וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת דלק נוספת בנחל צין: "רשלנות פושעת"

רמי שני

5.9.2011 / 20:00

בעקבות פגיעת דחפור בצינור של קצא"א דלפו עשרות קוב של דלק סילוני, 500 מטרים בלבד מהמקום בו אירעה תקרית דומה לפני כחודשיים. מרשות הטבע והגנים נמסר כי "זאת פגיעה קשה בנחל"

כחודשיים בלבד לאחר דליפת הדלק הסילוני באזור נחל צין, היום (שני) אירע מקרה דומה כאשר כלים הנדסיים פגעו בצינור של קצא"א (חברת קו צינור אילת-אשקלון). הפגיעה בצינור אירעה במהלך עבודות של קבלן חיצוני לכיסוי הצינור, כאשר דחפור פגע בו וגרם נזק שהוביל לדליפת דלק סילוני, 500 מטרים בלבד מהמקום בו אירעה הפגיעה בצינור בפעם הקודמת.

עוד באותו נושא:
הזיהום בנחל צין: "רק דוגמה קטנה לעתיד לבוא"
דלק רב נשפך לנחל צין, חשש לנזק בלתי הפיך

תמונות מדליפת הנפט , דלק סילוני בנגב, יוני 2011. צחי אולייניק, רשות הטבע והגנים
מקצא"א נמסר כי קבלן חיצוני פגע בצינור וכי התקלה זוהתה במהירות והנזילה נעצרה. דליפת הדלק הסילוני בנחל צין לפני כחודשיים/רשות הטבע והגנים, צחי אולייניק

ברשות הטבע והגנים הגדירו היום את האירוע, המתרחש בפעם השנייה, כ"רשלנות פושעת". רביב שפירא, מנהל מרחב הנגב ברשות אמר כי "חבל על הטבע שלנו", והוסיף כי "שוב נשפכו שם כמויות גדולות של דלק סילוני. זה חלק של הצינור שכבר עבדו עליו, תיקנו אותו וצבעו, והיה צורך לכסות אותו מחדש. הייתה שם עבודת בגר לא זהירה. נשפך הרבה חומר, אבל פחות מהפעם הקודמת". עוד אמר מנהל המרחב כי העבודות במקום נעצרו והרשות פתחה בחקירות נסיבות המקרה. "זאת פגיעה קשה בנחל ובמרכיביו הטבעיים. יקח זמן רב עד שניתן יהיה לשקם אותו".

מקצא"א נמסר כי האחריות מוטלת על קבלן חיצוני שפגע בקו הצינור, בעת שעסק בשיפוץ הצינור. עוד נמסר כי "החברה זיהתה באופן מיידי את הנזילה בחדר הבקרה והשיגור, ועל פי התרגולת, הפעילה את נהלי החירום , סגרה מגופים ובודדה את קטע הצינור, והנזילה נעצרה. בקרוב תתחיל חברת קצא"א בשאיבת הדלק ותתחיל בהליכי תיקון ותחזוקה של השטח ותחזיר המצב לקדמותו, וזאת בתאום מלא עם גורמי המשרד להגנת הסביבה והגורמים הרלוונטיים השונים. החברה ממשיכה לטפל באירוע, מתחקרת ובוחנת את הסיבות שהובילו לאירוע."

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי על פי ההערכות כ-100 קוב דלק סילוני זרמו לשמורה. עוד נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה מנהל בימים אלו חקירה פלילית נגד החברה ומנהליה בגין גרימת זיהום לשמורה בגין הפגיעה הקודמת בצינור הדלק". השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר כי "אני רואה בחומרה את הפגיעות החוזרות ונשנות בשמורה ומטיל את מלוא האחריות על חברת קצא"א ומנהליה. בכוונתי לפנות לשר האוצר בדרישה לפעול לשינוי חוק קצא"א המספק להם חסינות כלפי חוקים סביבתיים, זאת, על מנת להחיל עליהם חובות ולאפשר כלים לאכיפה יעילה כלפי הפעולות הרשלניות של החברה".

בתקרית שאירעה לפני כחודשיים זרמו אלפי ליטרים של דלק סילוני לנחל צין באזור שדה בוקר, ואנשי רשות הטבע והגנים הצביעו אז על גרימת נזק רב, ואמרו כי זה "יפגע בצורה משמעותית בצמחייה של הנחל באזור הזה". אך יחד עם זאת טענה לאחר האירוע פרופ' אופירה אילון, ראש תוכנית האנרגיה בחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, כי ניתן לתקן את הנזק שנגרם לנחל. "בטווח הקצר", היא הסבירה, "מדובר בזיהום מתפשט שחלקו ינוקה באופן טבעי על ידי הטמפרטורות הגבוהות של הקיץ שיביאו לפירוקם של הדלקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully