים נסגר: אין מעבר בין הכותל להר הבית
מהנדס העיר ירושלים: צו סגירה לגשר המוגרבים

עדכון ראשון - 19:06

לפניות לכתבים:
אמיר - bochbot@walla.com
יהושע - joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully